Receptionschefen Lisa: ”Tycker om att vara deras trygga punkt”
Många tänker att receptionschef på en camping tillhör sommaren men det är ett yrke som finns året om eftersom stugorna hyrs ut alla årstider. Lisa Kammarfeldt berättar att under sommarmånaderna kommer alla semesterfirare med husvagnar och husbilar vilket gör sommaren till en hektisk årstid på campingen och även för dem i receptionen.
Hon har arbetat som receptionist en kort period för många år sedan men hennes vana som ledare fick hon efter att ha arbetat som teamledare på Scania. Hon sa upp sig från Scania under 2020 för att studera till mellanstadielärare på Linnéuniversitetet och till hösten börjar hennes fjärde och sista år. Under våren sökte hon och fick anställning på First Camp Gunnarsö som receptionschef. Samtidigt fortsatte hon sina studier på heltid berättar hon för OT som träffar henne i artikelserien ”Jag och mitt jobb”.
– Mellanstadielärare är drömjobbet men detta kommer på andraplats, säger Lisa Kammarfeldt.
”Det är receptionschefen som ska göra att allt flyter på.”Lisa Kammarfeldt, receptionschef och student
Lisa Kammarfeldt berättar att hon har ansvar för många uppgifter men eftersom hon är receptionisternas närmsta chef innebär en stor del av jobbet att hjälpa dem. Hon gör fungerande scheman för gruppen och löser sjukfrånvaro samtidigt som hon var tredje vecka har jourtelefonen om oväntade problem skulle uppstå. Hon ansvarar också över receptionsbutiken och gör alla beställningar så inget saknas.
– Det är receptionschefen som ska göra att allt flyter på, säger hon.
Hon berättar entusiastiskt om sitt jobb och en viktig egenskap är att vara flexibel. Ingen dag är den andra lik och du måste kunna anpassa dig efter olika situationer.
– Det går inte att planera dagarna utan det händer nya saker hela tiden, säger hon.
Hon berättar också att det är viktigt att kunna läsa av människor och vara en trygg ledare för att gruppen ska fungera. Uppstår pressade situationer måste de hanteras på ett lugnt sätt för att inte fler problem ska uppstå.
– Man får inte visa att man är stressad, säger hon.
Fler bilder
Hon tycker om det mesta med sitt jobb men det finns delar hon inte uppskattar. Hon tycker framförallt det är tråkigt att ta emot klagomål från missnöjda gäster efter att hon och hennes kollegor har gjort sitt yttersta för att allt ska fungera.
– Går något att åtgärda gör vi så klart det men det blir svårt när gäster exempelvis klagar på att det är för mycket mygg, säger hon.
Hon nämner också att de får ta emot klagomål från både gäster och besökande till campingen via sociala medier.
– Värst är det när de kommer med okonstruktiv kritik, säger hon.
Men hon trivs i arbetsgruppen och om någon mår dåligt över kommentarer eller klagomål hjälps de åt att hantera det tillsammans. Hon berättar att First Camp har riktlinjer som de kan förhålla sig till i sådana situationer men tur nog är det inget som behövts sedan hon började.
Det finns mycket hon uppskattar med jobbet. Högst upp på listan är alla möten med både gästerna och personalen. Hon gillar känslan av att kunna glädja genom att finnas där och hjälpa till så alla trivs. Hon tycker om att kunna göra skillnad. Hon säger också att det viktigt att personalgruppen har förtroende för henne och att de känner att de alltid kan komma och be om hjälp.
– Jag tycker om att vara deras trygga punkt.
Lisa Kammarfeldt
Ålder: 31 år.
Bor: Lägenhet i Oskarshamn med sin sambo och deras hund och katt.
Yrke: Receptionistchef och extrajobb som lärare på Valhallaskolan.
Studier: Mellanstadielärare på Linnéuniversitetet.
Fritidsintressen: Hon ägnar mycket tid åt sin norska buhund ”Ubbe”. Hon ställer ut honom och tävlar i hundsporten Nose Work. ”Jag hänger mycket på brukshundklubben.”