Albin Lee Meldau har något livsviktigt att berätta
Albin Lee Meldau
Scen: Kackelstugan och direktsänt online.
Publik: 50 personer på plats – obegränsat antal i livesändningen.
Bäst: ”För hjärtats skull” och ”Lou Lou”, samt de personliga och stundtals politiska mellansnacken som band ihop hela konserten.
Bakom kulisserna: Bara sekunder innan konserten skulle dra igång blev det strömavbrott i hela lokalen. Efter några svettiga minuter var elen tillbaka och direktsändningen kunde börja.
Det finns många stora röster i Sverige. Jag kommer faktiskt på mig själv med att bli förvånad många gånger, över den mängd fantastiska pipor som på något sätt knådats och formats och slipats fram i denna i övrigt stundtals modesta nation. Men det finns röster och så finns det Röster. Med stort R. Och det råder inga tvivel om att Albin Lee Meldau tillhör den senare kategorin.
Mer än så tänker jag inte skriva om det, för ni vet det redan. Jag vet det, ni vet det, Albin Lee Meldau vet det och publiken på Kackelstugan vet det också. Och om någon mot förmodan inte var bekant med detta faktum innan söndagens konsert har denna nu blivit varse. Vad som är betydligt mer angeläget att tala om är innehållet på Göteborgssonens senaste album. När Albin Lee Meldau slog igenom på bred front i ”Så mycket bättre” för två år sedan befann han sig i ett djupt missbruk som han nu har tagit sig ur. Hela plattan kretsar kring det, och från Kackelstugans scen visar han publiken olika kapitel av sitt liv genom att spela skivan från första till sista spår.
Albumet har mötts av en del ljumna recensioner. En för liten kostym för den stora rösten, har det skallats. Men jag tänker bara på en sak som Albin Lee Meldau sa när jag intervjuade honom tidigare i veckan: albumet är en berättelse och soundet har fått anpassa sig efter den. Det uttalandet sätter på något vis fingret på vad det är som gör honom till en unik artist i Sverige 2020. Han har något att säga. Och det är det som är centralt. Trots att han besitter röstresurser som en annan bara kan drömma om är det primära syftet inte att flexa sina färdigheter. Han sjunger inte enkom för sjungandets skull, utan för att han har något livsviktigt att förmedla. Och det är en befrielse att lyssna på.
Konserten avrundas med några av hans mest kända låtar – hela vägen från genombrottet ”Lou lou” som släpptes 2016, till hans hyllade tolkning av Louise Hoffsten (”Spela min favoritvals”) från ”Så mycket bättre”. Därefter förklarar Albin Lee Meldau att han, när han fortfarande missbrukade, hade som mål att publiken skulle må skit när de lämnade hans spelningar. Men nu har han ändrat sig i den frågan, och avrundade hela giget med en helt ny låt som – om det inte varit pandemi på g – hade fått hela Kackelstugan att dansa. Publikens jubel gjorde att han helt oplanerat körde ett extranummer, och även om han för egen del envisas med att kalla sig självupptagen blev det tydligt att han kan både känna och ta in en publik.
Såväl på plats som i en direktsändning.