Annons

Årets Ölänning 1983: Hjalmar Nilsson

Fullastade bussar i gyllengula färger ringlade sig upp mot Borgholms idrottsplats denna torsdagskväll den 14 juli 1983. Den legendariske busschauffören och trafikmästaren Hjalmar Nilsson skulle ur konung Carl XVI Gustafs hand få mottaga priset som Årets Ölänning. En sann ölandsvän stod i stram givakt. En hedersman fick en förnämlig och välförtjänt utmärkelse.
Publicerad 28 mars 2019 • Uppdaterad 14 oktober 2019
FAKTA

Juryns motivering

”Hjalmar Nilsson har under en lång följd av år med kunnighet och inlevelse i både tal och skrift spridit kännedom om Öland och dess kultur i vida kretsar. Den självlärde Hjalmar Nilssons förmåga både vad gäller kunskap och framförande har också olika specialister, som själva anlitat honom. Att Hjalmar Nilsson koras till Årets Ölänning får också ses som en markering av turismens betydelse för ön och som en honnör för femtioåriga Ölands Turistförening”

Hjalmar Nilsson föddes år 1902 i Knisa by i Persnäs socken. Fadern var stenhuggare i en bygd där den öländska stenindustrin haft sin vagga. Tyvärr dog fadern i stendammslunga när Hjalmar bara var nio år. Efter dåtidens fyraåriga skolgång i Högby fick Hjalmar sin första tjänst som jordbruksarbetare med en lön på 400 kr per år. Senare blev han både skogsarbetare och vägarbetare. Han deltog bl.a. i byggandet av vägen mellan Byxelkrok och Nabbelund. År 1931 tog han såväl körkort som busskort och fick samma år anställning vi Ölands järnväg som busschaufför. Ända till år 1952 körde Hjalmar buss på öns alla vägar. Fram till sin pensionering 1966 titulerades Hjalmar trafikmästare eftersom han var den som skulle organisera buss- och tågtrafiken på ön.

Hjalmar Nilsson kände sig mycket hedrad över att ha utnämnts till Årets Ölänning. Alla kände honom som Buss-Hjalmar och ölänningarna tyckte unisont att det var ett lyckat val. För Hjalmar var det alltid självklart att berätta om de bygder han färdades genom. Att berätta om Öland följde liksom automatiskt med busskörandet. Att köra buss på Hjalmars tid var roligt men slitsamt. Begynnelselönen 150 kr i månaden. Sommarölänningarna hade cyklar med sig och det blev många lyft. Systembolagspaketen till norra Öland kunde också vara tunga. Men Buss-Hjalmar klagade aldrig utan han var nöjd med sin arbetsdag.

Annons

Hjalmar Nilsson var en lysande skribent. I Ölandsbladet publicerade han många artiklar, vilka med benäget bistånd av Åkerbo hembygdsförening samlats i boken ”Öland och ölänningar”. I fascinerande berättelser skildrar han människor och ett landskap i förändring. ”Ön under vinden och solen” är samlingsnamnet för dessa essäer som väcker känslor, exempelvis ”I fåkens namn”, ”En julresa och en ovädersjul”, ”Gökottetid”, ”Där furorna susa” och ”Öländsk humor”. Andra berättelser av Hjalmar är återgivna i skriften. ”Den gamla eken”, som Sällskapet Årens Ölänningar låtit göra ett nytryck av.

Landsvägsbussen och spårvagnen stod Hjalmar mycket nära. Många levande beskrivningar av dessa kommunikationsmedel har lämnat hans penna. Särskilt lan nämnas ”Ölands järnväg- en svunnen epok”, ”En bana är borta”, och ”Timmerlastning på Bödabanan på den gamla goda tiden”. Tillsammans med Göran P D Adolfsson och Sune Lantz gav Hjalmar år 1987 ut den otroligt detaljerade boken om ”Ölands järnvägar”. En betydelsefull dokumentation av den i Ölands kulturhistoria så intressanta järnvägsepoken.

Hjalmar Nilsson erhöll Lions stipendium, Ölandsklubbens stora pris och Riksförbundet för hembygdsvård stora guldmedalj.

Hjalmar Nilssons sista stora insats för att marknadsföra Öland blev i Sven Ekbergs suveräna radioprogram ”Sommartid”. Med stark inlevelse berättade han här initierat om ett landskap som fyllde hans hjärta. Ingen lämnades oberörd och framtida generationer kommer med beundran att minnas Hjalmars enastående livsverk.

Hjalmar Nilsson gick ur tiden år 1993.

Göran O T Dahlberg
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons