Annons

Hemtjänsten protesterar mot ensamarbete på natten

Mörbylånga kommun bantar hemtjänstens nattpatrull. De får åka en person i varje bil i stället för två personer som i dag.
– Det värsta är att de inte alls lyssnat på oss. Och att det blir så mycket sämre för de gamla, säger Åsa Andersson.
Färjestaden • Publicerad 24 april 2019
”Vi kan inte längre stå för vården vi gör. Om man blir utlarmad och det ligger en person på golvet och man måste vänta en timme på att det kommer någon och hjälper upp personen. De gamla betalar ju för hjälp på natten. Är de ens informerade om att det blir så pass mycket sämre”, säger Åsa Andersson, Kein Pettersson och Nathalie Köhlström som arbetar i nattpatrullen i Mörbylånga kommun.
”Vi kan inte längre stå för vården vi gör. Om man blir utlarmad och det ligger en person på golvet och man måste vänta en timme på att det kommer någon och hjälper upp personen. De gamla betalar ju för hjälp på natten. Är de ens informerade om att det blir så pass mycket sämre”, säger Åsa Andersson, Kein Pettersson och Nathalie Köhlström som arbetar i nattpatrullen i Mörbylånga kommun.Foto: Pia Olofsson

– Nu kan vi hjälpa den som ramlat direkt, eftersom vi är två. Men efter första maj måste vi ringa in och vänta på personal från ett boende. Är det snö och halt eller de är ovana vid att köra kan det ta lång tid innan de kommer. Under tiden ligger den gamla personen på golvet, säger Åsa Andersson, Kein Pettersson och Nathalie Köhlström som arbetar i nattpatrullen.

– De äldre betalar ändå för det här och vi undrar om de ens vet om försämringen. Vi kan inte längre stå för vården vi ger.

Annons

Nattpatrullen kör runt till äldre och sjuka som behöver hjälp med sådant som toalettbesök och att vända sig i sängen. De åker ut på trygghetslarm.

– Alla är inte gamla, vi kan komma hem till psykpatienter också. Det är otryggt att åka själv. Vi har bilar det står Mörbylånga kommun på och det finns stöldrisk om någon tror att vi förvarar narkotikaklassade läkemedel i bilarna, men det gör vi inte, säger Åsa Andersson.

Från den första maj blir tre undersköterskor två när kommunen sparar bort en undersköterska från nattpatrullens två bilar. Sjuksköterskan som fanns i den ena bilen ska utföra sina uppgifter på egen hand. Dubbelbemanning blir enkelbemanning.

Då det ändå behövs två personer kommer personal från särskilt boende kallas in. Från Rönningegården till nattpatrullen i söder och från Äppelvägen i norr. Det gäller vid alla tysta larm, då det är oklart vad som hänt, och vid planerade besök då man vet att dubbelbemanning behövs.

– De kommer med egen kommunbil och möter upp hos vårdtagaren, enligt enhetschefen för nattpersonalen, Jennie La Fleur.

Detta bestämdes vid den riskbedömning som gjordes i januari med rutiner för att minska riskerna med ensamarbete nattetid. Då bestämdes att alla bilar ska ha överfallslarm från första maj.

– Det ska bidra till tryggheten. I början och slutet av arbetspassen och mellan turer utgår personalen från särskilt boende och är inte ensam. Vi har också ökat inställelsetiden från 30 minuter till 60 minuter eftersom vi blir mindre personal nattetid, säger Jennie La Fleur.

Personalen är orolig för att äldre kan bli liggande länge när de ramlat?

– Vi kommer att följa upp om det blir fler avvikelser, var tredje månad under det första året, säger hon.

Socialchef Ann-Katrin Ståhl menar att förändringen är nödvändig. Förvaltningen ska spara och tiden hos brukare är kortare på natten än på dagen vilket gör nattpatrullen dyrare, menar hon.

Annons

– Nattpatrullen kan inte ha lika mycket tid hos brukare som dagpersonalen då vi har hela kommunen att köra i och de enbart täcker mindre områden, menar Åsa Andersson, Kein Pettersson och Nathalie Köhlström.

– Vårdtagarna kommer att få anpassa sig efter hur personalen har det och eventuellt lägga sig tidigare och nekas komma upp på morgonen. Dessutom behöver vi hjälp av Äppelvägens personal lagom till att de har mycket att göra.

Kein Pettersson har arbetat i hemtjänstens nattpatrull i snart 15 år:

– Vi har provat det här med att köra ensamma tidigare och det har inte fungerat. Vi var ensamma för ungefär tio år sen men lyckades få bort det. Med det här har arbetsglädjen helt försvunnit, säger han.

– Det är stressigt att åka själv. Om man blir trött efter fyra timmars körande kan vi byta chaufför. Det är långa avstånd och vi kör 9,5 timmar per natt. Ibland kör vi till stationen i Färjestaden och väntar där men det finns nätter då det går i ett.

Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons