Bakläxa för nya fängelset - brister i detaljplanen
Detaljplanen för fängelset har haft högsta prioritet sedan beskedet om att Kriminalvården vill ha en ny, modern, anstalt i Halltorp som ersätter det gamla fängelset inne i stan. Detaljplanen har varit ute på granskning och nu har länsstyrelsen meddelat sin hållning: som den ser ut nu kan den inte accepteras och kan därför bli föremål för prövning av länsstyrelsen om den antas då bebyggelsen befaras kunna bli olämplig om inte detaljplanen omarbetas. Bland annat finns risk för erosion, menar länsstyrelsen.
Problemet med planen är att riksintresset för kommunikation och miljökvalitetsnormerna för vatten inte beaktats tillräckligt. Mer i detalj handlar det om att avvattningen av marken som ska ge plats för ett fängelse, och mark väster om planområdet, kommer att ledas om till en ny trumma under E22. I och med det kommer vattenflödena till den tilltänkta vägtrumman under motorvägen bli mycket större än vad trumman är avsedd för. Det uppstår en risk för erosion i utsläppspunkten och nedströms till trumman och det måste hanteras menar länsstyrelsen.
”För att inte negativt påverka det befintliga avvattningssystemet, brunnar, ledningar, diken och trummor, så ska fördröjning av flöden göras utanför Trafikverkets vägområde”, skriver myndigheten.
Regleringen av hur vattnet ska fördröjas ska skrivas in i detaljplanen eller ske genom att kommunen och Trafikverket upprättar ett separat avtal. Även följdetableringar längs E22, som busshållplatser, cykelvägar och belysning behöver utredas och det kan behövas en upprättad vägplan som är både tidskrävande och dyrt att ta fram. Innan det kan bli aktuellt krävs avtal mellan kommunen och Trafikverket om hur hur en ombyggnad ska ske och hur finansieringen fördelas. Trafikverket har sedan tidigare meddelat att trafikplats Halltorp har en fullgod standard utifrån dagens förutsättningar. Om- och tillbyggnader ska därför betalas av kommun och exploatör.
– Detaljplaner går för samråd och granskning och då får man inspel och synpunkter. Det ska inte vara några bekymmer att fixa detta. Det finns gott om ytor för att hantera dagvatten och detta påverkar inte vår plan framåt, säger Johan Persson (S), kommunalråd.
En anmärkning fäller också miljökvalitetsnormerna då det sedan samrådet framkommit nya fakta i dagvattenutredningen.
Mattias Andersson är huvudprojektledare för fängelset på kommunen. Han tror inte heller att anmärkningarna kommer att försena projektet.
– Vi har haft en dialog med Trafikverket och vi får fortsätta med den så att vi kommer överens och hittar en gemensam lösning som känns trygg för alla. Vi kommer att hitta en lösning. Frågan är bara vilken som är den bästa lösningen. Men det är klart att vi kommer att anpassa detta så att det fungerar för länsstyrelsen, säger Mattias Andersson.
Magnus Juhlin, planchef i Kalmar kommun, ser länsstyrelsens synpunkter som en del i arbetet. Han säger att han hade blivit förvånad om beskedet skulle göra att arbetet drar ut på tiden.
– Jag tror att detta är något vi kan klara av i något kommande möte med länsstyrelsen och Trafikverket så det blir tydligt för alla parter i detta vad det är som ska göras och hur. Det är en liten sak att lösa och det låter värre än vad det är när länsstyrelsen formulerar sig i skrift. Nu ska allt bara bli rätt i alla led.
Magnus Juhlin menar att han inte är orolig.
– Detta ska inte behöva dra ut på tiden. När detaljplanen ska antas ska detta vara utrett klart och allt ser ut att ske enligt vår tidsplan. Vi har en bra dialog med Trafikverket.
”Med anledning av att frågor om riksintresse och dagvatten samt MKN för vatten inte har hanterats på ett tillräckligt sätt kan planläggningen inte anses vara lämplig i nuläget. Det är även viktigt för planens genomförbarhet att kommunen beaktar Länsstyrelsens synpunkter enligt annan lagstiftning enligt nedan.”Ur länsstyrelsens granskningsyttrande