”Flyget är för billigt i jämförelse med tåget”
Enligt Malin Sjölander och Hanne Lindqvist så ska vi fokusera på att minska utsläppen och användningen av fossila bränslen, men samtidigt vill de att vi prioriterar flyget framför tåget som transportmedel. Det är en omöjlig ekvation. Resultatet blir ökade utsläpp.
Klimatpolitiska rådets nyligen presenterade rapport sågar regeringen - man lever inte upp till klimatlagen och utsläppen minskar inte i den takt som behövs. Att då vilja öka utsläppen ytterligare genom att stimulera till ökat flygande med förslaget att ändra regionens och kommunens resepolicy är kontraproduktivt när det gäller att nå våra avtalade utsläppsmål.
I Norden släpper flyget ut 300 gånger mer koldioxid jämfört med tåget. Det är högst osannolikt att vi kommer att ha ett hållbart flyg inom de närmaste 20 åren. Vi behöver istället ytterligare subventionera miljövänliga transportmedel för att vi ska få ner utsläppen till 2030.
Flyget är för billigt i jämförelse med tåget. Om flyget betalade samma skatt som andra branscher skulle priset för en flygbiljett öka med cirka 90 procent. Flyg är befriat från både bränsleskatt, energiskatt och koldioxidskatt. Kalmar flygplats får dessutom stöd både från Kalmar kommun och från regionen.
Anna-Karin Nilsson, Klimataktion Kalmar
Annika Carlsson Wistedt, Miljöpartiet de gröna Kalmar