Då får Köpstaden och Skansen bygga ut – ansökte redan 2008
Lagstiftning kräver att kommunen först presenterar en plan för hur det nödvändiga klimatskyddet ska se ut, berättar Mörbylångas stadsarkitekt och planchef Marie-Christine Svensson.
Klimatskyddet kommer bli en vall med gångbana, eller stenmur, som ska byggas mot kusten. Från Vasatomten/Runsbäck via Talludden, hamnen och bort till Dämme, där marken är för låg mot havsnivån och riskerar att översvämmas.
Därför har kommunen dragit i gång arbetet med en stor detaljplan för centrala Färjestadens kustnära delar. Många byggprojekt måste vänta in den nya planen.
– Vi har fått in fem planansökningar inom planområdet: Ölands köpstad, Hotel Skansen, Mörbylånga bostad AB, Mörbylånga kommun, LW Fastigheter, som köpte gamla macken och vill utveckla tomten bredvid Lokstallet som står tomt i dag, säger Marie-Christine Svensson.
När planprogrammet för Färjestaden nyligen blev färdigt, där grundförutsättningarna sattes, lovade kommunen snabb handläggning av ny detaljplan.
– Vi har krattat manegen ganska bra, haft samråd och har flera utredningar klara. Nu måste vi säkra markavtal, så att det går att bygga klimatskyddet. Tidigast i slutet av 2022 kan det finnas en detaljplan för klimatskyddet, med färdiga markreservationer, säger Marie-Christine Svensson.
– Då har vi inte bestämt hur det ska finansieras. Själva bygget kan bli kostsamt.
Ansvarig politiker Per-Olof Johansson (S) är mer optimistisk. Kommunen har bokat in ett möte med intressenterna som vill bygga i Färjestaden.
– Gissningsvis kommer de inte att jubla initialt. Men jag tror det finns förståelse när vi får tillfälle att resonera om det här. Det är också dumt att säga att det ska vara klart 2022. Det kan ta längre tid men det kan också gå snabbare, menar han.
Klimatskydd
Klimatskyddet är en jordvall med gångbana, eller stenmur vid hamnen, som ska byggas mot kusten i Färjestaden. Från Vasatomten/Runsbäck via Talludden, hamnen och bort till Dämmet.
Detta eftersom marken är för låg mot havsnivån här och riskerar att översvämmas.
Höjden bestäms av marknivån som måste upp till 2,5 meter över medelhavsnivån till att börja med, så jordvallen blir olika hög på olika ställen.
Ägarna till Köpstaden ansökte redan 2008 om en ny detaljplan för att kunna bygga på delar av de stora parkeringsytor som omger butikskomplexet. Nästan all mark runt nuvarande byggnad är antingen prickad eller kryssad vilket innebär att den inte får bebyggas.
Nu har Köpstaden danska ägare och förvaltas av P&E fastigheter i Kalmar.
– De har sagt att de har för mycket parkering i dag. De vill kunna bygga fristående byggnader mot rondellen, men det kan de inte med nuvarande plan. Men det skulle ge mer stadsmässighet till Färjestaden, med fler små byggnader än en stor, säger Marie-Christine Svensson.
– Vi tänkte att man kanske kan lägga bostäder på taket på Köpstaden, eller vid Brovägen. Men då kommer frågan om buller från trafiken. Eller lägger vi verksamhet längs med Brovägen, säger hon.