Annons

”Flygplatsköpet påverkar inte sjukvården”

Kalmar Öland Airport
”Region Kalmar län föreslås bli delägare i Kalmar Öland Airport AB från den 1 april 2020.”
Debatt • Publicerad 23 januari 2020
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Region Kalmar läns köp av 50 procent av Kalmar Öland Airport kommer inte att påverka sjukvården i länet och ett ett som är nödvändig för att näringslivet i länet ska kunna göra affärer, dessa besked ger i dag tre regionråd från den styrande majoriteten i regionen.
Region Kalmar läns köp av 50 procent av Kalmar Öland Airport kommer inte att påverka sjukvården i länet och ett ett som är nödvändig för att näringslivet i länet ska kunna göra affärer, dessa besked ger i dag tre regionråd från den styrande majoriteten i regionen.Foto: Paul Madej

Beslut fattas under februari av regionstyrelsen och regionfullmäktige. Huvudskälen till varför vi i Länsunionen (S, C och L) förordar köpet är tre:

1) Med ett delägarskap får regionen bättre möjlighet att samordna flyget med övrig kollektivtrafik, påverka flygplatsens miljöarbete och koppla samman detta med regionens mål om att bli en fossilbränsleneutral region 2045.

Annons

2) Kalmar län har bristfälliga kommunikationer. Det är därför nödvändigt att vi säkerställer så att regionens företag och resenärer har tillgång till snabba förbindelser mot Stockholm. Vi vill ta ett gemensamt ansvar med Kalmar kommun och näringslivet för att ge flygplatsen ett starkare ägarskap och därmed bättre förutsättningar för framtida utveckling.

3) Flygplatsen har en mycket strategisk betydelse för viktiga samhällsfunktioner såsom för ambulanstransporter och brandflyget.

Angelica Katsanidou (S), regionråd.
Angelica Katsanidou (S), regionråd.Foto: Privat
”Ett delägarskap ger regionen ökade möjligheter att driva på hållbarhetsarbetet ytterligare för att snabba på flygets klimatomställning.”
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.

Region Kalmar län har sedan årsskiftet 2019-2020 det regionala utvecklingsansvaret. Eftersom flygplatsen är strategiskt betydelsefull och en angelägenhet för stora delar av länet är det naturligt att regionen är delägare. Dessutom delfinansierar regionen redan flygplatsen idag sedan flera år. Regionen har på det sättet redan tagit ett stort ansvar för flygplatsen men utan att vi har haft styrelserepresentation och ett formellt inflytande över verksamheten. Med köpet blir regionen hälftenägare och får representation.

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som vi har fått den senaste tiden:

Varför inte satsa mer på tågtrafiken istället?

Det gör vi också. Regionen arbetar aktivt för att förbättra tågförbindelserna. Vi vill se ett Sydostpaket med satsningar på och underhåll av både järnvägar och befintliga vägar. Exempelvis vill vi att staten och Trafikverket elektrifierar Stångådals- och Tjustbanan. Vi vill på sikt utveckla pendeltågstrafik mellan Kalmar och Vimmerby. Regionen står även i startgroparna för att investera i nya tågfordon för omkring 2 miljarder kronor.

Hur rimmar denna satsning, med tanke på flygets utsläpp, med regionens hållbarhetsarbete?

Kalmar Öland Airport AB arbetar idag aktivt med sitt hållbarhetsarbete när det exempelvis gäller så kallade gröna inflygningar. Målsättningen är att flygplatsen egna verksamhet ska bedrivas helt klimatneutral och att den ska vara bland de ledande i Sverige när det gäller biobränsle och andra insatser för att minska negativ miljöpåverkan.

Ett delägarskap ger regionen ökade möjligheter att driva på hållbarhetsarbetet ytterligare för att snabba på flygets klimatomställning, exempelvis med krav på miljövänliga bränslealternativ. Region Kalmar län har som mål att till 2045 få ned nettoutsläppen av växthusgaser till noll. Regionen ska alltid stå för en god miljö och ta ett långtgående miljöansvar. Flyget kommer givetvis också vara inbegripet i detta och flyget måste se till att minska sin klimatpåverkan. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland, detta gäller också flyget. Målet är vi ska ha ett helt fossilfritt inrikesflyg år 2030.

Vad kostar köpet?

Annons

Region Kalmar län köper 50 procent av aktierna i bolaget till ett pris av 80 miljoner kronor. Samtidigt kommer bolaget att ges ett tillskott på 73,5 miljoner kronor av Kalmar kommunbolag som blir möjligt på grund av den reavinst som uppstår vid köpet. Dessa pengar kommer att kunna användas till investeringar och utveckling av flygplatsen.

Är det vanligt att regioner går in som delägare?

Ja, exempelvis äger Region Kronoberg flygplatsen i Växjö tillsammans med kommunen.

Betalas köpet av pengar från skattehöjningen eller nedskärningar på sjukvården?

Nej. Köpet är en investering som inte påverkar regionens driftbudget. Investeringen finansieras av regionens egna sparkapital. Köpet berör alltså inte sjukvården alls. Den nyligen genomförda skattehöjningen på 49 öre, som gav regionen cirka 250 miljoner i ökade intäkter, kommer inte heller att användas.. Dessa resurser kommer oavkortat att gå till att säkerställa en god kvalitet i hälso- och sjukvården.

Däremot är flygplatsen nödvändig för att näringslivet ska kunna göra affärer. Går företagen bra så ökar skatteunderlaget som därmed kan leda till ökade inkomster till regionen som bland annat kan användas till en bättre hälso- och sjukvård.

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande

Christer Jonsson (S) regionråd

Pierre Edström (L), regionråd

Annons
Annons
Annons
Annons