Pojkar halkar efter i betyg
Var fjärde kille hade inte godkända betyg i nian, medan nästan alla tjejer (nio av tio) klarade godkänt.
Resultaten för Skansenskolan 2018/2019 är en försämring mot året innan.
Nu vill Skolinspektionen se åtgärder av Mörbylånga kommun.
– Tyvärr finns det ingen enkel förklaring till detta utan skillnader kan ha många orsaker, svarar utvecklingschef Ylva Tinnert-Gelebo.
Hon berättar att flera åtgärder är på gång. Skillnader i pojkars och flickors resultat ska mätas och diskuteras. Kommunen ska även mäta om eleverna upplever studiero.
Ylva Tinnert-Gelebo berättar att kommunen köpt in Fredrik Zimmermans bok: ”Vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan”, som ska användas som diskussionsunderlag.
Pojkar halkar efter
Läsåret 2018/2019 Årskurs 9:
Andel godkänt alla ämnen: Flickor (antal) Pojkar (antal elever)
Skansenskolan, åk 9 (%): 91,5 (59) 73,1 (52)
Ölands friskola, åk 9 (%): 88,5 (26) 96,7 (30)
Borgholms kommun, åk 9 (%): 69 (29) 65,6 (61)
Riksgenomsnitt (alla skolor): 78,3 72,8
Meritvärde, Skansenskolan: 248,6 192,3
Meritvärde, riket: 243,3 217
Källa: Skolverket
Skolchef David Idermark vill framhålla att betygen i sexan i Mörbylånga kommun är bättre än riksgenomsnittet. Sedan delar eleverna på sig till tre olika högstadieskolor, varav Skansenskolan är kommunal och den som granskats i Skolinspektionens undersökning.
”Även Ölands friskolas elever har gått i kommunal skola de första 6 åren av grundskolan så vi har ju även del i de elevernas resultat”, skriver David Idermark i ett mejlsvar.
Det är också så att meritvärden varierar mellan olika årskullar. Något som märks extra mycket i mindre kommun med färre elever, menar han.
Läsåret 2017/2018 närmade sig pojkarna flickornas betyg i nian på Skansenskolan, medan pojkarna lyckats betydligt sämre även några år dessförinnan.
Bra grejer som kommunen redan gör är att arbeta med problematisk frånvaro och samarbeta med elevhälsan, skriver Skolinspektionen. Kommunen har anställt en kurator som utreder frånvaro. Klassrummen har anpassats för att även passa elever med neuropsykiatriska funktionshinder.
Kommunen har också anställt förstelärare i svenska som andraspråk och engelska, samt anställt handledare i kunskapsutvecklande arbetssätt, som ska göra undervisningen mer begriplig för alla.
Senast i oktober vill Skolinspektionen ha svar på åtgärder enligt beslutet från januari.