Annons
Näringsliv

”El och gas är framtiden för bilarna”

Drivmedelsomställningen för bilbranschen är inne i ett intensivt skede. Och kunderna vacklar inför de val man ställs inför. Enligt miljönestorn Kjell Axelsson är valen ganska klara. ”Jag tror inte på hybrider. El och gas är framtiden för bilarna”, säger han.
Kalmar län • Publicerad 16 oktober 2019
Miljöentreprenören Kjell Axelsson har räknat på framtidens drivmedel för bilar. Enligt honom kommer renodlade elbilar och renodlade gasbilar vara mest lönsamt i framtiden.
Miljöentreprenören Kjell Axelsson har räknat på framtidens drivmedel för bilar. Enligt honom kommer renodlade elbilar och renodlade gasbilar vara mest lönsamt i framtiden.Foto: Mats Holmertz

Tillsammans med återförsäljare och elbolag har Kjell Axelsson tagit fram en statistik där han räknat ut snittkostnaden för att äga en normalbil (se grafik) där han också vägt in kostnader för Bonus/Malus både mer bidrag och skatt, service, underhåll, bränsle enligt WLTP och försäkring.

Här saknas innehåll

– Det är en snittuträkning där jag valt att göra en avskrivning på tio år. Det är ungefär så länge en bil är i drift. Då ser man att det mest förmånliga är att köpa en ren elbil eller en gasbil – men det finns ju samtidigt ett antal punkter som behöver belysas mer, säger Kjell Axelsson.

Annons

Mycket hänger fortfarande i luften. Som exempelvis livslängden på elbatterier och dess miljöpåverkan vid tillverkning. Det handlar också om elnätens kapacitet för laddning, om tillgänglighet på grön el eller om statligt stöd för utbyggnad av produktion av miljöbränsle.

Du är ju delvis part i målet eftersom du driver en biogasanläggning?

– Så är det, men jag har bortsett från det i den här sammanställningen och gått på branschens och statens uppgifter.

Gasens problem är ju få tankstationer. Hur tänker du där?

– Det finns i dag 184 stationer för biogas i landet och det byggs ständigt fler. Även i vår regioner är flera nya stationer på gång.

Så din slutsats är att el eller gas är framtiden?

– Tveklöst. Hybriden tror jag inte på eftersom en hybridbil bara klarar cirka fem mil på el och sedan går den på fossilbränsle. För personer som pendlar lite längre eller kör längre sträckor är det ingen bra lösning.

Läs mer:

Jörgen StrömSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons