Så påverkas du av nya parkeringsplanen
Kalmar kommun, näringslivet och fastighetsägare ligger bakom den nya parkeringsplanen. 25 personer har arbetat fram den under 1,5 års tid.
Grundproblemet är att alltför många pendlar med bilen in till Kvarnholmen. De ansvariga vill göra det enklare för besökare att ta sig till stadskärnan, via bil, buss eller cykel.
Klicka på respektive område i kartan för information.
Nu utökas antalet besöksparkeringar, med max tre timmars parkering. Det blir 125 fler besöksplatser på Lustgården, parkeringen vid Pressbyrån intill Systraströmmen. Lustgården har tidigare varit belagd till mer än 90 procent redan vid åttatiden på morgonen vardagar.
– Det är otroligt viktigt för näringslivet att dess kunder kan ta med sig bilen och handla. Får man som kund känslan att det är fullt bär man med sig den. Vi vill få bort den attityden. Man ska ha en bild av att om man åker till Kvarnholmen finns det en ledig plats, säger Lisa Söderholm på Kalmar city.
LÄS MER OM PARKERINGSPLANEN HÄR:
För att öka rotationen av besökare på Kvarnholmen har kommunen beslutat att införa en rad åtgärder: Gratis parkering i en halvtimme på vardagar på de mest centrala gatorna (p-skiva), tre timmars gratis parkering på lördagar, billig pendlarparkering på Ängö och billigare busskort.
– Hela upplägget bygger på att vi ska hitta fler valmöjligheter. Vill du stå för en billigare peng väljer du det. Vill du köra in och stå på Kvarnholmen kostar det lite mer, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfson (S).
På besöksparkeringarna får man stå i högst tre timmar. Det nya parkeringssystemet innebär ett helt annat sätt att arbeta för parkeringsvakterna.
– Man får kontrollera att bilarna inte står längre än tre timmar. Det gör man lättast med ventilkontroller, att titta var ventilerna sitter på alla fyra däcken vid ett visst klockslag. Det är ett mer arbetskrävande sätt att göra det på, eftersom man måste göra kontrollen på alla bilar, säger Anders Stridarv på kommunen.
Nya pendlarparkeringen på Ängö är tillfällig i avvaktan på ett centralt parkeringshus. Vid parkeringen hoppas man i framtiden kunna erbjuda lånecyklar för pendlare.
– Vi har planerat för cykelplatser. Vi har haft en första träff med näringsidkare från de stora arbetsplatserna på Kvarnholmen. Det finns ett intresse för den här typen av lösningar, säger Mattias Adolfson.
Fram tills nu har kommunen subventionerat billigare busskort med en miljon kronor. Nu ökar stödet till 3,3 miljoner kronor och busskortet sänks till 500 kronor i månaden.
– Vi vet att många kör bil in av slentrian, trots att man har jättenära till busshållplatsen. Det är en rejäl sänkning, säger Mattias Adolfson.
Beslutet att ta bort månadsbiljetterna har retat upp pendlare. Att parkera på Kvarnholmen kommer att kosta 600 kronor räknat på 20 arbetsdagar. Den 30 september är sista dagen att köpa månadsbiljett.
– Förändringar är alltid läskiga. Det här är en grupp som är van vid digitala verktyg, de använder appen i mobilen och med två klick har de sin biljett, säger Lisa Söderholm.
Vad säger ni till folk på landsbygden med en livssituation som gör det svårt att åka buss?
– Det är därför vi har en differentierad taxesättning i stadskärnan. Om du har en livssituation som gör att inte har råd att betala så mycket för parkering, ska vi erbjuda en yta som är billigare. Det är därför vi har tagit fram pendlarparkeringen på Ängö, säger Mattias Adolfson.
– Det är väldigt viktigt att man förstår helheten. Plockar man bara ut en punkt ur listan, och tänker på sin egen privata situation, är det kanske inte bra. Ser man helheten förstår man att det är ett bra projekt, säger Lisa Söderholm.
Kunde ni inte lägga pengarna på fler eller tätare bussturer på landsbygden i stället?
– Ökar vi resandet kommer också antalet linjer och turtätheten att öka. Man undviker att köra linjer där det inte åker några människor, det är inte kostnadseffektivt, säger Mattias Adolfson.
Kommer ni att tjäna pengar på det här?
– Handlingsplanen bygger inte på att kommunen ska få in pengar, utan på att vi ska öka tillgängligheten, säger Mattias Adolfson.