IKO utökar budgeten: ”Handlar om miljonbelopp – Fröberg kommer inte gå lottlös”
Inför säsongen fanns det, av förklarliga skäl, en stor osäkerhet i hur IK Oskarshamn skulle budgetera för säsongen.
– Vi sätter budgeten redan i april och eftersom vi inte visste om vi skulle få ta in publik så valde vi att vara väldigt försiktiga. Vi budgeterade bara med säsongskorten, det vill säga omkring 900 personer, säger Martin Åkerberg.
Efter att Folkhälsomyndigheten och regeringen valt att släppa på restriktionerna fanns en fortsatt osäkerhet, nu kring om publiken skulle återvända.
Svaret på det blev ett rungande: ja.
IK Oskarshamn har på sina tre första hemmamatcher snittat 3 113 personer. Det vill säga en beläggning på 95 procent.
– Det är glädjande att publiken har hittat tillbaka. Vi kan så klart åka på en dipp framöver, men än så länge ser vi ingen avmattning, utan det är mycket bokat även till kommande matcher.
Med tanke på IKO:s modesta budget går klubben rejält plus på varje hemmamatch. Därför kommer nu den budgeten att skrotas och ersättas av en ny.
– Ja, det blir en ny prognos och budget för de resterande 20 hemmamatcherna. Det är vi trygga med. Som det är nu blir det en massa pengar över varje match och vi ser inget självändamål i att gå flera miljoner plus, utan ska hitta kloka sätt att använda pengarna.
Kan man säga hur stora summor det rör sig om?
– Håller vi den här takten vad det gäller publik och försäljning, så handlar det om miljonbelopp. Och det är inte bara biljetter, utan barer, kiosker, restaurang och souvenirshoppar som visar fina siffror. Vi jämför med säsongen 19/20 och än så länge ligger vi rejält över motsvarande hur det såg ut då.
Martin Åkerberg är emellertid noga med att påpeka att pengarna inte enbart ska gå till spelarbudgeten. En budgeten som därtill redan är överskriden gentemot initialbudget.
– Allt är inte spelarbudget, även om det så klart är viktigt för oss att hålla oss kvar i SHL. Det finns andra områden där vi behöver stärka oss. Vi känner att vi behöver förstärkning på kontoret, att vi behöver utöka organisationen. Det handlar om att stärka marknad och ekonomi med minst en tjänst, säger Martin Åkerberg och fortsätter.
– Sedan har vi en mediakub som har tio år på nacken, den är förbrukad inom ett till två år. Vi hoppas slippa stå för kostnaderna för en ny, men det går inte att utesluta att vi trots allt får stå för den. Den som är nu har vi köpt. Framför allt behöver takstolarna och bärigheten i taket förstärkas för att kunna hänga upp en ny mediakub.
Men ni kommer utöka spelarbudgeten också?
– Ja, det är klart att vi kommer göra. Sedan handlar det så klart lite om vad som händer med Dale Weise och Johannes Salmonsson, och när de kan spela igen. Det är som sagt otroligt viktigt att vi håller oss kvar, ishockey är vår kärna och vi ska ge laget bästa möjliga förutsättningar. Thomas Fröberg (sportchefen) kommer inte gå lottlös.