Kalmarsundsrevyn träffar mitt i prick med ”Spot on”
Kalmarsundsrevyn 2024 – Spot on
Med: Anna Rydell, Martin Rydell, Martina Arbman Sundén, Adam Lindehoff Norbäcker och Pontus Larsson.
Orkester: Niklas Brevestedt, kapellmästare och bas, Michael Petersson, gitarr, Emil Appelqvist, trummor, Andreas Zetterberg Österlund, klaviatur.
När: 31 december.
Var: Kalmar teater.
Övrigt: Spelas till och med den 10 februari.
Det är premiärkväll för Kalmarsundsrevyn och publiken är med från första ögonblicket och klappar igång i ett fullsatt Kalmar teater.
Det är spot on direkt.
Nyårsrevyer brukar ha en årskrönika, och så även Kalmarsundsrevyn som den här gången säger sig ha tagit hjälp med idéer både från allmänheten och av AI. Det blir ett axplock med Barbie i rosarutigt, indragen flyglinje till Kalmar och pensionspengar till 57:orna. Helt suverän är stämsång i den högre klassen på pampiga eurohymnens melodi samtidigt som skyltar med bokstäver i förkortningen Nato flyttas runt. Det ger många perspektiv, bara av bokstavskombinationer.
Tanterna i bastun (Martin Rydell och Adam Lindehoff Norbäcker) är ett tacksamt sätt att hitta skrattpoänger, för barnbarn kan alltid ställa frågor som får dubbeltydigheter till svar och skapar lätt ekivoka skämt.
Kalmarsundsrevyns ensemble är som vanligt strålande på dans och sång. Numret om Carolas 40 år på scen är en höjdare med en rad låtar i maxtempo, där de tar vara på komiken men musiken står sig bra och publiken älskar det.
Av första aktens elva inslag är också ”Egg-size-tango” något i klass för sig, med Martina Arbman Sundén och Anna Rydell i dräkter som slår det mesta. Två hönor i praktfull fjäderskrud med jättefötter framför en klagans tango över sina arbetsförhållanden. Nu krävs ägg av olika storlekar, och Fliserydshönsen, de slapp i alla fall det…
Martin Rydells Raggar-Olsson möts av applåder bara han visar sig på scen. Nu är det epa-traktorer på Öland som han funderar kring, och så raljerar han om Ölands turism. Det går över i ett nummer om epa-traktorer, som får sina perfekta utövare i Martina Arbman Sundén och Anna Rydell, ett kul och skickligt koreograferat nummer till taktfast epa-dunk.
Revyns akt två inleds med Disney 100 år och det är ett underbart färggrant virrvarr av figurer.
Tempot skruvas upp och stämningen stiger, och bara för att nämna någon av höjdpunkterna, ”Bänken” med de tre gubbarna Martin Rydell, Pontus Larsson och Adam Lindehoff Norbäcker med Kalmar slott i bakgrunden, är riktig skrattfest. De släpper loss, helt ohämmat, och drar skämt och mer eller mindre dåliga vitsar och jag skrattar så tårarna rinner.
Stort jubel i publiken blir det också med allsången och ”Wahlgren på Skansen”, och folkkäre artisten Lasse Berghagen får en minneshyllning. Kalmar teater fylls av sång och stämningen är hög.
Kalmarsundsrevyn bjuder så på en överdådig final med ljuskaskader och glitter och rockiga gitarristerna Brevestedt och Petersson på scen, spot on, pricken över i:et. Visst har Kalmarsundsrevyn 2024 träffat rätt.