Annons

Ja till detaljplan för nya simhallen

Kommunstyrelsen säger ja till förslaget till detaljplan för den nya simhallen i Snurrom. Det kan bli aktuellt att bygga ett parkeringshus i anslutning till anläggningen. Hur en ökad trafik ska hanteras är ännu inte spikat.
Kalmar • Publicerad 7 januari 2020 • Uppdaterad 8 januari 2020

För tre år sedan klubbade kommunfullmäktige att en ny bad- och friskvårdsanläggning ska byggas i Snurrom. På tisdagen godtogs förslaget till detaljplan av kommunstyrelsen, utan större politisk diskussion.

Det som beslutats är att simhallen ska byggas på en höjd i ett skogsområde mellan Norra vägen, Värsnäsvägen och Prästkragegatan. Anläggningen hamnar också nära E 22 och är att betrakta som ett landmärke. Det är också en av anledningarna till att en ”god arkitektonisk gestaltning ska eftersträvas” och extra stor hänsyn ska ägnas utformningen av byggnadens fasad, tak, entrétorg och angörningsgata.

Annons

– Det är viktigt att man lägger krut på utformningen och tittar över taket så att inte teknik sticker upp var som helst, säger Birgit Endom, planarkitekt som presenterade förslaget för kommunstyrelsen.

Idén är att simhallen byggs i två steg där etapp 1 förläggs närmast Norra vägen. Tillbyggnad kan ske på en parkeringsyta där det också eventuellt kan bli ett parkeringshus. Totalt är det möjligt att bygga 12 000 kvadratmeter byggnadsarea. Huskroppen kan bli 26 meter hög och en del av byggnaden kan bli upp till 38 meter.

Detaljplanen lämnar öppet placering och utformning av simhallen och var entrén ska ligga är inte heller bestämt. Likaså ska entrézonen, kör- och parkeringsytor och utemiljön studeras mer i detalj i projekteringen.

Skiss över hur bad- och friskvårdsanläggningen skulle kunna te sig på platsen i Snurrom.
Skiss över hur bad- och friskvårdsanläggningen skulle kunna te sig på platsen i Snurrom.Foto: Kalmar kommun

Från politiskt håll ställdes en del frågor om parkeringslösningar och trafiken.

– Ser ni redan ett behov av ett parkeringshus? Det gör mig bekymrad. Det var ju för att det fanns för få parkeringsmöjligheter på den gamla platsen som man övergav den, säger Ingemar Einarsson (C), kommunalråd.

Ett annat frågetecken är just trafiken och om det skulle kunna uppstå köbildning från E 22. Beräkningar har visat att rondellen vid Snurrom ska räcka till. Om däremot hela Snurrom byggs ut med bostäder kan det ändras.

– Efterfrågan på att få bygga har ändrats lite grand. Det är inte säkert att det byggs lika mycket som man får enligt detaljplanerna. Sedan är markparkering så tokigt i en ny stadsdel, säger Birgit Endom.

Max Troendlé (MP) hade frågor om tidigare synpunkter från Region Kalmar som ville se en mer ingående trafikutredning än de som finns med tanke på en växande befolkning och ökad trafik. Endom förklarar att kommunen haft ett möte med Regionen och förklarat intentionerna, varpå Regionen inte haft något att invända.

– Jag tycker att det är lite oroande att så stora frågor om transporter inte är lösta. Jag hade önskat att man hade kommit längre, säger Troendlé.

Johan Persson (S), kommunalråd, är nöjd med detaljplanen.

Annons

– Den är flexibel och öppen och det var därför vi valde Snurrom från början. Det enda vi vet är att vi inte vet. Jag är glad att vi är framme med planen.

Kommunstyrelsen antog detaljplanen. I slutet av januari kommer den att vara uppe för beslut i kommunfullmäktige.

Emma AreniusSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons