Annons

Bärgaren Orlando, 37: ”Ett fint men väldigt farligt jobb”

Orlando Zerihun har ett av Sveriges farligaste jobb. Efter ett tufft jobb inom räddningstjänsten och militären i USA bestämde han sig för att återvända till Sverige och arbetet som bärgare. Den starka viljan att få hjälpa andra väger upp de stora riskerna som han hela tiden utsätts för ute på vägarna. Tre gånger har han blivit påkörd av trafikanter och flera av hans kollegor har mist livet.
Oskarshamn • Publicerad 3 januari 2023 • Uppdaterad 28 januari 2023
Orlando Zerihun är stationsansvarig på Assistancekåren i Oskarshamn. Han har tidigare arbetat inom räddningstjänsten i Maryland i USA.
Orlando Zerihun är stationsansvarig på Assistancekåren i Oskarshamn. Han har tidigare arbetat inom räddningstjänsten i Maryland i USA.Foto: Roger Carlsson

Under intervjun hos Assistancekåren i Oskarshamn kommer tårarna. Olycksplatserna där Orlando Zerihun har gjort en insats har varit många genom åren, och i minnet har de som mist sitt liv stannat kvar. Ett av de starkaste minnena är från en olycka där han sitter och håller en ung mans hand under dennes sista minuter i livet, och han blir berörd när han pratar om det.

– Med åren har det blivit en vana att hantera det man upplever i jobbet. Jag tar det inte med hem och grubblar inte över det. Men varje liv som har gått bort finns kvar i minnet, säger han.

Annons

Som bärgare har Orlando Zerihun en utsatt arbetsmiljö. En starkt trafikerad och olycksdrabbad E22 med höga hastigheter är en av de värsta vägarna att arbeta på. Han har kollegor runt om i Sverige som har dödats när de har gjort sitt jobb, och han lever hela tiden med riskerna.

– Men jag vill vara med och få hjälpa till när någon behöver det. Kan jag göra skillnad för någon är det bra. Det är det som gör att man orkar och att man riskerar sitt eget liv. Det är ingen lekstuga, det handlar om liv och död. Det är ett fint yrke men det är också väldigt farligt. Jag vet inte när jag kommer till jobbet om jag kommer hem igen. Men jag har vant mig vid det, och jag har alltid ögon i nacken när jag är ute på vägarna.

Orlando Zerihun har blivit påkörd flera gånger under bärgningsarbete, och han har svårt att förstå den respektlöshet som många trafikanter visar.
Orlando Zerihun har blivit påkörd flera gånger under bärgningsarbete, och han har svårt att förstå den respektlöshet som många trafikanter visar.Foto: Roger Carlsson

Men vid tre tillfällen har det gått illa för honom när han har arbetat med bärgningsuppdrag. Så många gånger har han blivit påkörd. Vid ett tillfälle fick han en spricka i foten och tre brutna tår. Polisen tog körkortet omgående från den föraren på platsen. Vid ett annat tillfälle när han blev påkörd landade han på motorhuven och slog i framrutan på bilen.

Andra trafikanter som inte respekterar det räddningsarbete som pågår utan fortsätter i alltför hög fart utgör en livsfara, både för bärgarna, polis och räddningstjänsten.

Orlando Zerihun när han jobbade inom räddningstjänsten i USA.
Orlando Zerihun när han jobbade inom räddningstjänsten i USA.Foto: Privat

– Det vanligaste är att folk säger att de inte såg något. Har man inte fullgod syn och kan se räddningsfordonen så ska man inte ha körkort. Tycker de verkligen att det är värt att köra på det sättet? Det är de som får leva med det som hänt i resten av sitt liv sedan. Trafiksituationen har blivit värre och den blir bara värre hela tiden. Folk har inte den respekt för trafiken som fanns förut, menar Orlando Zerihun.

Han hör ofta paniken i rösten hos de som har blivit stående på E22 och som ringer och vädjar om hjälp.

– De ser hur fort alla andra fordon kör förbi och är rädda att något ska hända. Står de på E22 vet vi att det är bråttom att komma dit.

Orlando Zerihun har alla behörigheter som finns på sitt körkort och kan köra vilket fordon som helst, vilket är en fördel i jobbet som bärgare.
Orlando Zerihun har alla behörigheter som finns på sitt körkort och kan köra vilket fordon som helst, vilket är en fördel i jobbet som bärgare.Foto: Roger Carlsson

Han är också kritisk mot biltillverkarna som tillverkar fordon med stora skärmar där telefoner kopplas upp med olika funktioner, och som kan bidra till att föraren förlorar fokus på körningen.

Assistancekåren har satsat mycket på säkerhet och en del i det är så kallade TMA-bilar som används för att skapa en trygg arbetsplats och skydda både bärgarna och annan räddningspersonal när de arbetar på vägar. TMA-bilen placeras före olycksplatsen, vilket också frigör resurser från polis och räddningstjänst så att de inte behöver fokusera på den övriga trafiken.

Orlando Zerihun berättar också att Assistancekåren har ett utökat samarbete med räddningstjänsten, man har börjat öva gemensamt. Tillsammans med polis och ambulans är de alla ett team som arbetar för en så snabb och säker insats som möjligt.

Framrutan på bärgningsbilen är full med mjuka gosesaker som delas ut till barn i samband med utryckningar.
Framrutan på bärgningsbilen är full med mjuka gosesaker som delas ut till barn i samband med utryckningar.Foto: Roger Carlsson
Annons

På Assistancekåren i Oskarshamn är det tre anställda och förutom Oskarshamns kommun täcker de även in Mönsterås- och Högsbyområdet. Arbetstiden är klockan 07–16, men de har jour dygnet runt.

Det är inte bara olyckor de rycker ut till. Det kan handla om starthjälp, bärgning av fordon som plötsligt gått sönder, att bärga trafikdödade älgar eller annat större vilt, ta hand om oljeläckage eller punkteringar.

Många gånger får bärgarna ett kvitto på tacksamhet från de som de har hjälpt i nöden, i form av tackkort eller tårtor. Som familjen som hade sparat länge för att kunna åka till Gotland på en efterlängtad semester. De fick punktering utanför Bockara, men Assistancekåren som har ett samarbete med däckföretag såg trots tidsnöden till att de precis hann med färjan.

Larmen till Assistancekåren har ökat, det är oftast något uppdrag på gång för Orlando Zerihun och hans kollegor.
Larmen till Assistancekåren har ökat, det är oftast något uppdrag på gång för Orlando Zerihun och hans kollegor.Foto: Roger Carlsson

Orlando Zerihun har en stor fördel i sitt jobb genom att han har alla körkortsbehörigheter och kan köra vilket fordon som helst. Han har också en gedigen utbildning inom fordon och transport. Dessutom har han erfarenheter från både militär och räddningstjänsten i Maryland i USA som han har haft stor nytta av. Hans far är amerikan och det var det som bidrog till att han under en tid bosatte sig där. Hans farbror var räddningschef och Orlando trivdes med det jobbet, även om det var riktigt tufft med stora risker och mycket stress. Men så kom saknaden efter Sverige, med ett annat lugn och trygghet och socialt skyddsnät.

”Kan jag göra skillnad för någon är det bra. Det är det som gör att man orkar och att man riskerar sitt eget liv.”
Orlando Zerihun, bärgare
Orlando Zerihun tycker mycket om sitt jobb, trots riskerna.
Orlando Zerihun tycker mycket om sitt jobb, trots riskerna.Foto: Roger Carlsson

– Här är man bättre på att ta hand om sina medborgare. Jag tror inte att många tänker på det.

På fritiden ägnar han sig mycket åt motorsport. Han har en motorcykel som är en av Sveriges snabbaste. På åtta sekunder går den från noll till 200 kilometer, och han tävlar med den.

– Jag har hållit på med motorsport sedan jag var liten. Jag är medveten om riskerna men har också respekt för dem.

Här hittar du alla tidigare delar i serien:

Åsa BorefurSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons