Kundens behov styr valet av drivmedel
I stort sett samtliga stora tillverkare satsar stora belopp på miljöområdet. Franska Renault kommer 2022 kunna erbjuda åtta rena elbilsmodeller och tolv hybridmodeller.
– På den internationella marknaden är el det som leder utvecklingen. Gasutvecklingen är något som sker mest i Sverige. Redan i dag erbjuder Volvo elektrifierade versioner på alla modeller och nästa år kommer en ren elversion på XC40, berättar Håkan Borg som är försäljningschef på Liljas bil.
Läs mer:
Tyska Volkswagen fick en stor ekonomisk smäll efter sin utsläppsskandal för ett par år sedan, men enligt Johan Eriksson, försäljare på Bilkompani i Kalmar, var den skandalen precis vad företaget behövde.
– Frågan lyftes på ett stort internationellt plan och blev startskottet för en enorm satsning på nya drivmedel. I dag sker en snabb utveckling inom Volkswagen och 2021-2022 kommer vi ha ett stort utbud av rena elmodeller. Jag delar Kjell Axelssons slutsats om att el och gas är framtiden – men jag tror samtidigt att man måste ha tre eller fyra ben att stå på. Vad konsumenten väljer kommer att bero på hur mycket bilen planeras att användas, säger han.
Elbilar kommer att ha en ungefärlig körsträcka på mellan 25 och 45 mil på en laddning. För personer med vardagliga körningar till och från jobbet och trafik i närområdet kommer det kanske att vara tillräckligt. För långpendlare och de som använder bilen i jobbet blir det svårare.
– Därför går det aldrig att ge ett rakt svar på frågan om vad man ska välja för bil. Vi brukar alltid fråga kunderna om vilka behov de har. Inom Seat jobbas det oerhört mycket både med el, hybrider och gas. Framförallt på gassidan där flera modeller redan finns och flera är på gång, säger Mats Nilsson som är säljare på JL-Bilar.
Det finns dock flexibla lösningar att ta till för de kunder som önskar det.
– Väldigt många leasar i dag sin bil och hos oss går det att, under avtalet, byta bil för enstaka långresor som exempelvis en fjällsemester eller Stockholmsresa, säger Håkan Borg på Liljas.
För- och nackdelar
För- respektive nackdelar med framtidens drivmedel.
Bensin/diesel
+ Många tankstationer, lång körsträcka.
– Släpper ut 2,0 ton koldioxid om året vid 1500 mils körsträcka, ökade skattekostnader enligt Bonus/Malus.
Syntetisk diesel (HVO 100)
+ Reducerar koldioxidutsläppen med 90 procent. Kan användas i moderna dieselmotorer.
– Lite dyrare än vanlig diesel. Fungerar inte i dieselbilar äldre än 2015. Ännu inte tillgänglig på alla tankstationer.
Elhybrid
+ Miljövänlig under kortare sträckor, 20 000 kronor i inköpsbidrag.
– Dyr i inköp, elen räcker bara i cirka fem mil, sedan kopplas fossilbränslet in.
Biogas
+ Miljövänlig, släpper bara ut 0,1 ton koldioxid om året vid 1500 mils körning, 10 000 kronor i inköpsbidrag.
– Få tankstationer, lite dyrare i service/underhåll.
El
+ Inga utsläpp alls, 60 000 kronor i inköpsbidrag.
– Dyr i inköp, krävs laddbox (15 000 kronor), begränsad körsträcka.
Hybridlösningar, alltså en mindre eldrift för max fem mil och sedan fossilbränslekörning, är ett alternativ för dem som söker en övergångsmodell.
Samtliga återförsäljare som Barometern pratat med räknar med att drivmedelsomställningen kommer att ta tid. Sveriges mål är att ha en fossilfri fordonsflotta 2030, men få tror att det är möjligt.
– Det är svårt att säga när den omställningen är helt genomfört. Jag skulle hellre säga 2035, säger Johan Eriksson.
– Min uppfattning är att det lär dröja upp emot tio år innan elbilen har tagit över för vanliga kunder. Fortfarande är 90 procent av de bilar vi säljer diesel- eller bensinbilar, säger Mats Nilsson.
Håkan Borg är heller inte säker på att dieselbilen behöver fasas ut snabbt.
– HVO 100 är på väg att lanseras på bred front, alltså en syntetisk diesel som reducerar utsläppen upp till 90 procent. Det kostar en krona mer litern men ger ju samtidigt ett bättre samvete och renare natur. De flesta nyare dieselbilar från Volvo och Renault kan köras på det bränslet. Under en övergångsfas tror jag mycket på HVO 100, säger han.