”Självklart ska Gotlandstrafiken vara svenskflaggad”
Men även om Valdemar inte riktigt brandskattade ”öj:n”, vittnar utgrävningarna vid Korsbetningen utanför ringmuren i Visby om en massaker. Kort sagt har Gotlands historia både varit blomstrande och våldsam.
Numera betraktar de flesta Gotland som ett turistparadis. På sommaren flockas politiker till Almedalsveckan, snobbar till Stockholmsveckan och historieentusiaster till Medeltidsveckan. Men Gotland är inte bara rosornas ö utan också den strategiska nyckeln till Östersjön. Om detta vittnar inte minst kalla kriget då det fanns tre regementen på ön som var vårt första värn mot en invasion.
”Numera betraktar de flesta Gotland som ett turistparadis. På sommaren flockas politiker till Almedalsveckan, snobbar till Stockholmsveckan och historieentusiaster till Medeltidsveckan. Men Gotland är inte bara rosornas ö utan också den strategiska nyckeln till Östersjön.”David Lindén, historiker och författare.
Efter Putins invasion av Ukraina har säkerhetsläget i Östersjön drastiskt förändrats. Såväl Finland som våra baltiska grannar rustar och det gör det i akt och mening att ”hålla gränsen” för att citera tidigare statsminister Thorbjörn Fälldin. På hemmaplan har såväl ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M) samt överbefälhavare Micael Bydén varnat för att krigsrisken är markant förhöjd. Kloka budskap men som klingar falskt när man ska gå från ord till handling.
I nuläget pågår upphandlingen av Gotlandstrafiken. De färjor som inte bara tar turister till ön utan även gods och livsmedel. Man skulle kunna kalla detta för Gotlands livlina. Det är därför under all kritik att man i en tid av säkerhetspolitiskt nödläge inte inser att de rederier som trafikerar Gotland bör vara svenskflaggade. Det handlar inte om blågul nationalism utan om realism. Om säkerhetssituationen eskalerar måste man veta att de som ansvarar för vital transport av mat och andra förnödenheter först och främst är lojala till Sverige.
Dessutom har infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) fel när han i en intervju hävdar att EU:s carbotageförordning menar att man måste inkludera alla EU-länder när det gäller en upphandling. Men exempelvis Frankrikes nödlagstiftning under pandemin stod ovan den europeiska lagstiftningen. Liknande scenario skulle man kunna se i Sverige om den politiska viljan fanns.
Fri företagsamhet är bra men när det gäller den nationella säkerheten måste man ibland göra kompromisser. En sådan borde vara att man, som exempelvis Kungliga Örlogsmannasällskapet, ställer krav på att Gotlandstrafiken ska vara svenskflaggad. Detta betyder att man vet vilka som driver rederierna och var deras lojalitet ligger. Annars riskerar man att begå ett stort misstag. Tänk exempelvis om ett ungerskt eller för den delen ryskt rederi skulle få ansvaret för Gotlandstrafiken.
Årets Almedalsvecka inleds i sommar och där borde våra beslutsfattare inse att läget är betydligt allvarligare än på länge. Kriget i Ukraina pågår fortfarande och det finns en överhängande risk att Vladimir Putin inte nöjer sig med detta. I scenariot kan ingå en attack på ett baltiskt land eller för den delen att ”stressa Finland”. Oavsett vad som händer finns det en överhängande risk att nästa destination då blir Gotland. Man ska rusta för krig för att bevara freden och ett steg i rätt riktning blir i så fall att se till att den vitala Gotlandstrafiken drivs av svenska rederier.
David Lindén, historiker och författare