GUIDE: Så tar du dig till Stockholm från Kalmar – snabbast eller billigast
Hur mycket det kostar att åka till Stockholm från Kalmar påverkas av flera saker. Det handlar om när man vill åka, hur god tid man är ute i när man bokar och hur lång tid man har på sig för resan, bland annat.
Enligt Barometerns sammanställning efter sökningar i början av förra veckan är billigaste resan till Stockholm innevarande vecka 329 kronor med buss. Den resan står Flixbus för.
– Vi tycker att konkurrens är hälsosamt för alla marknader, och tillskottet av en ny aktör utökar valmöjligheterna för resenärer på sträckan att resa miljövänligt. I år har vi sett en ökning av resenärer i hela vårt nätverk. Det är härligt att se att allt fler väljer att resa med buss, säger Kajsa Ekelund, kommunikationsansvarig på Flixbus.
Flixbus använder dynamisk prissättning, det vill säga att det till exempel kan löna sig att vara ute i god tid. Deras råd är därför att ha god framförhållning och boka i tid. Priserna för alla färdsätt och bolag varierar, utom lokala Silverlinjen.
– Det kan anses omodernt men vi har samma pris alltid. Det är något som våra kunder uppskattar, att man vet vad det kostar. Det gör också att vi kan köra hela året, även om det inte är lika många som reser under vintern, säger Elisabet Angelin, som är delägare i bolaget bakom linjen.
Att konkurrensen ökar när det gäller kollektivt resande tycker hon är bra.
– Man kan ju se det på olika sätt men vi ser det som väldigt positivt att fler kan få upp ögonen för att resa kollektivt, vilket är något vi måste hjälpas åt med. Vi har mött den här typen av konkurrens tidigare och det har gått bra, säger Elisabet Angelin.
Silverlinjen stannar en gång längs vägen, för att både resenärer och chaufför ska få en paus. Desto fler stopp blir det med tåg, då man dessutom behöver byta någonstans längs vägen. De billigaste alternativen i vår sökning tycks vara att åka till Alvesta där byte sker till SJ:s x2000. Första sträckan är Öresundståg som körs av bolaget Transdev.
– Vi berörs inte jättemycket av den ökande konkurrensen eftersom vi bara kör en liten del av sträckan, men generellt ser vi det som bra att fler aktörer etablerar sig. Dels för att det gynnar resenärerna, dels för att det kan göra att fler ser det hållbara kollektiva resandet som ett alternativ, säger Stefan Johansson, pressansvarig på bolaget.
När det gäller flyg är det svårare att beräkna tid, eftersom själva resan från lyft till landning går fort men flygplatserna av naturliga skäl ligger mindre centralt. Men konkurrensen från fler färdsätt ses inte som ett problem.
– Alla transportmedel är viktiga, för vissa passar bussen bäst, ibland är det bra med bil. Flyget har en viktig roll för att knyta samma Sverige och för att vi ska kunna förflytta oss smidigt inom vårt avlånga land. Vi finns här för alla som vill resa från Kalmar upp till Stockholm eller vidare inom Sverige, på ett snabbt och effektivt sätt, skriver Sara Dahlqvist, marknad- och kommunikationschef på BRA, i en kommentar.
Även SAS konstaterar att alla resemöjligheter behövs.
– Flyget är ett av flera transportslag som behövs för att koppla ihop hela Sverige och Sverige med omvärlden. SAS arbetar också lokalt tillsammans med våra flygplatser, kunder och det offentliga för att både säkra god tillgänglighet med flyg och tillsammans möjliggöra omställning till ett hållbart resande med flyg, skriver bolagets Rosita Fougner.
Det nya bolaget, vars resor startar den 15 maj, har just nu det billigaste alternativet om man bokar till deras startdatum. Men det kan komma att ändras.
– Vi kommer använda oss av en dynamisk prissättning precis som tåg, flyg och många andra bussbolag gör. Det betyder att ju tidigare du bokar biljetten desto mer fördelaktigt pris, skriver Zakaria Abna-Aissa, direktör för kommersiell trafik på Vy Bus4you till Barometern-OT.
När det gäller konkurrensen menar bolaget att man har nöjda kunder i andra delar av landet och hoppas få det även här.
– Vi vill erbjuda gäster på östkusten våra tjänster precis som vi gjort i övriga landet. Vi är vana vid konkurrens och vi är inte ensamma på någon av de övriga sträckorna vi kör. Vi ser det snarare positivt. Det utmanar oss att alltid göra vårt bästa och vi vet att vår produkt står sig även i hård konkurrens, skriver Zakaria Abna-Aissa.
Att öka det kollektiva resandet tycks alltså vara fokus för samtliga bolag.
– Det blir ett fantastiskt reseutbud, använd det, säger Elisabet Angelin.