Kambuas alla förklaringar till kunderna
Vet du mer? Kontakta oss!
Barometern-OT:s granskning av Kambua och företagets vd Stefan Sandström har bland annat avslöjat lögner, bokföringsbrott och miljonbelopp i skatteskulder. Vet du mer? Kontakta Barometerns reportrar Lotta Nyberg, 0480-59261, eller Rasmus Jeppsson, 0480-59263.
December 2017: ”Oerhörda kontrollkrav” bakom försening
Kambua informerar om att kunder kan få vänta längre än tidigare på att få ut sina pengar. Orsaken: "att bankerna i dag har oerhörda kontrollkrav på pengars ursprung och vem som är kund.”
Januari 2018: Skicka in id
Uppmaning till alla kunder att skicka in kopia på id-handlingar till Kambuas nya samarbetspartner, företaget Aurae, för att utbetalningar ska kunna ske.
Maj 2018: ”Bugg i banksystemet”
”I fredags upptäcktes det en allvarlig bugg i banksystemet som man inte vet var det härrör från, men man undersöker detta och kommer såklart att åtgärda detta snarast.”
Maj 2018: GDPR uppges skapa problem
Kambua informerar om att kunder kan få vänta på sina pengar. Orsaken uppges vara införandet av den nya GDPR-lagen:
”Tyvärr så kommer den nya lagen att innebära att banker och andra institutioner har rätten att i varje enskilt fall begära att kontakta er som kund att godkänna ert uttag. Detta kan också innebära fördröjningar av utbetalningstider initialt, vilket vi givetvis är ledsna för.”
Juni 2018: ”Skärpta krav från bankerna"
Information om att kundernas utbetalningar har dragit ut på tiden. "Anledningen till detta är att med alla skärpta krav från bankerna såsom pengatvätt, KYC, integritetslagstiftning mm har tagit även oss lite på sängen."
Januari 2019: ”En ny situation"
Mejl till kunder som inte fått utbetalningar: "I december beklagade vi detta i förhoppning om att problemen skulle vara lösta till trettonhelgen. Tyvärr har detta varit en ny situation för oss, då Kambua under sina sju år aldrig haft något problem med att leverera utbetalning inom angiven tid."
Mars 2019: ”Turbulens hos bankerna"
Nytt mejl: "Ingen har väl undkommit den stora turbulensen som är hos bankerna just nu. Konsekvensen av detta är tyvärr att några av våra kunder därför drabbas med kraftigt försenade utbetalningar mm.”
Maj 2019: "Kambua kan inte ge besked”
Nytt mejl: ”Med anledning av den situation som uppstått för en del kunder med kraftigt försenade utbetalningar, så vill vi informera lite mer med detta email. Kambua har stor förståelse för den oro och frustration för er som drabbats av detta, men läget är som det är särskilt som Kambua inte kan ge besked när man kan få tillgång till sina betalningsmedel (pengar)."
Som orsak uppges bland annat att bankerna ökat kontrollerna för att förhindra penningtvätt.
Maj 2019: 60 miljoner hamnade fel
En banköverföring uppges ha gått fel. "Det som inträffat med transfern av de 6 000 000 € till banken är naturligtvis mycket olyckligt och besvärande men innebär inte att Kambua 'sitter med armarna i kors'. Kambua undersöker möjligheterna att belåna för närvarande ej tillgängliga tillgångar, inkluderar även beloppet om 6 000 000 € som är låsta i compliance för att tillgodose välbehövlig likviditet och kunna återta sina åtaganden och betalningsförmåga.”
Juni 2019: Inga svar från banken
"Vad gäller de problem vi har med compliance så får vi ingen respons av banken med definitivt datum, men det pågår diskussioner om att lösa detta med andra alternativ.”
Augusti 2019: Löfte om utbetalning
"Nu närmar vi oss snart hösten och framför allt närmar vi oss tidpunkten då de kunder som väntar på utbetalningar inte behöver vänta längre.”
Oktober 2019: Ytterligare försening
"Den 16 september släpptes det kapital som varit hos banken under en längre tid och då trodde vi alla att utbetalningarna direkt skulle kunna påbörjas. Det som man inte informerat om var att det inte var klart med detta utan det skulle fyllas i en rad dokument för att Kambua skulle få loss kapitalet.”
"Vi kommer också att ha möte med vår nya bank, Santander Bank och även med Scotiabank under nästkommande vecka."
28 oktober 2019: Skicka in bankkontonummer
"Vi har i dag fått klartecken att starta utbetalningar till de kunder som begärt detta. Vi erhöll ett e-postmeddelande från Global som sköter våra betalningar tidigare idag.”
”Det som ni måste inkomma med snarast är följande: en skärmdump eller ett foto på ert bankkontonummer (som ni angett för utbetalning) som tydligt visar detta, men inget saldo. Dessutom mailar ni in en kopia på ert pass eller annan id-handling till följande e-postadress: global.id@aol.com. Vi vill poängtera att ju fortare ni skickar detta, ju fortare kommer pengarna."
17 november 2019: Problem med bankbyte
Kambua uppger att ett byte av bank från Barclays till Bank Santander skapat problem. En orsak uppges vara den nya bankens kontrollsystem:
"Skälet att det tagit längre tid än bedömt är att implementera Kambuas mjukvara till bankens compliance system, som tagit längre tid än bedömt.”
"Senaste uppskattningen är att det ska börja utbetalas den 20:e november.”
21 november 2019: ”Huvudkontoret önskade ett möte"
I ett andra mejl i november talas om ett företag vid namn Globe (senare benämnt Global CB) som ska sköta Kambuas betalningar.
"Vår uppfattning är att Globe gör ett professionellt arbete och i stort varit framgångsrika. Det var rätt att det kom ett positivt besked från Bank Santander i London igår. Det som Kambua såväl som Globe inte tog höjd för var att huvudkontoret också önskade ett möte. Det ingår i deras policy när de har kunder med betydande volym. Ett möte är uppsatt på måndag och tisdag på huvudkontoret i Madrid. Detta blev en helt ny information för Kambua såväl som för Globe.”
26 november 2019: ”Pengar kommer snart”
"Kambua Sales Group har haft flera rapporter från vår betalningsprovider som är på plats i Madrid och Santanders huvudkontor.”
"En rimlig bedömning är att det tar Santander bank i London och betalningsprovidern 3–4 arbetsdagar att anpassa systemet. Det skulle i så fall betyda att betalningar börjar sändas ut under första halvan av nästa vecka.”
6 december 2019: ”Positivt besked"
"Klockan 16.48 idag ringde vd:n för service provider firman Global CB och hade äntligen ett positivt besked. Bank Santander har informerat Global CB att det kommer att ske en mindre provsändning onsdag den 11 december om den går bra kommer alla utbetalningar att vara gjorda innan veckan är slut.”
13 december 2019: ”Pengar på måndag”
"Vi har idag via telefon kl 19.12 mottagit följande information från Santander Bank, London: Santander kommer att på måndag kl 1pm GMT (Greenwich Mean Time) ge clearence för transfern. Vi är glada för kunderna såväl som för vår egen del att vi snart kan lägga denna händelse bakom oss efter snart ett år med oro och frustration.”
16 december 2019: Besviken ordförande
Ordföranden för Kambua Sales Group skriver i mejl: "Vi hade alla väntat oss att de länge omtalade och utlovade betalningarna till er skulle bli effektuerade idag om Bank Santanders huvudkontor i Madrid gav klartecken att genomföra denna första transfer med Kambuas Service Provider företag Global CB. Några minuter före kl. 1pm GMT mottog jag huvudkontorets positiva besked.”
Trots det har inga pengar betalats ut, konstaterar ordföranden.
"Vi har fått bekräftat att inga transaktioner skett idag. Jag har varit i kontakt med London i eftermiddag men ej erhållit någon tillfredsställande förklaring eller svar om skälen."
19 december 2019: ”Äntligen”
”Äntligen. Kambuas Service Provider meddelar i dag kl 18.12 att alla utbetalningar är genomförda, med förhoppning att ni skall ha tillgång till pengarna denna vecka. Vi vill tacka Er alla för den tålmodighet som ni visat under detta prövningens år 2019 med all personlig oro och frustration som ni haft att gå igenom allt ifrån förtvivlan till hopp.”
10 januari 2020: Åker till London
Trots glädjebeskedet i december har inga pengar kommit. "Kambua International CEO Stefan Sandström har utfärdat en fullmakt till några stycken i styrelsen för KSG att för Kambua Internationals räkning åka till London och göra en undersökning på plats, av händelserna avseende de tidigare påstådda utbetalningarna den 19/12–20/12 samt för att få en bild för att säkerställa framtida utbetalningar. Vi återkommer så fort vi fått fram ett resultat av detta.”
15 januari 2020: Ännu inga pengar
"Problemet är att pengarna inte funnits på det konto som Global CB/Kambua har för ändamålet och därigenom har betalningsuppdraget återsänts till Global CB. […] Då detta nu blivit uppmärksammat så är Kambuas förhoppning att pengarna kommer sättas in under veckan på det gemensamma kontot och därefter ska betalningsuppdraget åter sändas till Santander.”
I samma mejl meddelas också att Stefan Sandström tar ett steg tillbaka: Han "förändrar sin roll och kommer överlåta driften till en COO, det vill säga en ansvarig person för den löpande driften av Kambua. En interim lösning finns på plats och kommer senare under månaden presenteras av Stefan."