Tomas Eneroth har inte glömt Kalmar län
Partimöte med S-ledningen för Kalmar län och studiebesök på transportgymnasiet Syab. Det var huvudpunkterna på programmet när Infrastrukturminister Tomas Eneroth på onsdagen gjorde ett kortbesök i Kalmar.
Varför innehåller Kalmarbesöket just ett besök på Syab?
– Det råder brist på chaufförer i Sverige och jag arbetar hårt för att vi ska kunna ha en transportnäring som inte tar in utländska chaufförer utan har välutbildade svenska chaufförer. Syab är ett exempel på en utbildningsaktör vars arbete i mycket handlar om att öka intresset och engagemanget för transportnäringen och chaufförsyrket. Vi måste göra det attraktivare att utbilda sig till chaufför, det är en uppgift jag verkligen brinner för, säger Tomas Eneroth när Barometern-OT träffar honom vid Syabs testbanor.
Under de timmar Tomas Eneroth besökte Syab hann han både med att träffa blivande busschaufförer, trafiklärare och själv provköra lastbil.
– Det är roligt att möta er här. Ni vet att ni är klara trafiklärare kommer ert arbete att rädda liv i trafiken. Ni ser till att vi får välutbildade och säkra bilförare, det behövs för vi vill minska olyckorna på de svenska vägarna, förklarade Tomas Eneroth för gruppen med blivande trafiklärare.
Här saknas innehåll
Men om Sveriges infrastrukturminister besöker Kalmar och Kalmar län finns det en given fråga att ställa.
Varför får Kalmar län så lite pengar i den nationella transportplanen? Utslaget per invånare får Kalmar län minst pengar av alla Sveriges regioner.
– Verkligheten är den att regeringen nu satsar 700 miljarder kronor på infrastrukturen över hela landet. Kalmar län blir inte utan satsningar. Vi satsar på E 22, på Sydostlänken, på Kust-till-kustbanan och det finns ett uppdrag att se över förutsättningarna för Stångådalsbanan. Men behoven är stora över hela Sverige, säger Tomas Eneroth.
Men uppfattningen bland beslutsfattare och företagare i länet är att Kalmar län behöver mycket mer än vad som blev utfallet i transportplanen.
Vad gör Kalmar län för fel, är vi inte tillräckligt enade?
– Jag har varit och kommer alltid att vara tydligt med att det ska genomföras regionala satsningar på bättre vägar, järnväg och sjöfarten inte minst. Självklart är det då i diskussionerna bra om en region, ett län, är enat om vilka projekt i länet som är viktigast, fortsätter Tomas Eneroth.
När Tomas Eneroth talar om satsningar på infrastrukturen i just Kalmar län framhåller han tydligt att arbetet med att öka transporterna via sjöfart är en viktig satsning för länet.
– Jag vill att vi ställer om så att sjöfarten fördubblar sina godstransporter. Jag vill att vi satsar betydligt mer på kustnära sjötransporter, det är en satsning som gynnar Kalmar län.
Så oron i länet är överdriven? Det kommer satsningar på bättre vägar, järnvägar och sjötransporter även för Kalmar län?
– Det händer redan och kommer att hända mycket mer med infrastrukturen i hela Sverige. Denna satsning omfattar också Kalmar län. Det kommer nya transportplaner och regeringen genomför också satsningar utanför planen. Vi har inte glömt bort Kalmar län, slår Tomas Eneroth fast.