Christofer Johansson vill sätta sin egen prägel på Hotell Borgholm: ”Vill utmana mig själv”
Hotell Borgholm är ett företag som förpliktigar. Under 1980-talet var det en av södra Sveriges hetaste nattklubbar där landets kändiselit under sommaren trängdes runt bardisken och på dansgolvet.
Under 1990-talet bytte hotellet skepnad och under Karin Franssons känsliga hand förvandlades verksamheten till ett gastronomiskt centrum som rankats högt bland landets toppkrogar. Många av Sveriges stjärnkrögare har formats i Franssons kök.
Christofer Johansson, tillsammans med sin kompanjon Daniel Olsson, köpte Hotell Borgholm förra hösten och har nu börjat den strävsamma resan att ta rörelsen framåt.
– Jag har förstått att en del har tvivlat, men min drivkraft är att utmana mig själv. Jag är en orädd person. Men vi ska gå varsamt fram. Jag vet att Hotell Borgholm har en stolt kultur och har en starkt varumärke, säger han.
Varför tror du att paret Fransson ville sälja just till dig?
– När jag jobbade på Eksgården kom de och besökte mig och jag har i efterhand förstått att de ville kolla lite vem jag var. De ringde också till grannbonden och gjorde lite research och tydligen fick jag godkänt. Kanske är det så att de såg lite av sig själva i mig – Owe var ju ung när han tog över hotellet. Sedan handlar det om tajming, och tajmingen för mig var den rätta när jag fick frågan om att ta över.
Christofer Johansson är visserligen ung, men han har hunnit skaffa sig en ansenlig erfarenhet från branschen. Efter kockexamen i Grythyttan 2010 har han arbetat på flera ansedda krogar – till exempel The French Laundry i Napa Valley i Kalifornien.
Han har också jobbat i Spanien och varit kökschef på Krakas krog i Kräklingebo på östra Gotland. Innan köpet av Hotell Borgholm drev han säsongskrogen Eksgårdens Krog & Rum i Gårdby på södra Öland.
– När man är ung och nyutbildad vill man resa runt och skaffa erfarenhet. Jag har haft förmånen att jobba i väldigt kreativa och bra miljöer. När jag nu skaffat mig den erfarenheten vill jag se hur långt jag kan nå som krögare, säger Christofer Johansson.
Christofer Johansson
Ålder: 32.
Familj: Singel.
Född: Uppväxt i Nossebro, strax utanför Vara.
Karriär: Kockutbildning på Grythyttan 2007-10, jobbat i USA och Spanien innan han blev kökschef på Krakas krog på Gotland. Drev Eksgårdens Rum & Krog i Gårdby mellan 2015-2018.
Läser: ”Jag läser lite kokböcker, annars lyssnar jag mest på poddar som ger mig inspiration. Jag gillar Framgångspodden där intressanta personer intervjuas.”
Sociala medier: ”Har Instagram och så Facebook för att hålla kontakt med familj och vänner.”
Favoritresmål: ”Japan är fint, jag ska åka dit i början av nästa år. Chile och Peru lockar också med deras kultur.”
Hobby: ”Träning är viktigt, särskilt gillar jag skidåkning. Jag har åkt fem Vasalopp och är anmäld nästa år också. Har också åkt ett Nordenskiöldslopp över 22 mil. Kanske blir det Ironman i framtiden när det går så nära.”
Förebild: ”Thomas Keller som driver The French Laundry. Han öppna och ansvarsgivande ledarstil har inspirerat mig.”
Gör om fem år: ”Jag har utvecklat det här stället tre steg till. Sedan har jag en dröm om att någon gång driva ett fjällhotell. Vi får se om det dyker upp något tillfälle.”
Hur är du som chef?
– Jag hoppas att jag är en närvarande men också en chef som vill ge stort ansvar till mina duktiga medarbetare. Det här är ett lagarbete. Sedan kommer det att ta lite tid att vänja sig vid helheten – jag är ju kock i grunden.
Christofer Johansson har inte sparat på krutet när han i vintras satte tänderna i Hotell Borgholm. En ordentlig renovering genomfördes av alla ytskikt i huset – rummen har renoverats, matsalen har fått nytt utseende med specialdesignade möbler. Just nu håller han på att bygga ett orangeri i den berömda örtträdgården.
– Tanken är att vi så småningom ska ha en enkel servering där. Miljön är fantastiskt och vi vill öppna upp den för alla som kanske bara vill ta en kopp kaffe eller ett glas vin, säger Christofer Johansson.
Renoveringen har varit påkostad. Ett antal miljoner har investerats för att höja upplevelsen av besöket.
– Vi har jobbat med genomgående öländska material i vår renovering som gjorts av lokala hantverkare. Vi vill få in hela Öland i upplevelsen och bli en del av hela destinationsutvecklingen. Det har blivit väldigt bra, tycker jag.
Hur har reaktionerna från gästerna varit hittills?
– Några har förstås tyckt att vi förstört Hotell Borgholm, men de allra flesta har varit väldigt positiva. Vi märker också att bokningsläget inför högsäsongen är riktigt bra. Sedan får vi se hur det blir i höst och vinter. Vi räknar med att ha stängt i januari och februari som tidigare – men på sikt är målet att ha öppet året runt.
Har de tidigare ägarna recenserat förändringen?
– De har tyckt att det blivit fint. För dem känns det nog bra att vi gör vår grej och sätter vår prägel på rörelsen och inte bara fortsätter i samma fotspår.
Hur kommer ni att förändra menyn?
– Utgångspunkten är en klassisk meny, med fokus på säsongen och vårt örtträdgård. Grönsaker är något som Öland är bra på och det ska vi utveckla, vilket också är en del av hållbarhetstänket. Men vi kommer också att servera svenskt kvalitetskött och så långt det går hålla oss till lokala råvaror.
Hur är tillgången på bra personal?
– Så klart är det en utmaning, som för hela branschen där konkurrensen är tuff. Det är små marginaler och det gäller att jobba smart. Vi har fått behålla de flesta ur den tidigare personalen. Vi är cirka 25 anställda här – några fler på sommaren.
De som besökt och ätit på Hotell Borgholm har också haft förmånen att kunna välja viner av absolut toppklass. Många har beskrivit vinkällaren som en av Skandinaviens mest exklusiva.
– Vinkällaren är vi stolta över och vi kommer fortsatt kunna erbjuda många fina alternativ. Vi har också byggt en ny synlig vinkyl i anslutning till matsalen för att höja upplevelsen. Men vi kommer också satsa på bra alkoholfria alternativ för dem som önskar det, säger Christofer Johansson.
Bara fantasin sätter stopp för vad som går att göra med Hotell Borgholm i framtiden. Christofer Johansson räknar med att jobba stegvis i förändringsprocessen.
– Visionen är att vara Sveriges bästa gastronomiska hotell. Matupplevelsen kommer att vara i centrum, men det finns andra delar som går att utveckla i samklang med Ölands övriga utveckling.
Kan man tänka sig att det blir nattklubb igen?
– Vi får väl se! Man ska aldrig säga aldrig...