Sebastian Jerns kreativa process är ett mentalt krig
Där magin uppstår – del 5
Hur ser det egentligen ut där länets kulturprofiler sitter och arbetar? Följ med Barometern-OT in bakom kulisserna. I en ny artikelserie besöker vi några av de studior, skrivarstugor, ateljéer och andra kreativa arbetsplatser som utgör fundamentet i länets kulturliv.
I del 5 möter vi kreatören och filmskaparen Sebastian Jern.
Takhöjden är väl tilltagen och våra röster studsar metalliskt mot väggarna. Det kvadratiska rummet erbjuder både rymd och svalka och är tydligt indelat i två sektioner: ena halvan skaparverkstad och andra halvan filmstudio. Här finns inga fönster, men rummet lyses upp av flera starka lampor som är riktade mot en och samma sak: en miniatyrmodell av ett maffigt, snötäckt berg.
– Den här har precis använts i en musikvideo. En kille från London hittade mig på Instagram och kom hit för några veckor sedan. Det är till 85 procent en avbild av Mount Everest. Idén var att han skulle stå på toppen och hålla i en brinnande Lamborghini, så nu gör han det, säger Sebastian Jern.
Det är han som huserar i studion. Faktum är att han har byggt nästan hela sin arbetsplats själv – vad som tidigare var en bilverkstad har efter mycket slit och möda blivit hans egna kreativa oas. Musikvideon han pratar om är det första större projektet han har spelat in på platsen.
– Det är lite dyrt med en riktig, brinnande Lamborghini, så vi köpte en leksaksbil och filmade den. Totalt gjorde vi fem olika miniatyrvärldar – allt från att han åker upp i en alienstråle till att han står bland massa hus som vi fick låna av Kalmar Tågklubb. Vi har arbetat med det i två månader.
Men sakta i backarna, vem är egentligen Sebastian Jern? Och varför gör han miniatyrer av berg och brinnande sportbilar? Allt har en naturlig förklaring.
Sebastian Jern är en 32-åring från Kalmar som på bara ett och ett halvt år gjort sig ett namn på den internationella kreatörsscenen. Han skapar unika videor genom att bygga olika miljöer i miniatyr och sedan filma dem. Några av filmerna har fått rejäl spridning med miljontals visningar som följd, och på sistone har han samarbetat med mediejättar som Unilad och 9Gag.
På Instagram visar Sebastian Jern hur det går till bakom kulisserna:
Här saknas innehåll
– Det har gått fort. Det var inte längesedan jag började fundera på att skaffa en egen studio. Tidigare hade jag ett kontor på Varvsholmen på 28 kvadratmeter, men vi satt fyra pers där. Plus en studio med miniatyrbyggen. Du kan tänka dig hur trångt det blev.
Allt började med att han startade produktionsbolaget UpZone Studios för sex år sedan. Helt självlärd inom både film och foto började han jobba med flera lokala aktörer – bland annat Kalmar slott och Ölands turistbyrå. Det var en konventionell reklambyrå och förblev så i flera år, men det senaste året har verksamheten utvecklats åt ett annat håll. Numera lägger han ungefär 70 procent av sin tid på miniatyrfilmerna.
– Om mina internationella kunder skulle höra talas om UpZone skulle de inte veta att det är jag som driver det. För dem är jag känd under mitt eget namn. Det är nästan som två olika företag, förklarar han.
Intresset för rörlig bild växte fram under gymnasiet. Han läste medieprogrammet på Lars Kaggskolan och det var också där han skapade sin första film.
– Min farsa spelade golf och jag filmade det till ett skolprojekt. Men jag fick inte så bra betyg, så jag skulle vilja hälsa min lärare att han ska se vad jag gör nu, säger Sebastian och skrattar.
”Min vision med studion är att kunder ska höra av sig till mig och förvänta sig en produktion som kunde kommit från Hollywood, och att jag ska kunna göra det lika bra för en procent av priset.”Sebastian Jern.
Han rör sig genom rummet och visar oss fram till en av sina arbetsbänkar. Färgtuber står prydligt uppradade på hyllorna och linjaler av olika slag hänger på varsin krok. Här råder ordning och reda. Nästan alla möbler har hjul, och det beror på att han måste kunna flytta sina skapelser mellan verkstaden och studion på ett smidigt sätt. Han drar ut en låda och bläddrar bland små plastpåsar med olika innehåll.
– Hela köksbänken är full av material. Här har vi grus av olika slag, här har vi olika typer av gräs... Det är sådant man köper på hobbyaffärer.
Andra komponenter gör han av helt vanliga livsmedel – till exempel snön på Mount Everest-miniatyren som består av bakpulver blandat med vit målarfärg. Det blir också en hel del gips, frigolit, trä och lera. För ett och ett halvt år sedan hade han aldrig ägnat sig åt att skapa med händerna, men han lärde sig snabbt.
– Först måste man ta reda på skala och material och lära sig hur man gör till exempel snö, eller vad det nu kan vara. Jag kollar mycket på Youtube, där är det många som jobbar med diorama, som det kallas. De skapar realistiska miniatyrvärldar, det är en hel nisch. Så jag kollar hur andra har gjort och sedan börjar jag bygga.
Det är lätt att dröja sig kvar vid de imponerande miniatyrerna – men de är bara en liten del av processen. Sebastian Jern är i huvudsak filmare, och det är bakom kameran och vid datorn som merparten av hans jobb äger rum.
– I december 2019 köpte jag det här speciella objektivet som du ser på kameran där, säger han och pekar.
Det ser ut som ett långt, smalt teleskop och inte alls som ett vanligt kameraobjektiv.
– Jag hade sett en film på Youtube där de lade fram massa grönsaker och åkte igenom med objektivet, det blev värsta 3D-effekten. Då började jag fundera på hur man kan använda det till något annat. Jag tänkte att om jag bygger en liten värld kan jag få till typ samma effekt som med en drönare. Skillnaden är att jag kan påverka ljuset och göra lite vad jag vill, det blir inte väderberoende. Så jag ser det lite som en minidrönare.
Se Sebastian Jerns virala succévideo om coronapandemin:
Här saknas innehåll
Effekten är svår att beskriva i ord, men när man tittar på hans filmer förstår man vad han menar. Det långa, smala objektivet tar sig in i vrår som en vanlig kamera aldrig skulle kommit åt, och det gör att miniatyrerna upplevs mycket större.
– Den här tekniken har använts i Hollywood sedan 60-talet, då fanns det inga specialeffekter i datorn. I de gamla ”Star Wars”-filmerna, till exempel, där är det mycket miniatyrer. Även i nyare filmer som ”Sagan om ringen”-trilogin. Där hade man möjlighet att använda sig av det digitala, men det är något med miniatyrer som gör att scenen upplevs mer dynamisk. De är ju byggda av riktigt material.
När alla scener filmats tar nästa del av processen vid – redigeringen. Sebastian Jern tillbringar många timmar med att klippa, korrigera och addera specialeffekter innan han når färdigt resultat.
– Jag brukar jämföra den kreativa processen med ett mentalt krig. Först har man värsta idén och känner att shit, det här kommer bli bra. Sedan kommer en svacka där man undrar vad fan man håller på med. Därefter går man uppåt igen, sedan kommer en till svacka och i slutändan blir det väl ganska bra, antar jag.
Sebastian Jern är ännu i början av sin karriär, men vet redan vad han har för mål.
– Min vision med studion är att kunder ska höra av sig till mig och förvänta sig en produktion som kunde kommit från Hollywood, och att jag ska kunna göra det lika bra för en procent av priset. Och då snackar vi ändå ganska bra pengar. Jag har inte nått dit än, men vissa scener kostar flera miljoner dollar att göra på annat sätt och då är en procent ändå rätt mycket.
I höst kommer han att göra filmer på beställning av två globala storföretag, men han kan ännu inte avslöja vilka. Jobberbjudanden fortsätter att trilla in, men den snabba expanderingen till trots har han inga planer på att lämna Kalmar.
– Det är kul att vara här. En sådan här studio hade kostat dubbelt så mycket i Stockholm och säkert tio gånger mer i Hollywood. Jag tänker mycket internationellt men min grej är att folk får komma hit istället för att jag kommer till dem, skrattar han.
När jag frågar vad han har för drömmar rycker han på axlarna och drar handen genom håret.
– Det som händer i höst är typ mitt drömprojekt. Att samarbeta med 9Gag var också en dröm, så jag är bara tacksam. Jag tycker det är häftigt med allt som händer, jag hade inte kunnat föreställa mig det för ett år sedan.
Något han hoppas kunna fortsätta utveckla vid sidan av alla kundbeställningar är sitt eget skapande och sina egna idéer.
– Varje ledig stund lägger jag på att göra egna projekt. Då kan jag vara helt konstnärligt fri och behöver inte anpassa mig. Det är det allra roligaste.
Sebastian Jern
Ålder: 32 år.
Uppvuxen: I Kalmar och Färjestaden.
Bor: I Ljusstaden i Kalmar.
Familj: Föräldrar och tre syskon.
Gör: Driver produktionsbolaget UpZone Studios. Skapar filmer med hjälp av miniatyrvärldar som han bygger själv.
Drivkraft: ”Jag drivs av att det jag gör är oändligt, och sjukt komplext. Jag har märkt att jag trivs i den kreativa processen och när det är lite osäkert. Jag tror att det har att göra med att jag alltid varit en risktagare.”
Inspireras av: ”Christopher Nolan är en favorit, det är han som gjort ”Inception” och ”Interstellar”, bland annat. Han gör inte saker lätt för sig utan går alltid igenom tre miljoner steg. Det är mind blowing. Jag blir också inspirerad av Hans Zimmer som ofta gör musik till Nolans filmer. De två är mina största.”
Det här måste jag ha för att jobba: ”Musik, kaffe och energi. Jag lyssnar alltid på musik när jag jobbar. Det kan vara allt från Hans Zimmers filmmusik till lo-fi. Det blir mycket ambient, jag blir störd om det är en sångröst.”