Annons

En avslappnad Winnerbäck som det sprakar om

Lars Winnerbäck och hans band är bättre än någonsin live. Det slår Barometerns recensent, Lotta Waghorn, fast efter spelningen på Fredriksskans, trots en sval start.
Konsert • Publicerad 6 juli 2024
Detta är en recension i Barometern Oskarshamns-Tidningen. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Trots en kylig kväll så sprakar det om Lars Winnerbäck till slut.
Trots en kylig kväll så sprakar det om Lars Winnerbäck till slut.Foto: SUVAD MRKONJIC
Konsert

Lars Winnerbäck

Var: Fredriksskans.

Publik: 4 300 personer enligt arrangören.

Bäst: Finstämda ”Tror jag hittar hem”, innerliga ”Nåt som verkligen är bra”, ”För dig” med stråksextett och kör på skärm, och ständigt denna ”Söndermarken”. Att en av Sveriges största artister har lika många kvinnor som män i bandet gör skillnad, oavsett om det finns en tanke bakom eller inte. Snyggt där!

Sämst: En tropisk natt precis som när han spelade här 2022 hade ingen klagat på.

Se honom framföra ”Tror jag hittar hem”:

Här saknas innehåll

Kanske är det duggregnet och den kyliga vinden på Fredriksskans.

För trots att en propert klädd Lars Winnerbäck, i svart kavaj och vit skjorta, dundrar i gång med tunga trion ”Min gata i stan”, ”Dunkla rum” och ”Älvens industrier” känns starten på sommarens turnépremiär oväntat sval.

Annons

Men redan i ”Själ och hjärta”, som Winnerbäck inleder ensam med elgitarr, bränner det till. Han avslöjar att de ville börja sommarturnén just i Kalmar eftersom det var så lyckat på höstens spelning i Hatstore arena. Och lagom till ”Utkast till ett brev” letar solen sig försiktigt fram bakom molnen och himlen bakom Gymnasten färgas guldgul.

Även en kväll med en sommarversion av tandläkarväder blev vacker till slut. Under ”Utkast till ett brev” färgades himlen bakom Gymnasten guldgul när solen letade sig fram ett kort tag.
Även en kväll med en sommarversion av tandläkarväder blev vacker till slut. Under ”Utkast till ett brev” färgades himlen bakom Gymnasten guldgul när solen letade sig fram ett kort tag.Foto: SUVAD MRKONJIC

Winnerbäck har förfinat sitt uttryck som liveartist de senaste åren. Och just nu med det här bandet skulle jag vilja påstå att han är bättre än någonsin. Ljudbilden är mer dynamisk, men också både tydligare och tyngre. Och bilderna som rullar fram på skärmen längst bak på scen smälter ihop med och fördjupar det låtarna berättar om.

Numera finns det en tung låtarsenal att välja ur. Kvällens låtlista är stark där gamla favoriter som ”Åt samma håll” och ”För dig” blandas med låtar från senaste skivan ”Neutronstjärnan”. Kvällen blir som en resa genom hans eget liv, men ger samtidigt ett klarsynt perspektiv på dagens Sverige.

Konsertens andra halva är magnifik.

”Åt samma håll” blir en symbol för framtidstro och hopp, följt av kärleksförklaringen till hemstaden Linköping ”En tätort på en slätt” med vyer över staden svepande på skärmen bakom honom. Sandra Widman, som körar och spelar gitarr, lyser som duettpartner i ”Om du lämnade mig nu”, låten han skrev till sonens student ”Nåt som verkligen är bra” känns lika innerlig som ”Vår tid” är en pricksäker samhällsbetraktelse

Och plötsligt står där en Lars Winnerbäck som det sprakar om. Han verkar inte bara tolerera att vara kvällens huvudperson, utan ser ut att trivas. Han är avslappnad och ler.

Vi får se en Lars Winnerbäck som det sprakar om.
Vi får se en Lars Winnerbäck som det sprakar om.Foto: SUVAD MRKONJIC

Och mitt i ”Elden” drar han det som måste vara karriärens längsta mellansnack när han ger en komprimerad sammanfattning av sitt liv från den där natten på Karl Johan när han ”lallade runt” fram tills nu. Slutsatsen blir att livet överraskar och att det fortfarande är kul att vara med.

Dessutom är bandet mer kompakt och säkrare än någonsin med Jonna Löfgren som regent bakom trumsetet. Hon levererar ryggraden som resten kan luta sig mot. Men alla hjälps åt att klä Winnerbäcks låtar i livekostymer som är större, maffigare eller sprödare än annars: Jerker Odelholm, bas, Staffan Johansson, gitarr, Carl Ekerstam, gitarr och munspel, Sandra Widman, sång och gitarr och Mikaela Hansson, klaviatur.

Efter melankoliskt finstämda ”Tror jag hittar hem” lämnar bandet scen. I första extranumret ”För dig” ackompanjeras Winnerbäck först bara av en stråksextett från skärmen, innan det byggs upp till fullt band. Gnistrande.

Sedan hinner han riva av dängiga ”Kom ihåg mig då” och proggklassikern ”Hum hum från Humlegården” innan det hela avslutas med ”Ingen soldat”, då Winnerbäck låter publiken sjunga hela första refrängen själva. Han ser lycklig ut.

Annons

Som allra sista låt lutar han sig mot ”Söndermarken” som precis som vanligt börjar avskalat och dröjande för att sedan byggas upp och växa fram tills sista tonen. Ett perfekt slut.

Fakta

De här låtarna spelades:

1) Min gata i stan, 2) Dunkla rum, 3) Älvens industrier, 4) Själ och hjärta, 5) Är det nåt jag ska ta med, 6) Utkast till ett brev, 7) Rosor & champagne, 8) Möt mig på stationen, 9) Åt samma håll, 10) En tätort på en slätt, 11) En lampa i mässing, 12) Om du lämnade mig nu, 13) Granit och morän, 14) Nåt som verkligen är bra, 15) Elden, 16) Sthlms kyss, 17) Vår tid, 18) Tror jag hittar hem, Extranummer 1: 19) För dig, 20) Kom ihåg mig, 21 Hum hum från Humlegården, Extranummer 2: 22) Ingen soldat, 23) Söndermarken.

Se Winnerbäck framföra ”Åt samma håll”:

Här saknas innehåll

Lotta WaghornSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons