Spelet om stjärnorna: Här är Kalmars trumfkort i kampen om fansens miljoner
Ordningsvakter, lastmaskiner – och Pelle Aldestam.
Det är några av trumfkorten när Kalmar ger sig in i spelet om stjärnartisterna.
I potten finns finns fansens semesterkassor – som ska boosta turistföretagen och ge miljoner i skatteintäkter.
Kalmar • Publicerad 10 juli 2023

När Håkan Hellström kommer till stan den 14 juli står kommunala Destination Kalmar för allt från ordningsvakter till tekniker, arenapersonal – och maskiner som ska förbereda Fredriksskans för stjärnans spelning.

Budgeten för evenemanget är fortfarande hemlig. Men Barometern kan avslöja att det kommunala turistbolaget får 11 procent av biljettintäkterna från arrangörsbolaget FKP Scorpio.

Annons

Hellström-biljetterna kostar närmare tusenlappen. Om det kommer 16 000 personer på konserten betyder det runt 1,5 miljoner kronor – vilket ska bekosta alla Kalmarbolagets åtaganden.

Räknar ni med vinst?

– Det gör vi. Vi räknar med att gå plus och därför är vi villiga att ta en risk, säger Marcus Larsson, chef för möten och evenemang på Destination Kalmar.

•••

Upplägget återkommer helgen efter. Då intar Gyllene Tider den anrika fotbollsborgen. Även då står Destination Kalmar för maskiner och en stor del av personalen. Och får 11 procent av biljettintäkterna.

– Vi tror på den här modellen. Den är nyligen framplockad och den har gjort att vi har fått fina rekryteringar.

Kalmars trumfkort i spelet om stjärnartisterna är det breda erbjudandet – där Destination Kalmar kan serva med all möjlig personal och maskiner.

– Vi erbjuder liksom ett smörgåsbord egentligen. Arrangören kan välja att komma bara till arenan. Eller välja till några av de här tjänsterna.

De som jobbar med evenemanget kommer från olika håll. Ordningsvakterna handlas upp lokalt av Destination Kalmar. Andra som kommer arbeta på Fredriksskans är däremot anställda av kommunen.

– Vaktmästare till exempel, ska ju ingå i hyran, säger Marcus Larsson.

Kostnaden för deras insats betalar destinationsbolaget till kommunens kultur- och fritidsförvaltning.

•••

Men det finns alltså risker med modellen. När Takida spelade på Hatstore Arena i vintras fick konserten flyttas fram och ett av förbanden hoppade av. Biljettintäkterna blev inte som förväntat

– Där tog vi en risk. Den konserten gick med förlust. Men det var väldigt lärorikt, säger Marcus Larsson.

Takida-spelningen kostade Destination Kalmar omkring 100 000 kronor. Trots det tror evenemangschefen ändå på den nya modellen.

– Vi tog lite inspiration från andra håll när vi plockade fram modellen – och vi lyssnade till branschen, säger Marcus Larsson.

Slutsatsen blev just att erbjuda ett ”smörgåsbord” av personal och maskiner

– Det är vår styrka som jag ser det: Flexibiliteten. Att vi kan erbjuda allt det här. Eller också bara erbjuda arenan, säger evenemangschefen, och tillägger:

– Då blir det ju väldigt anpassningsbart efter turnéns produktion. Det finns arrangörer som har med sig sig säkerhet. Då har de möjlighet att använda det. Eller så kan de använda sig av vår säkerhet på arenan.

•••

Men egentligen spelar det kanske inte så stor roll om Destination Kalmars evenemang går med vinst. Det är ändå inte huvudsyftet.

Allt handlar istället om att locka stjärnorna till stan. I deras spår följer fansen – och deras pengar.

Det förklarar den gamla Docenterna-sångaren Joppe Pihlgren – som numera är verksamhetsledare i branschorganisationen Svensk Live.

– Det är så som destinationsbolagen gör affärer. De vill att Kalmar ska få Håkan Hellström eller triathlon-VM. Och då funderar ju varje destination på: Vad är det här värt?

Han tar ett exempel. Efter att Loreen sjungit hem Eurovision är det nu dragkamp om vilken stad som ska arrangera nästa års europeiska mellofinal.

– Blir det Skellefteå, Stockholm eller Göteborg? Då tävlar dom om det. Och så kanske mellon landar där det finns bäst bud, säger Joppe Pihgren, och fortsätter:

– Då kanske det kostar – vi säger Skellefteå – någonting. Men då tänker Skellefteå: Vad bra, vi får in 50 000 personer och alla de konsumerar i snitt 1000 kronor. Eller någonting sådant. Då blir det 50 miljoner och en stor del av det går till skatt i Skellefteå.

•••

Marcus Larsson bekräftar bilden. 16 000 personer på Fredriksskans skulle inte bara innebära publikrekord.

– Det blir det största evenemanget vi någonsin haft, säger han, och tillägger:

– När folk kommer hit och bor här. Och äter och betalar för shopping och upplevelser. Då genererar det inkomster till Kalmar kommun. Skatteintäkter på olika sätt. Det är därför vi jobbar med evenemangen. För turistekonomin.

Målet är att göra Kalmar till en ledande musikstad, förklarar Marcus Larsson. Destination Kalmar siktar mot två–tre stora konserter på Fredriksskans varje år. Och fyra–sex konserter i Hatstore.

•••

Kalmar har ännu ett ess i rockärmen i spelet om stjärnorna. Det är konsertveteranen Pelle Aldestam – mannen som gjort Kackelstugan på Öland till en institution i konsert-Sverige.

Våren 2021 presenterade Destination Kalmar ett samarbete med den öländska evenemangsprofilen. I dag är Aldestam anställd på 80 procent som projektledare, med uppdrag att boka artister till Kalmar.

Anställningen har betalat sig, enligt Marcus Larsson

– Därför har vi lyckats få hit den artist som säljer flest biljetter i hela Sverige till Kalmar.

Han anordnar spelningar i närområdet med sitt privata företag. Samtidigt som han anordnar spelningar för er. Ser du någon risk för intressekonflikter?

– Nej det gör jag inte. Tvärtom så har anställningen av Pelle Aldestam fått igång går den här verksamheten. Så tvärtom har det gynnat oss.

I kommunal verksamhet så brukar man undvika att göra affärer med sina vänner. Finns det något problem i att Aldestam har vänskapsrelationer till personer i branschen?

– Nej. Om vi ska etablera oss så behöver vi använda någon som har kontakter i branschen. Det säger ju sig själv. Det är ju jättesvårt att välja någon som inte är etablerad eller som ingen vet vem det är.

När Aldestam anställdes var frågan om intressekonflikter uppe, berättar Marcus Larsson. I anställningsavtal finns en godkänd bisyssla: Aldestam får fortsätta jobba i familjeföretaget Kackelstugan – med en liten brasklapp:

”Bisysslorna får ej ske inom Kalmar kommun eller påverka uppdraget på Destination Kalmar negativt. Uppdragen får inte heller innebära att jävsituationer skulle uppstå”, står det i avtalet.

•••

Pelle Aldestam har inga svårigheter att hålla isär sina olika roller, uppger han när Barometern-OT ringer upp.

– Förutsättningen för att jag skulle kunna ta det här uppdraget var att Kackelstugan skulle leva kvar och att jag kan göra de projekten som jag har i Stockholm. Annars hade jag ju aldrig tagit det uppdraget.

Du jobbar både på Destination Kalmar med konserter och med ditt privata företag Kackelstugan. Ser du någon risk för intressekonflikter?

– Inte alls. Det är ganska tydligt. Jag arrangerar ju ingenting i Kalmar. Det skulle jag aldrig göra, säger Pelle Aldestam.

Om pengarna hade varit det viktiga så hade han gjort annorlunda, förklarar han.

– Utifrån ett finansiellt perspektiv så skulle jag ju tjäna mycket mer på att vara lokal arrangör och ha Håkan Hellström, än på att vara kommunal tjänsteman och få honom till Kalmar, säger Pelle Aldestam, och tillägger:

– Det har inte handlat om det. Det har handlat om att sälja Kalmar och arenorna. Det har aldrig handlat om att jag har fått något betalt extra för det. Utan jag har gjort det som har stått i min uppdragsbeskrivning. Och det är att attrahera Kalmar som konsertstad.

•••

Har Larsson och Aldestam rätt? Eller finns det risk för en jävssituation? Barometern ställer frågan till Sveriges mest anlitade jäv-expert: Olle Lundin.

Juridikprofessorn brukar vara snar att kritisera allt som kan likna förtroendeskadliga upplägg i myndigheter och kommuner. Men just här blir svaret ett annat.

– Jag kan inte direkt se att det är något konstigt.

Det folk har reagerat på är väl att han konkurrerar med sig själv. Och att det skulle kunna uppstå intressekonflikter?

– Ja, intressekonflikter kanske kan uppstå. Men om man har en godkänd bisyssla och man tycker att det är okej... Då är det väl så.

Det är skillnad på kommunala tjänstemän och anställda i kommunala bolag, förklarar professorn. Om Aldestam hade varit kommunanställd så hade han omfattats av lagen om offentlig anställning. Då kanske bisysslan kunde bedömts som förtroendeskadlig – men knappast i nuläget.

Och att göra affärer med artistbolag och stjärnor är inte riktigt som vanlig kommunal upphandling.

– Man kan inte gå ut och upphandla, och ställa frågan: Vem kan vara Håkan Hellström? Det går inte. Då blir det ingen upphandlingsfråga heller.

Fakta

Godkänd bisyssla

Ur Pelle Aldestams anställningskontrakt:

”Bisysslor: Pelle kommer fortsatt ha ett engagemang i familjeföretaget Kackelstugan på Öland samt driva viss konsultverksamhet inom musik/ evenemangsbranschen. Bisysslorna får ej ske inom Kalmar kommun eller påverka uppdraget på Destination Kalmar negativt. Uppdragen får inte heller innebära att jävsituationer skulle uppstå.”

Tipsa oss!

Barometern-OT:s avdelning för fördjupning och granskning tar gärna emot dina tips. Mejla till: granskning@barometern.se. Eller läs här om hur du tipsar säkert:

https://www.barometern.se/kalmar/tipsa-barometern-ots-granskande-reportrar/

Om källskydd: Din rätt att vara anonym i kontakten med en journalist garanteras i grundlagen. Det så kallade källskyddet innebär att en journalist som har tagit emot ett tips eller en uppgift inte får röja identiteten för den som vill vara anonym.

Rasmus JeppssonSkicka e-post
Karin LagerströmSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.