Brandkåren om hotell i gästhamn: ”Olämpligt”
I juni fattade samhällsbyggnadsnämnden beslut om att skicka ut ett förslag till ny detaljplan för ett område i gästhamnen på samråd. LW Fastigheter vill bygga ett hotell vid sidan av Linnéuniversitetet och antas planen blir det möjligt att göra det. Men området ligger nära hamnen på Tjärhovet och som Barometern rapporterat tidigare förvaras stora mängder explosivt ammoniumnitrat, det vill säga konstgödsel, och brandfarliga vätskor i hamnen. Det skiljer 300 meter mellan det planerade hotellet och lagret.
Till handlingarna finns en 72 sidor lång riskanalys som bland annat tar upp explosions- och brandrisk. Kontentan från analysen är att det finns risker, men att de är mycket små. Det som skulle kunna orsaka allvarliga skador eller dödsfall är om det börjar brinna i en cistern och det bildas giftig gas, eller om det skulle uppstå brand eller explosion i konstgödseln. Risken är emellertid mindre än en gång per 1 000 år. Däremot är konsekvensen av en sådan händelse graderad till katastrofal eller mycket stor.
Remisstiden har gått ut och brandkåren har lämnat in sina synpunkter på detaljplanen. Till skillnad från riskanalysen, som gjordes i samband med Linnéuniversitetets tillblivelse, är brandkåren nöjd med modellen som används i analysen. Brandkåren är också överens med konsulterna som gjort den nya analysen om att sannolikheten för allvarliga olyckor är låg, men menar att ”alla förutsättningar finns för olyckor som kan innebära fara för människor inom detaljplaneområdet”.
Medan riskanalysen gör gällande att exempelvis brand i en cistern inte skulle innebära någon fara för människor inom detaljplaneområdet, pekar brandkåren på att tidigare analyser säger något annat och menar att det finns en sådan risk. När det kommer till explosionsrisk i konstgödsel råder det osäkerheter kring hur kraftig en sådan explosion skulle kunna bli eftersom det beror på vad gödseln blandats med.
Transporterna av farliga ämnen till och från hamnen finns inte med i riskanalysen, men även de skulle kunna innebära en fara för människor som rör sig inom planområdet, menar brandkåren. Skulle en tankbil explodera skulle det medföra att människor inom en kilometers radie är i fara. Ett annat bekymmer som brandkåren pekar ut är att om det skulle bli aktuellt med utrymning är det svårt att göra det åt något annat håll än mot själva olycksplatsen eftersom hotellet är placerat på en halvö.
Lagen om skydd mot olyckor säger att det ska finnas en plan för att hantera större olyckor. Det blir svårare och svårare att genomföra ”om man fortsätter att förtäta kring dessa farliga verksamheter”, skriver brandkåren som menar att det bästa skyddet är avstånd till den typen av verksamheter och att de verksamheter som finns där i dag, kontor- lager och industrier, är bättre lämpade än ett hotell där människor vistas dygnet runt.
– Vi måste tänka på hur det skulle bli ifall det inträffar en stor olycka. Det blir ju vi som får hantera det, säger Mattias Andersson, enhetschef på brandkårens förebyggande avdelning.
När nämnden fattade beslut om att skicka ut detaljplanen föregicks det inte av någon diskussion om säkerhetsaspekterna.
– Nej, det gjorde vi inte. Men det verkar ha hänt något med riskanalyserna, för förr var det helt förbjudet att bygga så nära hamnen. Förra gången jag satt i samhällsbyggnadsnämnden, det var mellan 2002 och 2006, så fanns det många regler kring avståndet och riskerna. Sedan när Linnéuniversitetet ville flytta dit blev det helt plötsligt tillåtet och nu verkar det som att man tillåter väldigt mycket mer, säger Kajsa Hedin (M), 1:e vice ordförande.
Peter Akinder (S), nämndordförande, menar att diskussionen om säkerheten mycket väl kan komma upp i ett senare skede.
– Ingen hade invändningar mot att förslaget gick ut på samråd, säger han.
Någon ändring i regelverket för ammoniumnitrat har inte ägt rum sedan 1996 berättar Lorens van Dam, kemist på enheten för explosiva varor på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. De regler som finns berör inte heller en explosion utan hur ammoniumnitrat ska skyddas.
– MSB:s regler om förvaring av ammoniumnitrat har inte ändrats sedan 1996. Ämnet har ju inte heller förändrats sedan dess och det är i sig självt inte brännbart. Reglerna utgår ifrån att ämnet inte ska upphettas, till exempel genom en yttre brand, inneslutas eller förorenas. Det finns krav på avstånd till byggnader som främst syftar till att skydda ammoniumnitratet mot en brand i dessa, säger han.
Inte heller för andra farliga ämnen har regelverket ändrats på senare år.
Riskanalysen som hör till detaljplaneförslaget för hotellet föreslår också ett antal åtgärder för att ytterliga förbättra säkerheten. Bland annat föreslås att fönster riktade mot Tjärhovet är laminerade och att byggnadernas stomme görs på ett sätt så att risken för kollaps vid en explosion utifrån begränsas.
Länsstyrelsen har ännu inte lämnat in sitt remissvar till kommunen. Det beräknas vara klart i september. Trafikverket, Luftfartsverket, Polisen, KSRR, Kalmar Energi, regionen, kultur- och fritidsnämnden och Sjöfartsverket har skickat in sina remissvar. De har inga invändningar. Kalmar läns museum har däremot flera kritiska synpunkter som handlar om hur byggnationen kan påverka riksintresset för kulturmiljövård.
En allvarlig incident har inträffat i hamnen på senare tid. En cistern sögs ihop och bucklade in sig.
– Men det blev ingen olycka, säger Mats Gustafson, vd för Kalmar hamn.
Avstånd hotell/farliga ämnen i hamnen
Avstånd mellan kvarteret Jungmannen och Tjärhovet: Cirka 220 meter.
Avstånd till närmsta cistern för brandfarlig vätska: 360 meter.
Avstånd till gasolcistern på Tjärhovet: 340 meter.
Avstånd till lagring av konstgödsel (ammoniumnitrat): Cirka 300 meter.
Avstånd mellan Tjärhovsgatan och fastigheten: 300 meter.
Källa: PS Groups riskanalys.