100 meter långt hus kan byggas intill Norra vägen
Förberedelserna för bostadsområdet Karlssons äng pågår för fullt. Ledningar grävs ner, gator anläggs. Flera av tomterna har gått ut på markanvisningstävlingar och tilldelats en rad olika byggföretag. Men den del av ängen som kallas Hemvärnet 1, i hörnet Norra vägen och Brunnslätsvägen har ännu inte någon byggherre.
Det som stadsplanerarna tänkt sig här är i första hand två stora hus, vardera 50 meter meter långa och med ett våningsantal som skiftar mellan fyra och fem. Men inget hindrar att det blir ett enda 100 meter långt hus. Bostäderna är inritade helt intill vägen. Läget vid den hårt trafikerade infartsleden är ingen slump.
– Det ligger nära Norra vägen eftersom översiktsplanen säger att Norra vägen ska omvandlas till en stadsgata. Planeringen är gjord med flit. Det är en gång- och cykelvägen mellan. Annars ligger huset längs med fastighetsgränsen, säger planarkitekt Birgit Endom.
Men placeringen av huskropparna, eller jättehuset, kommer att sticka ut från omgivande bebyggelse. Någon sammanhållen stadsmässighet blir svårt att uppnå med tanke på att bebyggelsen i norr är småhus, i söder är ett parkområde utsparat och de närmaste husen är hälften så höga. På andra sidan Norra vägen ligger ett industriområde som inte heller plockar upp estetiken.
– Det är jättesvårt att styra men vi börjar med att sätta avtryck där vi kan. Vi har följt de riktlinjer som gäller. Målsättningen våra politiker har är att förtäta staden och bygga bostäder. Med husen kan man också tona ned trafikapparaten.
Kommunen har låtit en konsultfirma göra en bullerutredning i samband med planarbetet. Konsulten kom fram till att vid fasaden mot Norra vägen, så kommer riktvärdena inte att kunna hållas. Det ger konsekvensen att lägenheterna mot vägen måste vara små eller genomgående.
Att medvetet bygga bostäder nära en väg där det redan innan utbyggnaden är höga ljudnivåer, är dålig stadsplanering menar Göran Olsén, pensionerad planchef i Kalmar kommun.
– Man kan inte skapa stadsmässighet på det här sättet. Däremot skapas obehag för dem som ska bo i husen. Det är både orimligt och omöjligt att göra om Norra vägen till en stadsgata. Småhus finns på samma sida om vägen flera hundra meter åt varje håll. De ska väl inte rivas? Det stora höga huset skulle bli ett ensamt monument över en egendomlig stadsplanering, säger Göran Olsén.
Men att planen medger ett sammanhållet hus på 100 meter, betyder inte att det byggs på det sättet. Hur det kommer att gestalta sig står inte klart förrän ett bygglov är antaget.
Mattias Adolfson (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande, pekar på att kommunen följer en medveten strategi. En parameter är att förtäta där det finns en väl utbyggd kollektivtrafik.
– Vi har bostadsplanerat nära Norra vägen även i Vimpeltorpet och Snurrom hela vägen in till staden. Det pekas ut väldigt tydligt i översiktsplanen och en effekt är att vi kan få en effektivitet i transporterna, säger han.