Mystiskt konsortium ville bygga F1-bana i Kalmar
”Formel 1-bana till Kalmar?”.
Den sanslösa rubriken prydde Barometerns förstasida den 4 oktober 1999. Kommunalråden Kjell Henriksson (S) och Jan-Olof Wernersson (M) bekräftade att ett internationell konsortium var intresserade av att bygga en F1-bana i staden. Den, ännu så länge hemliga, gruppen sades söka ett vackert läge nära Östersjön och Kalmar var ett av alternativen. Det talades om ett jättebygge i miljardklassen, utspritt över ett fem till tio kvadratkilometer stort område. Aftonbladet pekade ut en plats vid Björnö slott som tänkbar för satsningen.
– En formel 1-bana skulle sätta Kalmar rejält på kartan, sa Kjell Henriksson samtidigt som hans kommunalrådskollega betonade att ”många pusselbitar ska falla på plats”.
Dagen efter tog nyheten ytterligare snurr när det i Smålandsnytt påstods att hela projektet i själva verket var ett rollspel, påhittat i samband med en kurs på Arbetsförmedlingen. Uppgifterna skapade förvirring hos Kalmar kommun.
– Jag och Kjell ställde en del ganska bra frågor, och på en del av dem fick vi väldigt bra svar, sa Jan-Olof Wernersson. Om det här var något slags rollspel har de gjort det förbannat bra.
Bluffrubrikerna fick en av männen bakom projektet att träda fram - entreprenören och mångsysslaren Mikael Lindgren från Nybro.
– Det här är så långt ifrån en AMS-kurs eller något rollspel man kan komma. Många stora internationella finansiärer står bakom oss. Folk undrar hur vi ska få ihop en miljard, men det har vi redan, slog han fast.
LÄS MER:
Gerth Wingårdh ritade flytande hotell, Fastighetsägare ville bygga linbana i Oskarshamn, hemlig företagargrupp jobbade för storflygplats i Emmaboda och många fler vilda idéer som aldrig blev av:
Mikael Lindgren var säker på sin sak. Han lovande inte bara att det skulle bli formel 1 i Kalmar, banan skulle också bli den bästa i världen. Med hjälp av amerikanska finansiärer skulle han vid Björnö skapa en jätteanläggning för motorsport, underhållning och rekreation.
Han avfärdade kritik om att publikunderlaget skulle vara för litet.
- Alla banor ligger inte vid storstäder. Det flög 30 000 finnar i specialchartrade plan till Ungern för att se Mika Häkkinen, sa han och suckade:
- Jag förstår inte varför allt ska vara omöjligt i denna regionen. En formel 1-bana kan lika gärna ligga här som någon annanstans i världen.
Några veckor senare avslöjade han att det var två amerikanska privatpersoner som skulle stå för slantarna. Kalmar kommun bekräftade att samtal hade förts med en amerikansk kvinna som uppgav sig representera finansiärerna.
– Hon var mycket saklig, intresserad och mycket väl insatt. Men hur hennes back up ser ut kan vi bara sia om. I det här läget kommer vi inte förbi den damen, sa kommunens näringslivschef Jonathan Ramsden.
Inte heller Mikael Lindgren kunde ge mer klarhet kring de mystiska finansiärerna.
- Jag önskar bara att de kunde vara lite mer talföra så att jag slapp sitta här och låta konstig, kommenterade han.
Några veckor senare marscherade han in till Barometerns intervju med en stor pärm under armen. I den fanns en planer på ett byggprojekt som skulle slå det mesta som Kalmar län tidigare sett. Gruppen bakom F1-projektet hade ingått ett intentionsavtal med NCC som gjort de första kalkylerna på projektet.
”Reflexmässiga nej-sägare finns alltid. Det finns inte ett enda stort byggprojekt utan att det har stått folk och skrikit nej”
Mikael Lindgren om kritiken från grannar som inte ville ha något bygge på Björnö
F1-banan var bara en liten del i satsningen som nu gick under namnet European Race Park. Med Björnö slott som nav skulle det också byggas en nöjespark med motortema, två hotell, nya museer och en stor Salvevärld. Prislappen hamnade en bra bit över en miljard kronor.
– Reflexmässiga nej-sägare finns alltid. Det finns inte ett enda stort byggprojekt utan att det har stått folk och skrikit nej, menade Lindgren.
Och det var precis vad boende i området kring Björnö slott gjorde när de fick höra om de vilda planerna.
– Här ska inte bli någon öken, slog en granne fast.
Det dröjde ett drygt år innan Mikael Lindgren dök upp i media igen. Då var planerna på Björnö som plats skrotade, men racepark-drömmen fortfarande i högsta grad vid liv. Det behövdes bara ett nytt markområde – och 100 miljoner kronor.
– Därefter öppnar en internationell bank sitt valv och stöttar oss med resten, försäkrade Lindgren som jagade företag och privatpersoner i regionen som ville satsa pengar.
Längre än så kom aldrig planerna även om många motorvänner nog gick i gång när Barometern 2004 berättade att Kalmar skulle få en F1-bana inne i centrum, inspirerad av Monacos Grand Prix. Den gången handlade dock bara om ett första april-skämt.
Barometern har i samband med artikeln sökt Mikael Lindgren. Han har avböjt att ge några nya kommentarer om F1-planerna.