Annons

Gunilla Petri: Hur får vi följa dem? Knappast någon satsar på unga oprövade konstnärer

Det är en bred och genomtänkt utställning som konststuderande på Öland konstskola visar på Kalmar konstmuseum. Men hur ser framtiden ut?
Det är snålt med gallerier och offentliga platser för den unga konsten i länet. Trist. Få som fångar upp den kreativa energi som pulserar i utställningen i konstmuseet.
Gunilla PetriSkicka e-post
Krönika • Publicerad 29 april 2024
Gunilla Petri
Detta är en personligt skriven text i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Verk från utställningen ”Rötter blir starkare när det blåser” på Kalmar konstmuseum.
Verk från utställningen ”Rötter blir starkare när det blåser” på Kalmar konstmuseum.Foto: Pressbild

Kon Rosa griper genast tag. Hon hänger och dinglar i konstmuseets stora trapphall som för en gång skull kommer till sin rätt. I skulpturen, av tidningspapper och papperstejp, ställer Aron Göransson som är uppvuxen på en gård den berättigade frågan: Vad är en ko när vi slutar tänka mjölk och kött. Möjligen en varelse som lever ojämlikt på människan villkor. Så icke Aron Göranssons ko skildrad med stor ömhet i varje knölig linje.

Aron Göranssons ko Rosa.
Aron Göranssons ko Rosa.Foto: Pressbild

Utställningen fortsätter med ytterligare ett kraftfullt verk. Saga Melbacke Roséns dominerande ”En midvinternattsdröm” i starka färger och med stora och generösa penseldrag. Hela duken vibrerar kring berättelsen av en grupp människor samlade kring ett bord. Ett klassiskt motiv genom konsthistorien. Saga Melbacke Rosén förvaltar det vardagliga motivet med kraft och känslighet. Hennes målningar är sugande interiörer med färger som både triggar och lugnar. Den blodröda färgen, genomlyst av synliga och dolda ljuskällor, ger det krängande perspektivet ytterligare en dimension.

Saga Melbacke Rosén: I ett alternativt universum spelar vi hasty patience i Berlin.
Saga Melbacke Rosén: I ett alternativt universum spelar vi hasty patience i Berlin.Foto: Pressbild
Annons

Utställningen rymmer mycket måleri till skillnad från tidigare år. Då handlade det ofta om objekt av varierande kvalitet, men Judith Cavallin har hittat sitt eget och kreativa sätt att skapa bild av udda föremål. Ett bord – ett kuriosakabinett – rymmer allt vad en ficka eller en väska kan dölja. Lånekort, småsten, snäckor, lösnaglar, salt, peppar och parfym.

Uppdukningen är rolig och Judith Cavallin går också steget längre. Hon skapar av sitt hopplock dekorativa bilder i en scanner. De snygga uppdukningarna förvandlas till ett läckert bildalfabet späckat med berättelser.

Judith Cavallin: Skannerhjärtan.
Judith Cavallin: Skannerhjärtan.Foto: Pressbild

Så gott som alla tekniker är representerade på utställningen. Ellen Svedberg använder kol närmast som färg. Miniöst har hon tecknat en svanedans där rörelse i svärtan ställs mot det vita pappret. Det är poetiskt och skickligt med stor känslighet i varje linje.

Vendela Lengyels kunskaper om akvarellens personlighet är lika imponerande. Hon låter färgpigmenten leva och forma böljande rörelser i mjukt fördrivna färger.

Ylva Dahlstedt tar klivet tillbaka till Almstriden i Stockholm i början av 1970-talet. Då gick många till Kungsträdgården för att försvara parkens almar. Idag kan vi inte försvara almarna mot den förödande och utbredda almsjukan. Parallellt med verket ”Almarna åt folket” stiger Ylva Dahlstedt in i ett stycke planterad skog – det som idag i Sverige anses vara skog. Vi har glömt eller skövlat den urskog vi en gång hade. Nu återskapar Ylva Dahlstedt skogen som känsla i ett verk av långa egenfärgade tygstycken som påminner om slanor.

Utställningen i konstmuseet är mogen, rymmer många tankar och lyfter många begåvningar. Hur får vi följa dem i framtiden? Knappast något galleri i länet satsar på unga oprövade konstnärer och våra institutioner gör endast då och då, knappt ens någon gång per år, nedslag i ung konst.

Länets konstföreningar och gallerier satsar på säkra kort och därmed hög medelålder för att överleva.

Kanske skulle våra bibliotek kunna ta ett ansvar. Öppna en vägg då och då men hålla hårt på kvalitetskravet med hjälp av jurybedömning.

Utställning

Rötterna blir starka när det blåser

Vilka: 14 elever från Konstskolan II/Ölands folkhögskola.

Var: Kalmar konstmuseum

När: 24/4-5/5. På lördagen den 4 maj framförs ett queert performance, ”Tredskas”, som tillhör utställningen.

Till utställningen hör ett queert performance, ”Tredskas”, med Nea Zetterqvist och Anna Olsson. Nellie Jonstams ljudverk bidrar starkt till upplevelsen.
Till utställningen hör ett queert performance, ”Tredskas”, med Nea Zetterqvist och Anna Olsson. Nellie Jonstams ljudverk bidrar starkt till upplevelsen.Foto: Pressbild
Annons
Annons
Annons
Annons