Annons

Trafikverket: Ingen ny väg förbi Kyrkbyn

Det blir ingen ny väg för att minska tung trafik förbi Kyrkbyn i Mörbylånga. Istället vill Trafikverket se en tillfällig lösning, där Guldfågelns transporter delas upp på två vägar.
Mörbylånga • Publicerad 11 september 2019
Frågan om ny förbifart har diskuterats i åratal, och byborna själva har föreslagit en sträckning öster om Kyrkbyn i Mörbylånga.
Frågan om ny förbifart har diskuterats i åratal, och byborna själva har föreslagit en sträckning öster om Kyrkbyn i Mörbylånga.

Transporterna ut från Guldfågelns fabrik ska fortsätta gå via väg 942 genom Kyrkbyn, medan transporterna in till slakteriet ska gå via Trollhättevägen. Det visar Trafikverkets åtgärdsvalsstudie för väg 942 genom Mörbylånga kyrkby som godkändes i veckan.

– Trafikverket har fastnat för en mer kortsiktig lösning som kräver en mindre ekonomisk insats. Det är en kompromiss som ska utvärderas efter fem-tio år. Därefter kan det behövas en ny väg, beroende på hur mycket Guldfågeln utökar, säger Bengt Johansson, mark och exploateringschef i Mörbylånga kommun och som medverkat i studien.

Annons

Är kommunen nöjd med lösningen?

– Det är bra för Guldfågeln och då är det bra för kommunen. De som bor i Kyrkbyn får lite mindre trafik och de som bor på Trollhättevägen får lite mer trafik. De som bor i Kyrkbyn eller längs med Trollhättevägen är kanske inte nöjda.

Mängder av kycklingtransporter och bilar med anställda som ska till och från jobbet kör på den smala vägen genom Kyrkbyn för att komma till Mörbylångas industriområde. Där ligger Guldfågelns kycklingfabrik som utökar sin produktion för varje år. Borta på Trollhättevägen finns också bussgarage och biogasmack.

Frågan om ny förbifart har diskuterats i åratal, och byborna själva har föreslagit en sträckning öster om Kyrkbyn. Nu närmar sig en lösning, då slutdatum för Guldfågelns nuvarande miljötillstånd närmar sig. Fabriken har bara tillstånd för ett visst antal transporter förbi Kyrkbyn och riskerar slå i taket om ett par år.

Eftersom Guldfågeln ses som en viktig arbetsgivare för regionen har en ny förbifart skrivits in i regional plan för 2021, där cirka tio miljoner kronor avsatts för "näringslivsåtgärder".

Nu ska förslaget kostnadsberäknas och utredas, berättar Bengt Johansson.

– Sedan måste vi skriva avtal med Trafikverket. Trafikverket ansvarar för att bygga om statliga vägar, som delen av Trollhättevägen mellan Köpmangatan och Esplanaden och väg 942, och vi för kommunala delen av vägen. Pengar måste in i budgeten.

I Trafikverkets studie utreds olika vägalternativ men även åtgärder som är upp till Guldfågeln att ta tag i. Som att låta fler lastbilar köra via 136-an i stället för genom Färjestaden mot Mörbylånga, eller att uppmuntra fler anställda att samåka.

Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons