Regeringen klyver kontraktet med Oskarshamn
Det stod märkligt nog inte med på listan över regeringsärenden. Men på torsdagens förmiddag gav regeringen klartecken till en utbyggnad av mellanlagret för kärnbränsle i Oskarshamn.
Klartecken är ett exempel på nyspråk. I själva verket uppfattas inte beslutet i termer av grönt ljus utan mer som ett rött ljus för regeringens inställning till kärnkraften.
Mellanlagret i Oskarshamn fylls nu på samtidigt som frågan om slutförvar skjuts på framtiden. Denna uppdelning av slutförvarsfrågan har kritiserats av Energimyndigheten och Strålsäkerhetsmyndigheten. Mellanlagret får nu mer och mer karaktären av ett slutförvar.
”Det handlar emellertid inte bara om kärnkraften som sådan utan också om relationen mellan staten och kommunerna.”
Det handlar emellertid inte bara om kärnkraften som sådan utan också om relationen mellan staten och kommunerna.
Riksdagsledamoten Laila Naraghi (S) och kommunstyrelsens ordförande Andreas Erlandsson (S) har beskrivit relationen mellan Oskarshamn och regeringen i detta hänseende i termer av ett tämligen stabilt kontrakt. I alla år har beslut om etablering och förvar fattats i samsyn mellan stat och kommun. I detta ligger också att en kommun ju har sitt lokala områdesansvar enligt miljöbalken. Ömsesidig tillit mellan stat och kommun är en förutsättning för driften av kärnkraft..
Nu har kontraktet strimlats. Naraghi och Erlandsson vittnar om att regeringen inte svarar på ens formella brev i frågan. Och nu fattas ett beslut som går helt i strid med de ansvarstagande kommunernas hållning.
Oskarshamns kommun fick för övrigt inte ens förhandsinformation om torsdagens beslut. Kommunalrådet Erlandsson fick läsa om det som alla andra.
Kommunens självbestämmande markeras i miljöbalken med att kommunfullmäktige har vetorätt mot etablering av kärntekniska anläggningar och slutförvar. Detta är en tydlig signal till regeringen om att upprätthålla goda relationer med kommunerna. Någon vetorätt mot en utbyggnad av Clab ser dock inte ut att finnas, även om Andreas Erlandsson flaggat för att kommunfullmäktige skulle kunna sätta stopp för en expansion av lagret. I miljöbalken finns ett extra utrymme för regeringen att fatta beslut om det ur ”nationell synpunkt är synnerligen angeläget”.
Även kontraktet mellan staten och verksamhetsutövarna skadas.
Den svenska modellen för slutförvar är unik. Verksamhetsutövarna har ansvaret. Svensk Kärnbränslehantering är inget statligt företag utan ägs av kärnkraftsindustrin. Fördelen är att uppdelningen mellan staten och kärnkraftsindustrin är tydlig. Staten reglerar. Industrin har att leva upp till senaste och bästa teknik. Genom kärnavfallsfonden fonderas medel för att finansiera slutförvaret.
Tror ihärdiga påpekanden om att mellanlagret i Oskarshamn snart är fullt reagerade inte regeringen förrän klockan fem i tolv och då med ett beslut som går i strid med både verksamhetsutövarnas och kommunernas inriktning.
Det är inte bara dålig energipolitik. Det är också ett exempel på hur politiskt maktspel är viktigare än respekten för den ansvarstagande kärnkraftskommunen.
Martin Tunström