HR-experten Hanna dominerar i Stockholm: ”Sunt bondförnuft från Småland”
Hanna Eriksson är HR-ansvarig på det snabbväxande rekryteringsföretaget TB- Group. Tidigare i år blev hon utsedd till Årets HR-personlighet av ett företag som arbetar med medarbetarundersökningar och certifiering av företag.
TB-Group har ett 50-tal anställda på kontoren i Stockholm och Oslo. Resan från det att bolaget grundades 2017 har gått fort. Merparten av de anställda är unga.
– Det fanns en väldigt stark kultur men det behövdes en struktur för att den skulle kunna leva vidare och utvecklas, säger Hanna Eriksson som började på TB-Group för drygt tre år sedan.
– I dag är det mycket krav, press och stress och där måste vi som arbetsgivare vara med och stötta. Mitt mål är att underlätta livet för våra medarbetare. Jag tror starkt på att mår man bra, då presterar man bra. Sedan använder jag sunt bondförnuft från Småland – det gör lite här uppe bland stockholmarna, säger hon och skrattar.
Hanna Eriksson
Bor: I lägenhet i Vasastan. Flyttade till Stockholm för sex år sedan.
Ålder: Fyllde 30 för två veckor sedan.
Gör: People and culture manager på rekryteringsfirman TB-Group.
Utbildning: Human resource management på Linnéuniversitetet i Kalmar.
Familj: Mamma Lotta, pappa Henrik och tvillingsystrarna Ebba och Stina, 23. Samtliga bor i Kalmar.
Läser helst: Spänningsromaner och psykologiska thrillers.
Tittar på: ”Jag blandar, men gillar att se gamla tv-serier som jag redan sett, typ Vänner och One tree hill, de gamla godingarna.”
Aktuell: Har utsetts till Årets HR-personlighet av Great place to work. Tillsammans med företaget släpper hon nu en HR-guide och en podcast-serie.
För att bygga en bra arbetsplats där ledning och anställda drar åt samma håll och delar värderingar finns flera steg. Hanna Eriksson har samlat sin syn på arbetet i en guide samt en poddserie som släpptes på tisdagen.
– Jag brukar beskriva ett företag som en trädgård där medarbetarna är växter och blommor. En garderobsblomma har ett behov medan en orkidé har ett annat. Vill man att trädgården ska bli så fin som möjligt måste man vattna och göda de här blommorna på olika sätt. Vi människor är likadana.
På TB-Group arbetar man med fyra mantra: ”Think big”, ”One team”, ”Better done than perfect” samt ”Enjoy the ride”.
– Det är lätt att värderingar hamnar på väggen och blir ord som man inte följer eller knappt vet vad de betyder. Vi har jobbat väldigt hårt med att verkligen få in orden som en del av vår vardag.
”Man kan anpassa verksamheten till en viss grad utifrån olika individer, men vi är inte för alla, så är det.”Hanna Eriksson
När Hanna Eriksson beskriver vad som genomsyrar arbetet på TB-Group använder hon uttryck som ”dynamiskt” och ”entreprenörsdrivet” där snabba förändringar är vanligt.
– Man kan anpassa verksamheten till en viss grad utifrån olika individer, men vi är inte för alla, så är det. Det är därför det är viktigt att värderingsarbetet finns på plats så att en person vet: ”Stämmer jag överens med de värderingarna? Är det här en miljö jag trivs i?”. Det minskar antalet felrekryteringar.
Hanna Eriksson poängterar vikten av att även vara tydlig med vilka värderingar och beteenden som inte uppskattas på en arbetsplats.
– För oss (TB-Group) är det viktigt med gemenskap och vi är noga med att tydliggöra vad det innebär, men även vad det inte innebär. Jag tror att många företag glömmer att specificera hur man inte följer värderingarna.
Sju steg till en värderingsdriven företagskultur
1. Startskottet. Hur börjar man ett värderingsarbete och hur ska slutprodukten bli förståelig och konkret för alla?
2. Bottom-Up eller Top-Down? Sätts värderingarna av medarbetarna eller ledningen?
3. Uppvärmning av medarbetarna. Värderingsövningar att göra tillsammans.
4. Vision och värderingar. Hur hänger de ihop?
5. TB-Groups värderingar. Skapandet av ”Think big”, ”One team”, ”Better done than perfect” och ”Enjoy the ride”.
6. Workshops ledning. Förankring och diskussionsunderlag.
7. Lansering och implementering. Leva värderingarna varje dag.