MBAB såg inte varningssignaler: ”Inget vi är stolta över”
Den 4 juni 2019 skrevs kontraktet under. Företaget Partner Entreprenad fick uppdraget att bygga åtta bostadsrätter på Onkel Sams väg i Färjestaden.
Bara nio dagar senare föll en dom i förvaltningsrätten i Linköping. Där slås fast att bolaget inte har skött inbetalningar av skatt och arbetsgivaravgifter – och att det kommunala bostadsbolaget i Vadstena gjort rätt som uteslutit Partner Entreprenad från sitt byggprojekt.
– Vi tittade på deras historik. Och sen avbröt vi samarbetet. Vi kände inte att de var hundra procent seriösa, säger Leif Samuelsson, tillförordnad vd för Vadstena Fastighets AB.
Det var ett tips som satte Vadstenabolaget på spåret. En utomstående person slog larm om att Partner Entreprenad inte skötte sig prickfritt, vilket fick bolaget att titta närmare på domar och skattebeslut.
– Vi fick känslan av att det inte var riktigt rena papper, säger Leif Samuelsson.
Barometern-OT har tagit del av tolv domar och ett antal skattebeslut som visar hur företrädare för Partner Entreprenad tvistar med Skatteverket om uteblivna skatter. Och i bolagets egna årsredovisningar påpekar revisorn varje år att skatt inte betalats i tid.
”Styrelsen har därmed inte fullgjort sina skyldigheter enligt 8 kap. 4 § aktiebolagslagen”, skriver revisorn i den nyaste årsredovisningen från 2018.
När Vadstena Fastighets AB upptäckte skattetvisterna drog de tillbaka uppdraget att bygga 14 parhus, och gav det till en annan byggfirma. Partner Entreprenad överklagade, men domstolen gav Vadstenaföretaget rätt.
•••
Sex mil västerut från Vadstena ligger Västgötaslätten och den lilla kommunen Töreboda, med knappt 5 000 invånare. Även här har det varit problem med Partner Entreprenad.
Det var 2019 som bolaget fick i uppdrag att bygga åtta campingstugor åt kommunen.
– Jag tror inte att de är så väldigt duktiga byggare. Jag var med när de gjorde grunden och lade dräneringen konstigt. De gjorde en massa konstiga saker. Deras yrkeskunnande var inte okej, helt enkelt, säger Ulf Johansson, projektledare på den gemensamma tekniska förvaltningen för Mariestad, Töreboda och Gullspångs kommuner.
Räcken monterades fel, väggarna blev målade när det skulle ha varit tapet, berättar han. Att försöka påpeka felen var svårt, på arbetsplatsen fanns ingen personal som pratade svenska. Slutbesiktningen fick flyttas fram flera gånger.
– Det var ett väldigt struligt bygge. Det struligaste jag haft.
•••
Men åter till Öland. Totalt kom det in sex anbud på bygget i Färjestaden. En Borgholmsfirma, en Nybrofirma och två andra företag från Kalmar län fanns bland anbudsgivarna.
Ett anbud var i särklass billigast. Partner Entreprenad från Halmstad var de enda som åtog sig att bygga bostadsrätterna i Färjestaden för mindre än tio miljoner (se faktaruta).
Anbuden på Onkel Sams väg
Byggnads AB OG Ohlsson, Nybro: 12 137 000 kronor
GBJ Bygg Kalmarsund, Borgholm: 13 050 000 kronor
NCC Sverige AB, Solna: 18 686 000 kronor
Partner Entreprenad i Sverige AB, Halmstad: 9 985 000 kronor
Strandabyggen AB, Mönsterås: 13 975 000 kronor
Åkesson Bygg, Kalmar: 14 195 000 kronor
MBAB:s vd Jonas Everbrand hänvisar till lagen om offentlig upphandling, LOU. Enligt den måste ett kommunalt bolag välja det lägsta priset – om det inte finns hinder som skatteskulder eller brott i bakgrunden.
– De lämnade lägsta pris. Så det var enkelt. Vi hade inget val, säger Jonas Everbrand.
Vissa kontroller av bolagets ekonomi gjordes, uppger han.
– Att de inte var i konkurs och sådana saker. Alla paragrafer som vi kan utesluta anbudsgivare på.
Läste ni bolagets årsredovisningar?
– Jodå.
Såg ni något anmärkningsvärt i dem?
– Nej. Uppfyller de kraven vi ställer ekonomiskt, och inte är i konkurs och sådana saker. Då kan vi inte göra något annat.
I årsredovisningarna står det att de har haft problem med skatteinbetalningar under minst fyra år. Och vi hittar ett tjugotal domar och skattebeslut mot företrädare för bolaget...?
– Men vi måste ju gå på det som står i förfrågningsunderlaget och våra utväderingskriterier. Uppfyller de det, då måste vi anta dem.
Er motsvarighet i Vadstena, Vadstena Fastigheter, upptäckte att Partner Entreprenad inte hade skött sina skatter, och beslutade att avsluta samarbetet...?
– Ja. Det är mycket möjligt att om vi hade skrivit på ett lite annorlunda sätt i förfrågningsunderlaget så kunde vi gjort detta, säger Jonas Everbrand.
Revisorn skriver år efter år: Det här är ett bolag som inte sköter sina skatteinbetalningar i rätt tid…?
– Det svåra är att vi jobbar med lagen om offentlig upphandling. Det vi skriver i förfrågningsunderlaget är det som styr, säger Jonas Everbrand och tillägger.
– Kanske skulle vi ha gjort annorlunda. Självklart är det så. I efterhand vet jag ju att vi skulle ha gjort annorlunda. Nånting lär vi oss också. När vi gör misstag ska vi rätta till det, och göra rätt.
Det var både olaglig personal och farlig arbetsmiljö på ett bygge där ni är byggherre. Hur känns det?
– Inte alls bra… Jättetråkigt. Det ska inte vara så. Det är inget vi är stolta över. Utan det måste vi lära oss av, och hitta former för att det inte ska upprepa sig.
Vad har ni lärt er?
– Det är tydligt att vi måste vara oerhört mycket mer tydliga när vi gör förfrågningsunderlaget, ställa hårdare krav och hitta former som gör att det inte upprepas igen, på nya byggen.
Ur Lagen om offentlig upphandling (LOU)
LOU, kapitel 13:
2 §: En upphandlande myndighet ska utesluta en leverantör från att delta i en upphandling, om myndigheten genom kontroll enligt 15 kap. eller på annat sätt får kännedom om att leverantören inte har fullgjort sina skyldigheter avseende betalning av skatter eller socialförsäkringsavgifter […] och detta har fastställts genom ett bindande domstolsavgörande eller myndighetsbeslut som har fått laga kraft.
En upphandlande myndighet får utesluta en leverantör från att delta i en upphandling, om myndigheten på ett annat lämpligt sätt kan visa att de skyldigheter som avses i första stycket inte har fullgjorts. […]
3 §: En upphandlande myndighet får utesluta en leverantör från att delta i en upphandling, om:
1. myndigheten kan visa att leverantören har åsidosatt tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter, […]
3. myndigheten kan visa att leverantören gjort sig skyldig till något allvarligt fel i yrkesutövningen som gör att leverantörens redbarhet kan ifrågasättas,