Årets pride i Kalmar blir smått teatraliskt
Den årliga prideparaden i Kalmar brukar locka cirka 5 000 personer. I år är det tvärstopp för folksamlingar av den storleken. Ansvariga för Kalmarsundspriden har tvingats tänka nytt. Den största delen av pridefestivalen blir digital. Pop up-butik i shoppingcentret Kvasten blir den enda fysiska mötesplatsen i år.
– Det blir en liten mötesplats med utställning, fikadel, bokhörna med HBTQ-litteratur för unga och vuxna och försäljning av pridematerial, säger Jessica Rydell, projektledare Kalmarsund pride.
I butiken ska också finnas en tv där pridefestivalens programpunkter med inspelade/livesända föreläsningar inför liten publik går att se.
Pridearrangören har anlitat Per Enarsson, kostymör med egen ateljé i Växjö för att ställa ut teaterkostymer i samarbete med Kalmarsunds revyn. Att valet föll på Per Enarsson förklarar Jessica Rydell beror på att teater är drivande när det gäller normkritiskt tänkande.
– Teatern har alltid gått lite före och det är klart att kostymerna är en del av det, säger projektledaren.
Per Enarsson själv uttrycker det på ett annat sätt.
– Jag jobbar med allt från opera till show, ett brett spektra. Det kommer vara mer vad folk vill se, ett litet wow. Inget statement eller så, säger kostymören.
Lagom till invigningen av prideveckan, den 29 augusti, släpps också en nyskriven pridelåt berättar Jessica Rydell.
Den största försäljningssuccén är vanligtvis flaggor till paraden och sponsring. Nu hoppas sätts hoppet till att strumpor och pennor ska dra in pengar i butiken. Kalmarsund pride har också fått ett stort stöd från region Kalmar för omställning till digitaliserad verksamhet.
– Vi är extremt tacksamma för det. En generell uppfattning hos sponsorer är att det är billigare när det är digitalt, men det är tvärtom dyrare med fler livesändningar. Vanligtvis är föreläsningarna under veckan är gratis för oss och vi livesänder en dag vid paraden. I år livesänder vi varje dag, säger Jessica Rydell.
Prideparaden brukar locka cirka 5 000 personer, en ansenlig mängd folk, om en bråkdel av dem vill komma till butiken i stället blir det trångt. Detta oroar inte arrangörerna.
– Vi tar ansvar och ser till att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, både vi volontärer och besökare i butiken, säger Alexander Finstad, ordförande i Kalmarsund pride och BUS (Barn och unga i Sverige, förening som arbetar mot psykisk ohälsa).
Själva finalen på veckan den 5 september blir det i stället för prideparaden genom staden en kavalkad av pridefilmer på max 30 sekunder, inspelade och inskickade av företag, föreningar och privatpersoner. Filmerna kan ses på Kalmarsund prides hemsida och Facebook