Kommunens förslag – gratis parkering i centrum
På torsdagkvällen hade Kalmar kommun kallat till stormöte för att bemöta reaktionerna på den nya parkeringsplanen. När mötet drog igång i Kalmarsalen klockan 18 på torsdagen hade ett 40-tal besökare samlats.
– Det är människorna som gör staden. Vi vill ha in fler människor som kan njuta av staden. En del i det är att vi ska se till att ha en effektiv och bra möjlighet att komma in till stadskärnan, sade samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfson
Men Kalmar kan inte tänka likadant som storstäderna, menade han. Det går inte att köra bussar till alla små orter på landsbygden.
– Vi kan inte klara allt med kollektivtrafik. Det kommer även i fortsättningen att finnas ett behov av att ta bilen in till centrum.
I juni ska kommunfullmäktige ta beslut om den handlingsplan som nu tagits fram. Ett av förslagen innebär gratis parkering på de mest centrala gatorna. Men bara i 30 minuter.
– Det är ett helt nytt grepp. Kvarnholmen ska kännas tillgänglig för besökarna. Idag känner många att det inte är någon idé att åka in här, säger Lisa Söderholm, centrumutvecklare på Kalmar City.
När människor väljer mellan att åka till Hansa city eller Kvarnholmen ska inte möjligheten att hitta parkering avgöra, menar hon.
– Då ska inte parkeringsfrågan vara en anledning att åka någon annanstans, säger Lisa Söderholm.
Som Barometern berättat tidigare innebär förslaget höjda avgifter för pendlarparkeringar. Däremot sänks priset för busskort. Syftet är att bli klimatsmartare, förklarar Mattias Adolfson.
– Det ska vara billigare att åka buss in till Kvarnholmen än att ta bilen. Med de här förändringarna så blir det det, säger han.
På sikt hoppas kommunen och Kalmar city att kunna få fram en kombibiljett, som ska gälla både buss och parkering. Det ska ge människor möjlighet att åka buss när de kan och välja bilen när de måste.
– Där ska man kunna använda samma biljett både för pendlarparkering och som busskort, säger Lisa Söderholm.
Frågorna från besökarna handlade bland annat om parkering för de boende. Där finns inga förslag till förändringar, förklarade Ulrick Hultman, enhetschef på kommunens projekt- och byggenhet.
Men Kvarnholmenbon och pensionären Rolf Jäderberg var inte imponerad. Med det nya förslaget görs något hundratal p-platser om till korttidsparkeringar.
– Ni tar bort ännu mer parkeringar. Hur ska det gå då? undrade Rolf Jäderberg, och förklarade att det är svårt att hitta p-plats när han kommer hem mitt på dagen.
– Planen är att det här förslaget ska lätta upp trycket på de parkeringar som finns, sade Lisa Söderholm.
I övrigt var protesterna milda.
Någon kritiserade förtätningen av staden, och tyckte att det vore bättre ur både hälsa och parkeringssynpunkt att bygga längre ut från centrum. Särskilt nu när kommunen satsar på fler pendeltåg.
Någon annan undrade varför staden egentligen måste växa. Är inte Kalmar alldeles lagom stort som det är?
– Vi måste ha en ambition att attrahera arbetskraft och möjlighet att utbilda sig här. Mindre kommuner i länet har svårt att klara välfärden. Det handlar om allt från vägar till badhus eller teater – vi måste vara ett visst antal människor som delar på de kostnaderna, sade Mattias Adolfson.
Hur stor staden behöver bli kunde han inte svara på. Och han höll med om att det var viktigt att slå vakt om småstadens värden.
– Hur vidmakthåller vi den livskvalitet som är unik för Kalmar. Det är en spännande fråga. Den kommer kommunen att diskutera mycket de kommande åren, sade Mattias Adolfson.