Sandra satsar och anställer unga: ”Stolt över att skapa arbetstillfällen”
Under 23 års tid har Sandra Eiremo arbetat med försäljning i ledande positioner, bland annat på Lokaldelen i Sverige och på Lindmarkmedia. För drygt ett års sedan avslutade hon sin anställning och startade bolaget Make Sense Partner AB för att jobba som konsult.
– Min första tanke var att använda min kunskap som konsult. Efter några månader fick jag erbjudandet att ta över återförsäljaruppdraget för hitta.se som jag hade jobbat med hos min tidigare arbetsgivare. Erbjudandet var för bra för att tacka nej till.
När Barometern-OT besöker företaget i gamla Tullhuset i hamnen sitter sex säljare och arbetar i ett av rummen. De erbjuder olika tjänster till företag bland annat sökordsoptimering, profileringssidor och displayannonser.
– Nu är vi söktjänstens största återförsäljare i Sverige. Uppdraget har blivit större än vad jag trodde, bland annat ska jag hålla i säljutbildningar för deras nyrekryterade säljare i hela Sverige, säger Sandra Eiremo.
”Målet är att fortsätta att växa och anställa fler.”Sandra Eiremo, ägare.
Numera har bolaget 13 anställda som arbetar på kontoret eller på distans.
– Jag är stolt över den företagskultur jag och säljchefen Micke Gustafsson byggt upp tillsammans och att skapa arbetstillfällen lokalt i Kalmar.
En av säljarna är Olle Isaksson, som har sökte sig till företaget för att jobba med försäljning.
– Jag kände också några som jobbade här. Vi har en bra gemenskap och det är inte bara ett jobb utan det känns som att komma hem till polarna, säger han.
Sandra Eiremo är mitt uppe i att rekrytera fler säljare och fokuserar på att ge unga en chans in i arbetslivet och har anställt många mellan 18 och 30 år.
– Min uppfattning är att många arbetsgivare är rädda för att anställa yngre medarbetare, exempelvis för att man är rädd för att de inte blir långvariga och att det det kan bli kostsamt. Men det finns fler fördelar än nackdelar. Till exempel är unga snabblärda, tekniskt skickliga, har vilja att utvecklas och är modiga.
Ni har en uppdragsgivare, vilket är sårbart. Hur resonerar du kring det?
– Vi har ett flerårigt avtal vilket är tryggt, annars skulle vi inte kunna satsa. Vårt mål är att utvecklas som företag med tiden och bygga karriärmöjligheter för våra medarbetare.
Hur känsliga är ni för konjunkturförändringar?
– Vi är inte speciellt konjunkturkänsliga. Vi har många företagskunder i olika branscher och när någon bransch går dåligt brukar någon annan gå bra.
Vilka är bolagets framtidsplaner?
– Målet är att fortsätta att växa tillsammans med hitta.se och anställa fler. Jag vill utveckla företaget inom försäljning och utbildning och hitta fler uppdragsgivare, säger Sandra Eiremo.