Annons

Här är nya tioårsplanen för Kalmar slott

Kalmar slott har klara mål för de kommande tio åren: 40 procent fler som betalar entré, ökade intäkter per besökare och över 40 procent utländska besökare. Och så ska södra postejen öppnas upp.
Kalmar • Publicerad 4 april 2019 • Uppdaterad 27 oktober 2020

För två år sedan började södra postejen rensas från gamla jordbruksredskap som fyllt kanontornet. Nu är det renskrapat, väntar på att få ett ansiktslyft och inlemmas i slottets publika verksamhet. Slottschef Mimmi Mannheimer tänker sig guidade turer, borgerliga vigslar och tanken är att det ska byggas upp en eldstad i mitten av det runda rummet.

– Annars får arkitekturen tala för sig själv. Här kan det bli stå upp, företagskvällar och eftersom den här lokalen inte är ömtålig kan man tänkas sig femteklassare som sover över på väggunderlag. Så får vi se om det är jag eller Erik XIV som går omkring på natten. De kommer aldrig att glömma Kalmar slott, säger Mimmi Mannheimer.

Utsikt från Södra postejen. En gammal port in mot slottsvallen ska också öppnas upp. I och med att det blir tre utgångar kan den nya publika lokalen ta emot runt 100 besökare åt gången.Foto: Mats Holmertz
Annons

På torsdagen förlängdes också utvecklingsplanen för Kalmar slott. På plats finns Statens fastighetsverks generaldirektör Ingrid Eiken Holmgren som skrev på avtalet liksom Johan Persson (S), kommunalråd i Kalmar kommun.

Ett liknande avtal skrevs 2009 och då var det första gången Statens fastighetsverk och en kommun enades om en gemensam plan. Målen var högt ställda och resultatet lyckat. Slottet har öppet 266 dagar om året. 2011 var det 181. 2008 kom 59 000 besökare. 2018 var det 112 000. Räknas alla intäktsbringande besökare förra året är summan 150 000. Viktiga händelser är satsningen på barnens slott, en hiss och restaurangen. EU bidrog med tio miljoner kronor till restaurangbygget.

Staten och kommunen bidrar med tio miljoner kronor vardera under den nya tioårsperioden. Men slottschefen jobbar på att få in pengar från nya håll.

– Vi ska stärka verksamheten vi redan har och gå längre med extern finansiering och volontärskap.

Ingrid Eiken Holmgren beskriver arbetet på Kalmar slott som ett gigantiskt pilotprojekt, det första i sitt slag mellan fastighetsverket och en kommun.

– Det har varit en fantastisk utveckling under den första utvecklingsplanen på tio år. Det har fungerat som när det är som allra bäst. Det gör det extra roligt att stå här i dag redo för en ny utvecklingsplan där vi ska gå från bäst till ännu bättre, säger Ingrid Eiken Holmgren.

Kalmar kommun skriver nytt 10 års avtal med Statens Fastighetsverk. ”Från bäst till ännu bättre - Utvecklingsplan för Kalmar slott och dess värden 2020-2029” är titeln. Slottschef Mimmi Mannheimer, kommunalråd Johan Persson, ”Erik XIV” Markus Jonsson Skjalholt och Ingrid Eiken Holmgren generaldirektör på Statens fastighetsverk, ser fram emot en fortsättning på framgångssagan.\nKalmar kommun skriver nytt 10 års avtal med Statens Fastighetsverk. ”Från bäst till ännu bättre - Utvecklingsplan för Kalmar slott och dess värden 2020-2029” är titeln. Slottschef Mimmi Mannheimer, kommunalråd Johan Persson, ”Erik XIV” Markus Jonsson Skjalholt och Ingrid Eiken Holmgren generaldirektör på Statens fastighetsverk, ser fram emot en fortsättning på framgångssagan.Foto: Mats Holmertz

Johan Persson är lika nöjd som generaldirektören både med utvecklingen som varit och med det nya fortsatta samverkansavtalet.

– När vi undertecknade det här för tio år sedan uppfattades det som en smärre revolution. Och vi var så fräcka att vi satte som mål att fördubbla antalet besökare, säger Johan Persson.

På ett långsiktigt plan är tillgängliggörandet av slott i statens ägo, en viktig del i att säkra att de bevaras för framtiden.

– Man kopplar ihop folket med fastigheterna så det finns en vilja att behålla och bevara dem, säger Claes Brunius, affärsutveckling, Statens fastighetsverk.

Fakta

Konkreta mål fram till 2029

Över 130 000 entrébetalande besökare per år (+ 40 procent)

Över 190 000 intäktsskapande besökare per år (+ 35 procent)

Ökat intäkten per besökare till 205 kronor (+45 procent)

Över 40 procent utländska besökare (+ 20 procent)

Emma AreniusSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons