Annons

Polisen om varför bedragarna inte döms: ”Hittar väldigt sällan”

Dagligen anmäls mängder av bedrägerier i Sverige. Många tillvägagångssätt återkommer gång på gång – men bedragarna döms sällan.
– Det landar i princip alltid i penningtvättsbrott, säger polisens gruppchef Patrik Andersson.
Kalmar • Publicerad söndag 05:00 • Uppdaterad måndag 09:02
Dagligen anmäls mängder av bedrägerier i Sverige. Men bedragarna döms sällan. ”Bedragaren hittar vi väldigt sällan”, säger Patrik Andersson, gruppchef vid polisens  bedrägerisektion i region syd.
Dagligen anmäls mängder av bedrägerier i Sverige. Men bedragarna döms sällan. ”Bedragaren hittar vi väldigt sällan”, säger Patrik Andersson, gruppchef vid polisens bedrägerisektion i region syd.Foto: Privat

Ett sms där det påstås att mottagaren redan har drabbats av ett bedrägeri, eller att dyra varor har beställts i mottagarens namn. Det är en vanlig start på bedrägerier.

– Det är ett väldigt vanligt fenomen. Inte sällan skickas de till äldre personer. Man vill uppnå att mottagaren blir rädd för att bli av med pengar, säger Patrik Andersson, gruppchef vid polisens bedrägerisektion i region syd.

Annons

Erik som utsattes för just ett sådant bedrägeri i Kalmar blev orolig och gjorde bedömningen att det 08-nummer som han uppmanades att ringa till såg säkert ut.

– Det spelar ingen roll vilket nummer de uppger, banker gör aldrig så. När någon ringer upp kan de också ha gjort det som kallas för att spoofa: de kan i princip ange vilket nummer de vill ska visas på skärmen när de ringer, säger Patrik Andersson.

Varje gång polisen berättar om en ny bedrägerianmälan säger de samma sak. De säger också samma sak i information som de lägger på sin hemsida och på sina sociala medier:

– Svara inte på sådana sms och kontakta inte avsändarna till sådana meddelanden. Det här är ett jättebekymmer och vi försöker nå ut så mycket som möjligt. Bankerna försöker också, säger Patrik Andersson.

Att det ändå finns de som faller för bedragarnas trick menar han inte är så konstigt, eftersom bedragarna spelar på sina offers rädslor.

– Det är en stressande faktor att de får upp oron för att tappa pengar. Det gör att de får människor att göra precis det de vill.

Att Erik skäms och inte vill gå ut med sitt namn känner Patrik Andersson också igen från andra fall. Det är inte ovanligt att nära och kära får anmäla när någon har utsatts för liknande bedrägerier, just för att den drabbade skäms, säger han.

– Man ska inte må dåligt över det och man ska definitivt inte skämmas. Sedan förstår jag att det är en jobbig situation och att man får olika känslor kring detta är ju högst naturligt, säger han.

Två personer har nu dömts för att ha tagit emot pengarna som bedragarna tog från Eriks konto. Men ingen av dem döms för bedrägeri. Inte heller det är särskilt ovanligt, enligt polisen.

– Bedragaren hittar vi väldigt sällan. Oavsett vilket upplägg de använder så har den drabbade nästan alltid någon kontakt med bedragaren och även om vi kan knyta det till ett telefonnummer kan vi aldrig styrka vem det är som har använt den telefonen, säger Patrik Andersson.

Annons

Det gör att många bedrägerier numera nästan omedelbart omrubriceras till penningtvättsbrott, berättar han.

– Vi kan gå in och söka transaktionerna, vart pengarna har gått. En förutsättning är att de stannar i Sverige, men gör de det kan vi ofta spåra dem. Då landar det i princip alltid i penningtvättsbrott.

Fakta

Fler av bedragarnas tillvägagångssätt

* Inte sällan kapas ett sociala medier-konto av något slag och sedan skickas meddelande från kontot där avsändaren ber att få låna pengar. Det är ofta mindre summor, men skickas meddelandet till många vänner eller följare kan det bli flera mindre överföringar.

* Det kan också ske på liknande sätt fast med sms, där bedragaren inte sällan uppger att man är barn eller anhörig till mottagaren på något sätt och har råkat ut för något som gjort att man har ett nytt nummer och behöver pengar.

”Dessa är relativt enkla att kontrollera med ett telefonsamtal där man får kontakt med personen ifråga innan man skickar några pengar”.

* Annonsbedrägerier har funnits länge. Består i att man förväntas betala i förväg för en vara man vill köpa.

”Här får man göra en kalkylerad riskbedömning om man har råd att förlora pengarna som man swishar iväg. Det går nästan aldrig att få tillbaka pengarna i sådana här ärenden, för det finns sällan pengar att ta av”.

* Romansbedrägerier som drabbar både kvinnor och män. Där får man på olika sätt kontakt med någon som i stort sett alltid befinner sig i utlandet. Förr eller senare uppmanas man att hjälpa till med pengar, antingen för att man ska kunna träffa personen eller för att hen behöver annan ekonomisk hjälp.

”Det här kan pågå i månader innan det ens blir tal om pengar. Pratar vi skam är nog det här den typen av bedrägeri där de drabbade känner mest skam. Naturligtvis ska man inte skämmas – det är något hemskt man har blivit utsatt för”.

Källa: Patrik Andersson, gruppchef vid bedrägerisektionen i region syd.

Ofta flyttas pengarna flera gånger, först från målsägarens konto till ett eller flera andra konton, och sedan vidare. Men finns det pengar kvar på kontot när polisen griper en person för penningtvättsbrott, kan de beslagta pengarna. Det var det som hände i ett av fallen där polisen hittade Eriks pengar.

– Det är inte ovanligt med ärenden där vi kan göra penningbeslag och pengarna kan betalas tillbaka. Finns de inte kvar kan den som döms för penningtvätten dömas till skadestånd, men då är det den personens betalningsförmåga som avgör om det blir några pengar eller inte, säger Patrik Andersson.

Att själva bedrägerierna inte utreds kan tyckas märkligt.

– Vi kan konstatera att vi inte kommer ha framgång i utredningar av bedrägeriet. Då är frågan om vi ska lägga energi på det eller om vi ska utreda vart pengarna har tagit vägen så att målsägaren möjligen kan få tillbaka dem.

”Man ska inte må dåligt över det och man ska definitivt inte skämmas. Sedan förstår jag att det är en jobbig situation och att man får olika känslor kring detta är ju högst naturligt.”
Patrik Andersson, gruppchef vid bedrägerisektion syd.
Emma SkogbergSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons