Här är nya tioårsplanen för Kalmar slott
För två år sedan började södra postejen rensas från gamla jordbruksredskap som fyllt kanontornet. Nu är det renskrapat, väntar på att få ett ansiktslyft och inlemmas i slottets publika verksamhet. Slottschef Mimmi Mannheimer tänker sig guidade turer, borgerliga vigslar och tanken är att det ska byggas upp en eldstad i mitten av det runda rummet.
– Annars får arkitekturen tala för sig själv. Här kan det bli stå upp, företagskvällar och eftersom den här lokalen inte är ömtålig kan man tänkas sig femteklassare som sover över på väggunderlag. Så får vi se om det är jag eller Erik XIV som går omkring på natten. De kommer aldrig att glömma Kalmar slott, säger Mimmi Mannheimer.
På torsdagen förlängdes också utvecklingsplanen för Kalmar slott. På plats finns Statens fastighetsverks generaldirektör Ingrid Eiken Holmgren som skrev på avtalet liksom Johan Persson (S), kommunalråd i Kalmar kommun.
Ett liknande avtal skrevs 2009 och då var det första gången Statens fastighetsverk och en kommun enades om en gemensam plan. Målen var högt ställda och resultatet lyckat. Slottet har öppet 266 dagar om året. 2011 var det 181. 2008 kom 59 000 besökare. 2018 var det 112 000. Räknas alla intäktsbringande besökare förra året är summan 150 000. Viktiga händelser är satsningen på barnens slott, en hiss och restaurangen. EU bidrog med tio miljoner kronor till restaurangbygget.
Staten och kommunen bidrar med tio miljoner kronor vardera under den nya tioårsperioden. Men slottschefen jobbar på att få in pengar från nya håll.
– Vi ska stärka verksamheten vi redan har och gå längre med extern finansiering och volontärskap.
Ingrid Eiken Holmgren beskriver arbetet på Kalmar slott som ett gigantiskt pilotprojekt, det första i sitt slag mellan fastighetsverket och en kommun.
– Det har varit en fantastisk utveckling under den första utvecklingsplanen på tio år. Det har fungerat som när det är som allra bäst. Det gör det extra roligt att stå här i dag redo för en ny utvecklingsplan där vi ska gå från bäst till ännu bättre, säger Ingrid Eiken Holmgren.
Johan Persson är lika nöjd som generaldirektören både med utvecklingen som varit och med det nya fortsatta samverkansavtalet.
– När vi undertecknade det här för tio år sedan uppfattades det som en smärre revolution. Och vi var så fräcka att vi satte som mål att fördubbla antalet besökare, säger Johan Persson.
På ett långsiktigt plan är tillgängliggörandet av slott i statens ägo, en viktig del i att säkra att de bevaras för framtiden.
– Man kopplar ihop folket med fastigheterna så det finns en vilja att behålla och bevara dem, säger Claes Brunius, affärsutveckling, Statens fastighetsverk.
Konkreta mål fram till 2029
Över 130 000 entrébetalande besökare per år (+ 40 procent)
Över 190 000 intäktsskapande besökare per år (+ 35 procent)
Ökat intäkten per besökare till 205 kronor (+45 procent)
Över 40 procent utländska besökare (+ 20 procent)