Annons

Bedrägeriforskaren: Kambua följer mönstret

Pengar som inte betalas ut och en strid ström av olika förklaringar.
Bedrägeri- och finansexpertens slutsats om Kambua är densamma.
– Det följer det normala mönstret för ett Ponzibedrägeri.
Kalmar • Publicerad 31 januari 2020 • Uppdaterad 1 februari 2020

Så säger bedrägeriexperten Ville Rantala som bland annat har studerat det finska Ponzibedrägeriet WinCapita som briserade 2009.

Både han och Joakim Bornold, sparekonom på finansrådgivningsföretaget Söderberg & Partners som har följt Kambua sedan 2017, sågar företagets förklaringar till sina kunder som inte har fått ut pengar på över ett år.

Annons

Barometern-OT har låtit de båda experterna ta del av mejlen från Kambua till kunderna. Trovärdigheten i att banken skulle hålla inne utbetalningar till kunderna är noll, menar Joakim Bornold.

– Nej, pengar fastnar inte i cyberspace. Banker jobbar inte så. Hålla inne pengar är ur ett bankperspektiv väldigt allvarligt. Det är till och med olagligt att neka uttag.

Enligt honom finns det bara en situation där banker kan neka kunder att ta ut sina pengar.

– Det gör man egentligen bara om man misstänker att det är ett brott bakom, säger Joakim Bornold.

Ville Rantala menar samma sak:

– Det skulle aldrig ta så här lång tid om det bara var problem att betala ut pengar. Och många förklaringar går inte ihop. Det verkar som om någon bara försöker köpa sig tid och slippa betala, säger han och fortsätter:

– Visst kan det bli förseningar i internationella bankärenden, men det skulle aldrig ta över ett år på det här sättet. Det här följer verkligen det normala mönstret för ett ponzibedrägeri.

Men om man håller på och byter bank, kan inte pengarna fastna då?

– När du öppnar konto i den nya banken, då måste du göra den här processen som heter KYC, know your customer. Då går man igenom allting, redan där. Sen öppnas konton om man blir godkänd. Och då är det inte ett problem, då är kontrollen redan klar, säger Joakim Bornold.

Har man väl fått tillåtelse att sätta in pengar är det inga problem att ta ut dem, förklarar han.

Annons

– Och då kommer vi tillbaka till det, att ska banken hålla fast pengar, då krävs det en väldigt bra orsak. Den orsaken är att det ligger något kriminellt bakom.

Bakgrund

Experterna

Ville Rantala

Titel: Forskare och docent vid Miamis universitet.

Forskning: Han är en av de som vet mest om Ponzi­bedrägerier efter att ha studerat det finska Ponzibedrägeriet Wincapita där huvudmannen Hannu Kailajärvi lyckades svindla till sig 57 miljoner Euro från tusentals finländare.

Joakim Bornold

Titel: Sparekonom på finansrådgivningsföretaget Söderberg & Partners

Bakgrund: Tidigare sparekonom på Nordnet. Innan dess arbetade han på Nasdaq och Skandia. Anlitas ofta som ekonomiexpert i svenska medier.

Mejlen från Kambua är fulla av orimligheter, menar Bornold. I ett mejl uppmanas kunderna att skicka in sina kontonummer och kopia på pass till e-postadressen global.id@aol.com.

– Varför ska man skicka det till en AOL-adress? Det är som hotmail.com eller gmail.com, säger Joakim Bornold.

Att skicka in sina id-uppgifter till en anonym mejladress är inte att rekommendera.

– Det ska man aldrig göra. Du ska veta vem du skickar saker till. Global.id@aol.com kan vara precis vad som helst. Eller vem som helst. Du vet inte alls vem som ligger bakom, eller ens om kontot existerar, säger Bornold.

– Det sänder verkligen ut varningssignaler. Det känns inte alls bra om kunder har skickat iväg passuppgifter till en okänd och osäker mejladress. Då utsätter man sig för möjlig identitetsstöld. Om banken skulle vilja ha sådan här information skulle de så klart kontakta personerna direkt och inte gå igenom en tredje part, säger Rantala.

Rantalas bedömning är att Kambua följer mönstret för ett typiskt Ponzibedrägeri.

I vilken fas skulle du säga att Kambua är nu?

– I en senare fas. Det är ofta då som bedragaren vill fördröja eller försvåra utbetalningar av pengar. I början av bedrägeriet brukar de betala ut lite för då tycker folk att det fungerar och rekommenderar det till sina vänner, säger Rantala som menar att statistiskt sett varar ett Ponzibedrägeri i drygt fyra år.

Vilket är ditt råd till kunder som börjar bli oroliga för sina pengar?

Annons

– Polisen kan inte börja utreda förrän någon har anmält att det har begåtts ett brott. Så därför är det viktigt att kunder som inte har fått ut pengar efter flera försök anmäler det till polisen. Ju fortare Kambua anmäls, desto större möjligheter har polisen att få tillbaka några av pengarna, säger Ville Rantala.

Hur säker är du på att Kambua är ett Ponzibedrägeri?

– 99 procent säker. Med tanke på att de även pratade om en garanterad vinst på 25 procent, även om de tagit tillbaka det till viss del.

Vad gör dig 1 procents osäker?

– Det är forskaren i mig som talar. Vi forskare säger i stort sett aldrig att vi är 100 procent säkra på något. Osäkerheten på 1 procent handlar om ifall vi formellt kan kalla Kambua ett Ponzibedrägeri eller om det handlar om någon annan typ av bedrägeri. Jag är 100 procent säker på att Kambua aldrig kan leverera 25 procent vinst i flera år även om de faktiskt försökte på det sätt de påstår. Jag är också 100 procent säker på att deras mejlförklaringar för betalningsproblemen inte stämmer.

Rasmus JeppssonSkicka e-post
Lotta WaghornSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons