Noréns klassiker sätts upp på Byteatern: ”Den bästa svenska pjäs som skrivits”
I januari 2021 avled den berömde, svenske dramatikern Lars Norén. Ett av hans mest framstående verk är det socialrealistiska familjedramat ”Natten är dagens mor”, och i höst sätts pjäsen upp av Byteatern Kalmar länsteater.
– En av Sveriges störste dramatiker har gått ur tiden och detta är ett sätt att hylla honom och hans dramatik. Jag vill bjuda Kalmar län på hans bästa pjäs, säger Monica Wilderoth, konstnärlig teaterchef.
Mattias Nordkvist, som är skådespelare i botten och som bland annat synts i SVT-succén ”Vår tid är nu”, kommer att stå för regin. Han spelade själv en av rollerna i pjäsen när den sattes upp på Göteborgs stadsteater år 2014.
– För mig är ”Natten är dagens mor” den bästa svenska pjäs som skrivits. I mitt tycke svensk teaterhistoria. Jag är barnsligt lycklig över att få regissera den för publiken i Kalmar, berättar han.
”Pjäsen kräver mycket av skådespelarna och jag är så glad för att det är just dessa fyra som ska gestalta familjen.”Mattias Nordkvist, regissör.
– Mattias är en lyhörd, humoristisk och varm regissör som genom att han är skådespelare i grunden, kan ta sig an en sådan här pjäs tillsammans med skådespelarna. Han ser humorn i det svarta och kommer tillföra otroligt mycket till arbetsprocessen i sitt sätt att vara, säger Monica Wilderoth.
I länsteaterns uppsättning kommer huvudrollen att innehas av Edvin Bredefeldt. Han har tidigare uppmärksammats för bland annat monologföreställningen ”Jag springer”, samt för sin roll i tv-serien ”Knutby”. Under året syns han även i en av de större rollerna i SVT-serien ”Spelskandalen”. På Byteaterns scen får han sällskap av Annika Hallin, Dan Johansson och David Bengtsson.
– Vi har verkligen fått ihop ett dream team med den här ensemblen. Pjäsen kräver mycket av skådespelarna och jag är så glad för att det är just dessa fyra som ska gestalta familjen, säger Mattias Nordkvist.
Repetitionerna börjar i september och premiären äger rum den 4 november. I original är föreställningen över fyra timmar lång, men Mattias Nordkvist har jobbat ner den till två och en halv timme inklusive paus.
– Det är alltid svårt att bearbeta pjäser som man redan tycker är fulländade. Det har varit en utmaning verkligen. Men jag tycker att jag har fått till en fin bearbetning väldigt nära originalet.