Annons

Ölands köpstad står stark genom ”butiksdöden”

Trots ökad konkurrens från både näthandeln och fastlandet pekar Ölands köpstads siffror rakt uppåt. Men varför? Barometern har träffat centrumledare Åsa Bigelius och Ica-handlare Anders Eklöf för att diskutera köpstadens framtid.
Färjestaden • Publicerad 18 januari 2020 • Uppdaterad 20 januari 2020
Anders Eklöf driver Ica Kvantum på Ölands köpstad och Åsa Bigelius är centrumledare. De ser ljust på köpstadens framtid.
Anders Eklöf driver Ica Kvantum på Ölands köpstad och Åsa Bigelius är centrumledare. De ser ljust på köpstadens framtid.Foto: Frida Lindström

När Hansa city slog upp portarna i slutet av 00-talet trodde vissa att Ölands köpstads dagar var räknade. Försäljningen dalade i skuggan av den nya konkurrenten – men sedan hände något.

– Vi tappade under en period när Hansa city öppnade, men det har man hämtat igen successivt. Vi har ökat omsättningsmässigt varje år sedan 2011, och vi ökade med ytterligare fyra procent i fjol. I juli hade vi den största omsättningen någonsin, ett ”all time high”. Vi har aldrig omsatt så mycket pengar i köpstadens historia, berättar centrumledare Åsa Bigelius.

Annons

Hon beskriver Ölands köpstad som ett ”nyttohandelscentrum” och tror att en av nycklarna till deras framgång är att de inte bara har fokus på shopping för nöjes skull, utan också på att tillhandahålla sådant som folk verkligen behöver.

– Vi har bredden med livsmedel, mat, apotek, systembolag och även butiker av olika slag som gör att vi har en hög lägstanivå när det gäller både besöksantal och försäljning. Sedan har vi bra servicefunktioner, vi har bank och i april 2016 flyttade biblioteket in.

”Jag vet till exempel att Kapp Ahl har trogna kunder från Mönsterås, och på Sko Dej kommer det in barnfamiljer som säger att de var där och handlade med sina föräldrar när de var små och nu tar de med sina egna barn”, säger Åsa Bigelius.
”Jag vet till exempel att Kapp Ahl har trogna kunder från Mönsterås, och på Sko Dej kommer det in barnfamiljer som säger att de var där och handlade med sina föräldrar när de var små och nu tar de med sina egna barn”, säger Åsa Bigelius.Foto: Frida Lindström

Anders Eklöf driver köpstadens största butik, Ica Kvantum. De senaste åren har han tydligt märkt av konkurrensen från näthandeln – främst i form av en enorm ökning av utlämnade paket via postombudet. I takt med att paketen strömmade in började han fundera, och till sist kom han fram till att Ica Kvantum var tvungna att hoppa på tåget.

– Ett sätt att ta sig an det är att själv starta näthandel, vilket vi gjorde förra året. Det var varit väldigt lyckosamt. Vi stod länge i valet och kvalet, men insåg till slut att antingen sitter man på läktaren medan andra kör racet eller så är man själv med. Näthandeln är inget som kommer försvinna, så vill man ha del av kakan får man vara med.

På plats i butik ökar antalet köp med drygt 250 i veckan, vilket gjort att Anders Eklöf vågat satsa. Nyligen bytte man ut alla butikens kylar till ett mer energisnålt system, och under 2020 ska man bygga om förbutiken.

– Det byggs nya skolor och är många andra byggprojekt på gång i Färjestaden. Så inom en överskådlig framtid kommer vi ha en inflyttning och det gynnar ju oss. Framåt ser det väldigt ljust ut, säger han.

”Vi stod länge i valet och kvalet, men insåg till slut att antingen sitter man på läktaren medan andra kör racet eller så är man själv med. Näthandeln är inget som kommer försvinna, så vill man ha del av kakan får man vara med”, säger Anders Eklöf om Ica Kvantums näthandelssatsning.
”Vi stod länge i valet och kvalet, men insåg till slut att antingen sitter man på läktaren medan andra kör racet eller så är man själv med. Näthandeln är inget som kommer försvinna, så vill man ha del av kakan får man vara med”, säger Anders Eklöf om Ica Kvantums näthandelssatsning.Foto: Frida Lindström

Trots att köpstaden ligger i en förhållandevis liten kommun har flera av butikerna slagit olika rekord och tilldelats diverse utmärkelser det senaste året. Under en vecka i början av 2019 sålde Lindexbutiken näst mest av alla kedjans butiker i hela Sverige, och Specsavers blev i konkurrens med landets övriga 114 Specsavers ”årets butik” både vad gäller försäljning och service. Trots att köpstadens marknadsföring till stor del går ut på att få ölänningarna att handla lokalt ser Åsa Bigelius en positiv trend även bland fastlandsbor.

– Butikerna märker att de får ett ökat antal besökare från fastlandet, speciellt på vardagarna. Jag tror att folk tycker det är trevligt att ta sig över bron. Jag vet till exempel att Kapp Ahl har trogna kunder från Mönsterås, och på Sko Dej kommer det in barnfamiljer som säger att de var där och handlade med sina föräldrar när de var små och nu tar de med sina egna barn.

Något som rör hela Handelssverige är klimatkrisen och gemene invånares behov av att minska sin konsumtion. På Ölands köpstad har man främst märkt av det i fråga om vilka produkter som efterfrågas av kunderna.

– Vi jobbar ju 365 dagar om året med de här frågorna. De miljöanpassade produkterna går bättre och bättre, det är de som säljs. Sedan hjälper vi till genom att plocka bort sådant som inte är bra för miljön ur sortimentet. Så det är en symbios och ett samspel, berättar Anders Eklöf.

För tillfället står två butiksytor vakanta på Ölands köpstad. Åsa Bigelius hoppas att de ska öppna upp under kommande år, och hoppas lite extra på ett alldeles nytt koncept: ”Något annat som hade varit trevligt är en Ölandsbutik med presenter, lokala matprodukter och sådant. Vi tittar på det av och till, det finns ofantligt många egenföretagare inom hantverk, matproduktion eller till exempel barnförfattare.”
För tillfället står två butiksytor vakanta på Ölands köpstad. Åsa Bigelius hoppas att de ska öppna upp under kommande år, och hoppas lite extra på ett alldeles nytt koncept: ”Något annat som hade varit trevligt är en Ölandsbutik med presenter, lokala matprodukter och sådant. Vi tittar på det av och till, det finns ofantligt många egenföretagare inom hantverk, matproduktion eller till exempel barnförfattare.”Foto: Frida Lindström
Annons

Det kommande decenniet hoppas både han och Åsa Bigelius att köpstaden ska fortsätta att utvecklas, och att nya aktörer ska välja att etablera sig. Trots att de är nöjda med det utbud som finns är det fortfarande några typer av butiker de drömmer om att dra till sig.

– En teknikbutik med mobiltillbehör och sådant efterfrågas. Och en stor leksaksbutik är alltid populärt, men den branschen har det tufft. Tidigare hade vi en bokhandel som var väldigt trevlig, och har man en kombination av olika produkter så går det att blanda, säger Åsa Bigelius och fortsätter:

– Något annat som hade varit trevligt är en Ölandsbutik med presenter, lokala matprodukter och sådant. Vi tittar på det av och till, det finns ofantligt många egenföretagare inom hantverk, matproduktion eller till exempel barnförfattare. De flesta sitter och jobbar på sin kammare men om man kunde samla dem i en butik hade det varit fantastiskt roligt. Jag tror det skulle vara en riktig hit.

Frida LindströmSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons