2020 blev ett starkt år för bostadsbolaget – nu väntar flera stora satsningar
Det goda resultatet är inte det enda som ledningen kan glädja sig åt. Hyresgästerna som svarade i årets kundenkät gav åter bolaget och personalen fina betyg. Bland annat fick man 85,5 procent i betyg när det gäller serviceindex, där branschgenomsnittet är 81,2 procent.
Även medarbetarenkäten bland de anställda gav bolaget ett högt betyg, 85 procent av de anställda svarade att de är nöjda eller mycket nöjda med arbetssituationen totalt sett.
Det gångna året gjordes stora satsningar på underhåll av lägenheter, utbyte av vitvaror och entrédörrar, installation av portkoder och solceller, energieffektiviseringar, lekplatser och utemiljö samt tvättstugor. Vidare genomfördes den omfattande stamrenoveringen i Blomstermåla, en satsning på 33,5 miljoner kronor.
Underhållsarbetet i fastigheterna uppgick till en kostnad av närmare 16 miljoner kronor. 18,6 miljoner investerades i ombyggnader och nybyggnationer.
”Arbetet med klimat- och energieffektiviseringsfrågor kommer att intensifieras”Bostadsbolagets ledning
Årsredovisningen visar att nettoomsättningen uppgick till 97,7 miljoner, och av denna summa utgjorde hyresintäkter 81,3 miljoner.
Då det gäller framtiden noterar ledningen att en viktig och prioriterad målsättning för 2021 är att utöka uthyrningsgraden, bland annat genom större marknadsföringsinsatser.
”Ny- och ombyggnationssatsningar fortsätter även under 2021 i form av ett antal större projekt. Ett nytt hus med åtta lägenheter i Timmernabben, installation av tre hissar på Älgerumsvägen 22 i Mönsterås, nya badrum i Oknebäck och utökat skalskydd i kvarteret Kroken är några exempel på det vi tänker genomföra. Arbetet med klimat- och energieffektiviseringsfrågor kommer att intensifieras” skriver ledningen med vd Armin Avdic och styrelseordförande Roland Åkesson (C) i spetsen i årsredovisningen.