Annons
KFF-podden

Så ska KFF använda Rajovic-miljonerna: “Identifierat ett par spelare”

Försäljningen av Mileta Rajovic till Watford var föreningens tredje största nettoaffär i historien och inbringade många miljoner.
I den senaste KFF-podden förklarar tekniska chefen Jens Nilsson hur Kalmar FF vill använda pengarna för att utveckla den framtidsstrategi man arbetat fram. Och att Rajovic-miljonerna öppnat dörren för tidigare inte genomförbara värvningar.
– Ja, vi har identifierat ett par spelare, säger Nilsson i KFF-podden.
Sport • Publicerad 6 september 2023
Jens Nilsson gästar KFF-podden.
Jens Nilsson gästar KFF-podden.Foto: Mats Holmertz

Affären har rapporterats vara värd uppemot 24 miljoner kronor, och bekräftats vara den tredje största i Kalmar FF:s historia. Bara försäljningarna av Ari de Silva Ferreira till AZ Alkmaar och Rasmus Elm till samma nederländska klubb har inbringat mer pengar.

Så hur vill Kalmar FF då använda pengarna för att driva på den sportsliga processen framåt?

LYSSNA PÅ AVSNITTET HÄR:

Här saknas innehåll

Annons

En viktig bit blir givetvis utvecklingen av egna talanger – senast mot Mjällby så hade man fyra akademispelare på bänken för första gången – och värvningar av yngre talanger som både kan bidra både på planen och på sikt inbringa större övergångssummor.

Tekniska chefen Jens Nilsson menar att KFF har en tydlig idé hur man nu kan använda den färska kapitalförstärkningen.

– En sak som vi jobbat med under året är ju Elfenbenskusten och Nigeria. Då har vi har varit och tittat på spelare, som dels måste sticka ut – ja, de måste vara extremt mycket bättre utifrån en specifik position än våra akademispelare – för att vi ska ta dem, säger Nilsson i KFF-podden.

– Det är en av strategierna jag tror på. Då handlar det inte om att krydda akademin, utan det handlar om att få in en ung och väldigt kompetent fotbollsspelare till vårt A-lag. Som kan kan hjälpa oss först och främst med de sportsliga målen, att ta poäng. Och sen försäljning.

Nilsson fortsätter:

– Vi var i Nigeria förra veckan, och Elfenbenskusten i mars. Vi har sett extremt bra fotbollsspelare med men med en prislapp som varit lite för hög för oss….

…, vänta nu, kan den prislappen nu plötsligt vara lite mer nåbar, i och med försäljningen av Mileta Rajovic?

– Det skulle den kunna vara.

Är det någon spelare som kan vara på gång snart, som ni identifierat?

– Ja, vi har identifierat ett par spelare.

Annons

Ett par, är det två?

– Vi kanske har identifierat fem-sex spelare, men jag tror inte man ska ha mer än en eller två. Kanske två, säger Nilsson.

– Det är en sak som vi nu efter serien måste se om vi ska gå åt det hållet. Och de spelarna ska inte jämföras så mycket med akademin, utan jämföras med en vanlig truppspelare som vi rekryterar från till exempel Utsikten eller Landskrona eller något annat lag.

Jens Nilsson utvecklar:

– I Nigeria nu senast så var det 160 spelare som var där, bara för vår skull. Exklusivitet, de kämpar och nästan dör på planen. Springer på en konstgräsmatta – ja, jag vet inte om vi hade en så dålig ens på Fredriksskans från början. Tränar två gånger om dagen, det betyder så otroligt mycket för dem.

Att värva inom Sverige har dock blivit en allt svårare och dyrare utmaning, enligt Jens Nilsson.

Att Kalmar FF valde att inte förstärka truppen efter försäljningen av Mileta Rajovic förklarar Jens Nilsson så här:

– Pengarna in för Mileta, de måste vi vara jävligt rädda om. Vi måste vara kloka med dem. Jag som varit med varenda år här ute och innan dess, har sett hur vi har vaskat pengar i ett sommarfönster på spelare som knappt kan gå. Som varit otränade, som varit omotiverade.

– Varje sådan värvning, då går det fort innan pengarna är slut. Och det finns ingen framtidsinvestering alls i dem.

– Ju längre fönstret går desto fler spelare på “vår” hylla…, alltså, det är mycket skadat gods. Och det kostar också pengar.

Mathias LührSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons