Planen: tusen nya bostäder på Sandås när Norden flyttar
Incita och dess ägare Jan Eklund, har nyligen lämnat in en begäran om planbesked till kommunen för fastigheten Palmen 6. I dag är den klassad som mark för industriändamål och beläget mellan Södra Vägen, Bragegatan och Fornandergatan. Här huserar bland annat Norden, och flera underleverantörer, men företaget planerar att flytta till en nybyggd lokal längs med Norra vägen i Snurrom. I och med det är tiden mogen att omdana den centralt belägna marken till något nytt, menar Eklund.
– Den här idén om bostäder har funnits i tio års tid. Från början kom initiativet från kommunen som sa att den dagen Norden flyttar vill vi inte ha in en ny industri utan då vill vi att området blir ett bostadsområde istället, säger Jan Eklund.
Historiens vingslag susar över fastigheterna och då särskilt över den gamla fabriken där Krügerkoncernen tillverkade maskinerna som i sin tur producerade de världsberömda tändstickorna. Även dagens Norden ingick i koncernen innan det, och alla andra bolag, såldes och koncernen upplöstes.
Det finns flera äldre byggnader på fastigheten och Jan Eklunds vision är att ett par av dem får vara kvar. När han visar runt på området, som är lika stort som bostadskvarteren på Sandås, visar han två äldre och välbevarade byggnader.
– Vi ska försöka bevara det gamla vackra huset med murgrönan mot Södra vägen och ytterligare någon av de äldre byggnaderna. Det kan bli lägenheter eller någon annan verksamhet i de lokalerna. Det kommer ju att bli en ny stadsdel med vårdcentral och minilivs. Det handlar om tusen lägenheter och eventuellt en ny centralstation i närheten. En del av planeringen är att flytta den befintliga centralen.
Ett hus i gult tegel från 1950-talet kan också eventuellt få nytt liv som bostadshus. Det är välbyggt och är möjligt att bygga om till det nya ändamålet. En fabriksdel från 1960-talet är däremot inte tänkbar att ha kvar. Vare sig den, eller Nordens verkstad, går att göra om på det sätt som krävs.
Jan Eklund kan det mesta om företagen som han hyr ut till. Han köpte fastigheten 2011 men har haft hand om skötseln sedan 1999.
– Jag kan tala om att när vi köpte, så var det en stor affär. Inget är gratis.
Parkeringen bakom Nordens verkstad, där det för övrigt byggs maskiner som kan ordna fram tusen tandkrämstuber på en timme, är förmodligen det första som bebyggs när projektet kommit i gång. Längst ner mot Bragebron tänker han sig ett 15-våningshus, i stil med Kajalen och andra punkthus som kommit på senare år. Bostadsprojektet blir hans sista stora projekt, och för Jan Eklund är det viktigt att det som byggs, blir riktigt bra.
– Det vi har lämnat in till kommunen är volymskisser. Vad vi än gör här, så måste det hålla en väldigt god kvalitet. Det ska vara miljösmart och det är inte otänkbart att det blir mycket trä. Det ser jag framför mig. Trä är bra att bygga med och det finns ny teknik som gör att det blir ekonomiskt försvarbart. Det blir min sista stora grej. Jag kommer vara över 80 när det är klart.
Den gula villan, som från början var en så kallad Malmgård, finns inte med i framtidsplanerna och inte heller den tillhörande trädgården.
– Det är ett gammalt timmerhus från början, och det är så förvanskat att det inte finns något kulturhistoriskt värde kvar. Möjligen kan det vara att det fungerat som disponentvilla under Krügertiden.
Under rundturens gång passar han på att byta några ord med andra som jobbar på området. Han känner många. Men en liten verkstad har en särskild lockelse. Max Jahrehorn som driver Conservator och arbetar med att restaurera och konservera gamla ting, har hittat en perfekt lokal. Mynt är inte ovanliga objekt i verkstaden, och Jan Eklund samlar på mynt vid sidan av fastigheter.
– När Max kom hit såg det fruktansvärt ut. Det var skräp inslängt sedan 50 år tillbaka.
Max Jahrehorn plockar fram några lånade skatter. En liten begravningshuva i siden från 1600-talet, några mynt, en pincett och något som tros vara en begravningsblomma gjord av koppartråd, har putsats upp till bästa möjliga skick. Han är väldigt nöjd med sin lokal.
– Jag såg den när jag cyklade på Bragebron. Jag tänkte ”Gud så rätt”. Och det är det, säger han.
När det är dags att göra om alltsammans till bostadsområde får alla hyresgästerna ändå vara beredda på att flytta ut. Jan Eklund kommer inte att driva bostadsprojektet helt i egen regi. Ett överlåtelseavtal för fastigheten är tecknat med fastighetsbolaget Sig Invest som specialiserat sig på att utveckla fastighetsprojekt. Jan Eklund blir delägare i bolaget och kommer att vara med i projektet personligen.
– Jag får en stab människor till mitt förfogande och det kommer ju att ta ett antal år innan det står färdigt. Jag vill finnas med men nu har jag drivit företag i 44 år. Det är nu dags att trappa ner, lite grann.
Kanske kommer också en ny stationsbyggnad kommer att ingå i projektet. I ett skede var en av de äldre, sågtaksförsedda byggnaderna, påtänkt, men så blir det nog inte. Kanske blir en station byggd på andra sidan järnvägen istället. Inget är klart.
– Jag skulle tro att Trafikverket vill ha ett ord med i laget. Det det handlar om nu är att dra upp riktlinjerna för något som ska hålla i 50, 100 år framöver. Då gäller det att sätta ner fötterna rätt.
Så fort Norden flyttat kommer bostadsprojektet att påbörjas. Jan Eklund tror att det ligger ungefär 2,5 år framåt i tiden.
– Behöver de vara kvar längre kommer jag inte att köra ut dem. Vi har en lång relation med Norden som är en viktig kugge i Kalmars näringsliv.
Hur lång tid det kan ta att få alla bostäderna på plats är svårt att sia om då det är konjunkturkänsligt. Eklund tänker sig en hastighet om 200 bostäder om året. Mellan åtta och tolv år, tror han.
– Man kan tänka sig att en första etapp kan vara klar om tre år. Men är det dålig konjunktur kan det ta tio år att. har vi otur tar det ännu längre tid. Allt beror på situationen. Men om Kalmar ska växa behövs det fler bostäder.
Mattias Adolfson (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande, ser positivt på planerna, särskilt som det rör centralt belägen mark. Vad gäller centralstationen är inget klart ännu. En förstudie pågår och Sandås vid Bragebron är ett av två alternativ. Det andra är att behålla den befintliga. En tungt vägande faktor är att det ska vara smidigt att ta sig till Linnéuniversitetet.
– Allt bygger på att vi får med oss Trafikverket. Det vi gör nu är en förberedelse inför deras nästa planperiod. Den sträcker sig mellan 2022 till 2035 och omprövas vart fjärde år, säger Mattias Adolfsson.