Sannolikt är Simon Rosenqvist en av landets mest upptagna personer just den här veckan. Han är Sveriges Radios projektledare för hela Musikhjälpen. En slags högsta höns för hela produktionen.
När man mejlar honom får man svaret: ”Jag är i Växjö. Skicka ett sms – om det rör Musikhjälpen”.
På sms svarar han – efter ett dygn.
– Haha, ja, det är svårt att få tag på mig de här dagarna. Första dygnet är alltid hektiskt. Men när min hemmatidning vill komma hit är det klart jag ställer upp, säger han när vi träffas backstage på Musikhjälpen-området på Stortorget i Växjö på onsdagsförmiddagen.
Det är rigida kontroller för att ta sig in på området. Ackreditering, identifiering via id-handling, inpassering via vakt- och stålgrindbevakad entré och krav på person från produktionen som ledsagar oavbrutet under besöket.
Säkerheten är generellt en stor fråga. I år har den blivit än mer accentuerad. Dels genom en generellt ökad hotbild, dels efter att det blev extrem uppmärksamhet när programledaren Filip Dikmen petades efter att ha postat videor om kriget mellan Israel och Hamas.
Efter beslutet fylldes kommentarsfälten av hot och hat.
– Den är alltid stort fokus på säkerheten när man gör ett sådant här evenemang. Vi är på en offentlig plats. Vi kör dygnet runt. Vi får mycket uppmärksamhet. Så, ja, vi har alltid ett jättestort säkerhetsarbete och det är klart att det är mer omfattande ett år som det här. Sedan kan jag kan inte gå in i detaljer.
Hur mycket har programledarpetningen påverkat?
– Det är en fråga vi har fått hantera, det väckte mycket uppmärksamhet och vi fick mycket frågor. Och vi har ju den linjen att vi vill ha nära dialog med vårt publik, det tror jag är en av de grejerna som har byggt Musikhjälpen, att vi faktiskt pratar med alla som undrar något.
Beslutet att byta programledare togs av ansvarig utgivare och inte av Simon Rosenqvist.
– Det är tråkigt att det blev negativ uppmärksamhet kring det. Samtidigt som jag verkligen förstår beslutet som de ansvariga utgivarna tog. Opartiskheten är, för alla medier och public service i synnerhet, det viktigaste vi har.
• • •
Det är ingen liten apparat när Musikhjälpen intar en stad och ett torg varje december. Mellan 150 och 170 personer arbetar treskift med evenemanget på plats. Bakom glasburen, som är placerad mitt på torget, har det byggts upp som en liten by med kontrollrum, sociala medier-kontor, artistloger, sovrum för programledarna, matsal, green room, provisorisk redaktion, säkerhetsavdelning och mycket annat.
Att bygga och teknikrigga området – som har egen försörjning av vatten, el och avlopp – tar ungefär en vecka.
– Musikhjälpen är det största evenemanget som Sveriges Radio har. Det måste vara ett av de största hos SVT också. Det är väldigt omfattande, att sända live dygnet runt under så lång tid blir ju väldigt speciellt.
Han tar med oss på en vandring genom Musikhjälpenvärlden. Kontrollrummet är enormt och härbärgerar 15–20 medarbetare och mängder av teknik.
– Här sitter sändningsredaktören, säger han och pekar på en upptagen person. Sändningsredaktören producerar programledarna minut för minut, i stunden. Programledarna får under varje låt veta vad som händer när den är slut. Det är ungefär det perspektivet de har.
• • •
Simon Rosenqvist kommer från den lilla byn Finsjö, med ungefär 135 invånare, belägen strax utanför Fliseryd. Från Fliseryd är det i sin tur ungefär lika långt till Oskarshamn som Mönsterås.
– Tiden innan gymnasiet var mer Oskarshamn och Mönsterås, men sedan gick jag gymnasiet på Lars Kagg, då blev Kalmar ”stan” för mig med kompisar och så.
Han lämnade Småland för Stockholm 2009.
– Jag ville bort och drog direkt efter gymnasiet. ”Jag ska aldrig tillbaka hit. Jag ska till storstan!”. Men de senaste åren har jag väl...börjat sakna det där. Hemma. Lugnet. Jag gillar att komma hem till Finsjö. Det gjorde jag inte för några år sedan. Det är väl en åldersmognad. Jag är ganska klar med Stockholm, sedan tycker jag ju att det här jobbet, och Sveriges Radio överhuvudtaget, är kul. Det är väl det perspektivet som gör att jag är kvar.
Han utbildade sig till journalist på Södertörns högskola och fick jobb på Sveriges Radio. 2013 började han på Musikhjälpen-redaktionen. 2020 blev han projektledare för hela Musikhjälpen och har sedan dess varit Sveriges Radios högsta höns i projektet.
SVT ansvarar för säkerhet, evenemangsuppbyggnad och bildproduktion bland annat, medan SR har hand om kommunikation, marknadsföring och framför allt innehållet.
– Jag är ansvarig för allt programinnehåll. Alla de här 144 timmarna. Alla gäster. Hela vägen från liveartisterna till engagemangsgästerna. Från skolklasser till kändisgäster.
Du jobbar med Musikhjälpen året runt?
– Ja, snittar man ut min arbetstid på ett år så är det ungefär 70 procent Musikhjälpen.
Vad gör du i, säg, april?
– Haha, april? Då sitter jag i djupresearch på temat. För då har vi redan bestämt tema och programledare. Då grottar jag ner mig i FN-rapporter för att hitta de journalistiska vinklingarna och frågeställningarna. Det är mycket utvärdering under året. Vad behöver vi skruva på innehållsmässigt, vad behöver vi förändra?
Omkring 50 artister bokas in.
– Det är brukar gå smidigt, många vill ställa upp. Det är lättbokat, skulle jag säga.
Det vimlar av kändisar här på området – blir du nånsin starstruck?
– Inte längre. Vi är mer gata än gala, brukar vi säga. Låga trösklar. Personalserveringen och green room är exempelvis samma tält. Alla samlas där. Det kan vara att man sitter och dricker kaffe, är trött, så tittar man upp och: ”Oj, nu sitter jag bredvid Mark Levengood”. Så där är det hela tiden. Man vänjer sig.
Vilken artist ser du mest fram emot?
– Alltså, jag är ju väldigt taggad på Carola. Och så ser jag fram emot Thomas Stenström, som vi har som avslutningsakt på söndag
• • •
Musikhjälpen är nu inne på sitt 16:e år. Vad det gäller värdstäder har Musikhjälpen pendlat mellan Malmö och Göteborg och större universitetsstäder. Växjö, med sina 97 500 invånare, är den hittills minsta värdstaden. Det fanns en liten oro att staden skulle vara för liten. Den har visat sig obefogad.
När Barometern-OT hälsar på är det gott om folk på torget.
– Det har varit otroligt bra med folk hittills. Kolla, liksom, det är onsdagsförmiddag och så här mycket folk. På kvällarna har det varit massor av folk. Det kommer folk från hela Kronoberg för att delta, säger Simon Rosenqvist.
Att hitta städer som vill härbärgera Musikhjälpenveckan är det minsta problemet. Städer över hela landet står på kö för att få arrangera.
Simon Rosenqvist säger att det redan nu är klart – och extremt hemligstämplat – var evenemanget ska hållas de kommande åren.
– Ja, det har vi några års framförhållning på. Det behöver både vi och kommunerna som tar emot. Vissa värdstäder har varit så här: ”Ni kan komma om tre år. För först ska vi göra en ny renovering. Gatstenen ska bytas”. Det är mycket som ska liksom falla på plats.
Kalmar är en universitetsstad, har drygt 72 000 invånare, det finns stora torg – kan Kalmar bli aktuell som värdstad?
– Alltså, jag vill så himla gärna ta Musikhjälpen till Kalmar. Det vore ju otroligt. Jag tror Kalmar skulle vara en jättebra värdstad. Kalmar är inte jättemycket mindre än Växjö, så storleksmässigt finns det inget som talar emot. Studentlivet är ofta nyckel för oss, studenterna levererar alltid, och det har ju blivit större i Kalmar.
Han ser dock ett hinder för Musikhjälpen i Kalmar: kommunikationerna.
– Det som talar emot Kalmar är tyvärr kommunikationssvårigheterna. Det är inte superlätt med tågen. Vi ska ha hit mycket artister, kändisar och gäster och de allra flesta åker från Stockholm. Det vet ni ju själva, som bor i de här regionerna: Hur ofta går tåget, egentligen? Varje gång jag åker hem vid jul så står det: ”Ersatt av buss” på nån skylt. Jag vill inte åka buss, jag vill åka tåg, annars hade jag väl bokat buss. Så frågan är: Får vi dit alla vi behöver? Vi har 600 gäster. Kan vi göra ett livesänt program i sex dygn, sju dagar utan att det liksom blir för många inställda tågavgångar? Det är en stor puck om vi ska lägga Musikhjälpen i Kalmar. Det är enorm logistik i ett sådant här projekt. Det är en utmaning för Kalmar, tyvärr.
Hur stor makt har du när det kommer till värdstad?
– Ganska stor. Det är jag och min projektledarkollega på SVT som sitter med de stora frågorna. Och med allt ovan sagt: Det vore skitkul att göra det i Kalmar. Det finns på min karta.
Inne i buren är det full aktivitet. Programledarna Oscar Zia och Linnéa Wikblad håller låda vid sitt bord. Ett halvdussin hantverkare sitter och rattar spinnrockar och flätar korgar. Mitt på golvet har heta popduon Smith & Thell riggat för att spela live.
Barometern-OT:s reportageteam tar – mot löfte om att hålla snattran – plats bakom hantverkarna.
– Det här är Musikhjälpen för mig, viskar Simon Rosenqvist för att inte höras ut i sändning. Massor av folk ute på torget, bra programledare, ett känt band som spelar live samtidigt som det sitter ett gäng och gör hantverk.
Strax utanför glasburen finns en dörr det står ”privat” på. Därinne har programledarna sina sovrum. Det är enda platsen på området vi inte får access till.
– Nej, det är ju deras hem. Ingen får gå in dit. Just nu ligger Sofia Dahlén där inne och sover.
Musikhjälpen slutar på söndag. Efter det väntar julfirande och pusta ut-tid hemmavid för Simon Rosenqvist.
– Ja, när det här är klart drar jag upp till Stockholm och sover i två dygn. Sedan åker jag ner till Finsjö och firar jul. Det ser jag fram emot.
Simon Rosenqvist
Ålder: 33.
Yrke: Sveriges Radios projektledare för Musikhjälpen.
Bor: Stockholm. Sommarstuga i Åtvidabergstrakten.
Kommer från: Finsjö, som ligger utanför Fliseryd, som i sin tur ligger ungefär mellan Oskarshamn och Mönsterås fast inne i landet. ”Det är Mönsterås kommun och Oskarshamns riktnummer”.
Utbildning: Gymnasiet på Lars Kagg i Kalmar, utbildade sig till journalist på Södertörns högskola i Stockholm.
Musikhjälpen 2023
Värdstad: Växjö.
Programledare: Sofia Dalén, Linnéa Wikblad, Oscar Zia.
Tema: ”Ingen ska behöva dö av hunger”.
Arrangörer: Sveriges Television, Sveriges Radio och Radiohjälpen.
När: 11–17 december.
Direktsändningstimmar: 144.