Annons

Åkerberg: ”Scenario ett, två och tre är fortsatt spel i SHL”

OT-sporten har suttit ner med IK Oskarshamns klubbchef Martin Åkerberg. Det blev ett snack om SHL-tillvaron, dubblad omsättning, J20 Superelit och hur stor spelarbudgeten egentligen är.
– Vi kommer kunna värva.
Ishockey • Publicerad 28 december 2019
IK Oskarshamns klubbchef Martin Åkerberg kan blicka tillbaka på en händelserik period sedan klubben tog klivet till SHL förra våren.
IK Oskarshamns klubbchef Martin Åkerberg kan blicka tillbaka på en händelserik period sedan klubben tog klivet till SHL förra våren.Foto: Roger Carlsson

Martin Åkerberg har närmast blivit synonym med IK Oskarshamn. 33-åringen, som gjort resan från supporter till framgångsrik klubbchef, fick vara med om sitt livs häftigaste jobbögonblick måndagen den 8 april. Den där vårkvällen i Timrå när föreningen tog klivet upp till SHL.

– Jag brukar prata om det som en stor torktumlare. Det är lite så det känts, att vi legat och tumlat runt i den, säger Åkerberg när han ska sammanfatta de dryga nio månaderna som klubben haft SHL-status.

TV: Så såg det ut när IKO firades efter kvaletsuccén:

Här saknas innehåll

Annons

För det har varit en enorm omställning för IK Oskarshamn, med 23 säsonger i näst högsta ligan, att ta klivet upp i Sveriges och en av Europas bästa hockeyligor.

– Det är en helt annan värld och vi skulle börja på blankt papper. Det finns ingen som har den förmågan att i detalj förutse allt vad vi var tvungna att förbereda oss på när det gäller arena, organisation och veta vad vi ska lägga krutet på och vad den befintliga styrkan mäktar med. Vi har lärt oss mycket under resans gång. Vi hade en plan och en idé som vi körde på tills serien startade. Efter det intensiva arbetet har vi analyserat och justerat för att hitta vägar för att bli ännu bättre.

Hur stor omsättningsökning räknar ni med det här SHL-året?

– Förra säsongen omsatte vi ungefär 28 miljoner. Då ska vi komma ihåg att det var en väldigt bra säsong med allsvensk final och kvalet mot Timrå. Det var vår högsta omsättning någonsin och då ligger restaurangverksamheten utanför det. Senaste prognosen nu pekar mot att vi kommer omsätta 57 miljoner och det är enbart baserat på grundseriespel. Vi ligger ett par miljoner över budget.

Vilka är anledningarna att ni går bättre än ni budgeterat?

– Dels så har marknadssidan gått bra och sedan är det publiken. Publiken är den största enskilda punkten, det har varit ett fantastiskt gensvar. Det har varit lapp på luckan på de flesta matcherna och ett fantastiskt tryck.

IK Oskarshamn har haft fullt på de flesta matcherna under hösten. Publiksnittet är 3 144 och fortsätter publikfesterna så blir det rejält klirr i kassan för IKO.
IK Oskarshamn har haft fullt på de flesta matcherna under hösten. Publiksnittet är 3 144 och fortsätter publikfesterna så blir det rejält klirr i kassan för IKO.Foto: Roger Carlsson

Det budgeterade publiksnittet var någonstans mellan 2 700-2 800.

– Det är svårt att säga någon exakt siffra då det är pengarna vi kollar på. Men även om det dippat lite de senaste matcherna så är båda dem ändå över budget. Förra året i hockeyallsvenskan hade vi ett publiksnitt på 2 454 och nu ligger vi på 3 144 så här långt. Det är närmare 700 personer mer som köper biljetter och konsumerar pengar i arenan, det gör en enorm skillnad Det öppnar också upp för att göra satsningar som att anställa Gustav Backlund och Thomas Fröberg och utöka spelarbudgeten. Målet är att gå två miljoner plus och allt utöver det kan vi återinvestera i olika satsningar.

Ni ligger sist i serien och nyfikenheten kring SHL kanske börjar avta – hur jobbar ni för att bibehålla publikintresset?

– Ja, det är en bra fråga. Nä, men med dagens moderna digitala biljettsystem så har vi koll på exakt vilka som kommer på matcherna. Skulle intresset gå ner kan vi köra kampanjer och olika driver för att inte tappa den här inramningen vi haft och helhetsupplevelsen det skapar. Vi vill ha över 3 000 åskådare, men samtidigt kan vi inte dra ner byxorna för mycket och rabattera allt för mycket. Det hade varit lättare att fylla oftare om vi haft en annan fördelning mellan sittplats och ståplats. Sittplatserna säljer vi ganska snabbt, men de där sista 300-500 på ståplats kan vara svårare.

Annons

I en intervju med mig i somras pratade du om att ni hoppades öka intäkterna på marknadssidan med 50 procent – från 12 till 18 miljoner – hur har det gått med det?

– Vi har inte budgeterat med en 50-procentig ökning, men vi hade en idé om att kunna öka med det. Vi budgeterade med 25 procent och har landat på ungefär en 30-procentig ökning.

– Många av våra partners har valt en lite långsiktigare väg. För att ökningen mellan hockeyallsvenskan och SHL inte skulle bli så dramatisk erbjöd vi ett treårsavtal och sänkte prisökningen till 25 procent i stället för 50 procent. Och då har vi ett avtal oavsett serietillhörighet. Det är 30-40 företag som är med på de avtalen vilket ger oss en trygghet och bra grundplåt.

”Vi ska ha två lag bakom oss, men det är inte till vilket pris som helst.”
Martin Åkerberg om att gasa – men samtidigt ha koll på ekonomin.
Martin Åkerberg, IKO:s klubbchef.
Martin Åkerberg, IKO:s klubbchef.Foto: Roger Carlsson

Flera företag från ett större upptagningsområde har tillkommit och en del nationella partners har också knutits upp och är en del av ökningen på marknadssidan.

En sak som förändrats under resans gång är organisationen både på kansliet och kring laget.

– Vi har dubblat personalstyrkan. Det är egentligen sex tjänster vi utökat med, men då fanns Pelle Johansson (assisterande sportchef) med även om vi inte hade tagit klivet upp SHL.

Har ni en fungerande SHL-organisation just nu?

– Ja, det skulle jag säga att vi har. Vi har gjort vissa justeringar och växt med två personer under resans gång. Om vi utvecklas och ökar som vi hoppas kanske vi skulle behöva anställa någon till, men det finns inget som tydligt släpar. Alla har en hög arbetsbelastning och det skulle vara hälsosamt för oss att få in någon mer, men det är ställt till ekonomi och att den betalar av sig.

Vad är det som gör att ni behöver så mycket mer personal i SHL?

– Framför allt är det högre intresse, det är fler som vill komma och vara med oss på matcher och även fler partners. Vi har ökat antal säsongskort, nästan fördubblat, det kräver viss administration, försäljning och kundvård. Vi omsätter mer vilket ger mer jobb, har mycket åtagande åt våra centrala SHL-partners. Sedan hoppas jag folk märker att vi vässat till matcharrangemangen, allt från inramning till ljud, ljus, och skärmar som ska skötas. Även mjuka värden som bemötande, det ska vara trevligt att komma hit och vi har 180 ideella volontärer som ser till att folk som kommer på matcherna har det bra.

Annons

Vad händer med organisationen om ni trillar ur SHL i vår?

– Klart att den skulle behöva minskas, sedan kanske vi inte behöver ta bort alla de tjänster vi utökat med. Det blir betydligt mindre pengar i så fall, men vi har inte byggt någon verksamhet som gör att vi behöver släcka och låsa om vi åker ur. Vi skulle landa förhållandevis mjukt om vi åker ur. Dels har vi fallskärmen vi får från laget som skulle gå upp i stället och dels vårt treårsavtal med våra partners. Det är vårt ansvar att vi ska jobba och sträva efter fortsatt SHL-spel och ge bästa möjliga förutsättningar för det. Men vi kan inte styra över resultaten och skulle vi åka ur är det vårt ansvar att vi landar mjukt. Men scenario ett, två och tre är fortsatt spel i SHL, så får vi se om vi får förverkliga någon annan plan.

IK Oskarshamn satte 2017 en treårsplan där slutmålet var att vinna hockeyallsvenskan 2020. Den treårsplanen överträffades och nu jobbas en ny fram.

– Jag hoppas vi kan presentera en treårsplan för 2020-2023 i maj.

”Vi kommer kunna värva utan att utöka spelarbudgeten ytterligare.”
Martin Åkerberg om möjligheterna framåt.
Martin Åkerberg, IKO:s klubbchef.
Martin Åkerberg, IKO:s klubbchef.Foto: Roger Carlsson

En sak som står klar om IKO fortsätter spela i SHL är att de nästa säsong kommer tacka ja till spel i J20 Superelit, landets högsta juniorserie som föreningen aldrig spelat i tidigare.

– Ja, det kan jag bekräfta. Pelle Johansson och Daniel Stolt sitter tillsammans med juniortränarna och skapar den planen tillsammans med Thomas Fröberg.

Även om resultaten varit positiva på slutet så skriker många efter förstärkningar. Och Åkerberg bekräftar att pengar finns och att det även kan bli tal om att mer pengar kan bli tillgängliga för att stärka det sportsliga.

– Vi ska ha två lag bakom oss, men det är inte till vilket pris som helst. Vi ska göra så mycket åtgärder vi kan inom rimlighetens gränser. Vi har stenkoll på ekonomin vecka till vecka och ser vi att det finns något utrymme dubbelkollar vi med styrelsen om de kan användas. Just nu är spelarbudgeten på runt 30 miljoner.

Finns det utrymme att värva utan att öka mer än de 30 miljonerna ni har nu?

– Vi kommer kunna värva utan att utöka spelarbudgeten ytterligare. Därmed inte sagt att vi inte kommer utöka ytterligare, det kan vara så att det blir fler åtgärder.

LÄS MER: Så är läget inför lördagens match mot Linköping:

LÄS MER: Fler reportage om Martin Åkerberg:

LÄS MER: IKO:s galna resa till SHL:

Här saknas innehåll

Johnny LarssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons