Kommunens svåra utmaning – få till ett parkeringshus
Utredningen av Forellen 1, området intill Stagneliusskolan, är i full gång. Planarbetet är det mest prioriterade i kommunen för närvarande. Syftet är glasklart – kolla förutsättningarna att bygga ett parkeringshus för pendlare med 400 platser och samtidigt få plats för Stagneliusskolans matsal.
– Planenheten har ambition att ta med alla delar. Det ska inte handla om att bygga en stor svart låda där man plockar in 400 bilar, säger tillförordnade planchefen Mikael Kaiser.
Hur många våningar som p-huset ska ha är inte bestämt. Men det kommer att bli fler än ett plan. I parkeringshus tillåts en takhöjd på 2,10 meter. I så fall skulle p-huset kunna bli fyra våningar högt.
– Vi ska försöka få till ett hus som rymmer mycket bilar. Riktmärket är att vi ska hålla oss under Stagneliusskolans höjd på nio-tio meter, säger han.
Vad som händer med den nuvarande skolmatsalen, som ligger mitt på det aktuella området, håller på att utredas.
– Vi får titta på om den ska ligga på samma plats, eller om den ska kunna kombineras med verksamhetsytor.
Planarbetet tar hänsyn till en mängd olika saker förutom p-huset och matsalen. Man tittar bland annat på kulturmiljö, riksintresse och trafikfrågor. Den som kommer från Trädgårdsgatan har i dagsläget domkyrkan i siktlinjen i en del av det aktuella området. Att bevara siktlinjen prioriteras.
– Kalmar är en kulturstad, domkyrkan är viktig och den ska kunna vara synlig från alla håll. Annars bygger man bort det kulturarv vi har.
Trädgårdsgatan är ett starkt trafikerat stråk av studenter. Detaljplanen ska se till hur platsen uppfattas och kan användas.
– Folk ska uppleva att området är något för dem att gynnas av, det ska finnas en arkitektur som är trevlig. Det behövs något som kan gynna både studenter och affärerna på Trädgårdsgatan, säger Mikael Kaiser.
I dagsläget finns grönytor på platsen. Tanken är att behålla grönytor i den mån det är möjligt. Samtidigt kan det finnas möjligheter att bygga bostadshus på området. Det hänger samman med trygghetsaspekten.
– Ett p-hus som står tomt på natten skapar en otrygghet. Man ska kunna känna sig trygg när man rör sig runt byggnaden. Om man kan kombinera det med boende som har ögonen utåt skapar man trygghet. Vi bedömer att det finns plats för parkeringshus och ändå behålla parkmiljön, skolmatsalen och planer för bostäder, säger han.
Länsstyrelsen och länsmuseet har redan ställt sig positiva till platsen, till skillnad från de tidigare förslagen på Cellgraven och Lustgården.
– Det är positivt att man säger att platsen är möjlig, men man måste först se planen och ta ställning till det. Det kan finnas saker som vi och länsstyrelsen behöver hitta lösningar på.
Planarbetet väntas vara klart efter sommaren 2020.
– Vi har inte satt taxorna där. Men det behövs incitament för att ställa sig i ett parkeringshus. Det kan inte vara dyrare än att parkera på gatan inne på Kvarnholmen, säger Mattias Adolfson (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Läs tidigare artiklar om parkeringshus i Kalmar: