Annons
Nöje

Christian Gustafsson: Christian Gustafsson: Eagles på väg att bli det alla drömde om

Publiken är stor och vill ha mer, SVT har äntligen hittat sin efterlängtade ungdomssuccé och Oskarshamn har hamnat i riksrampljuset.
Eagles var alls ingen given succé, men är en fullträff för alla.
Christian GustafssonSkicka e-post
Tv-serie • Publicerad 26 april 2019
Christian Gustafsson
Detta är en personligt skriven text i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Att det skulle bli en andra säsong av Eagles är ingen skräll. Tvärt om. Det har tisslats och tasslats om det en tid.

På fredagsmorgonen blev det – i direktsändning i SVT:s morgonsoffa – officiellt.

Annons

Tio nya avsnitt spelas in i Oskarshamn i höst.

Edvard Olsson, Alva Bratt och Adrian Öjvindsson under premiären på Sagabiografen i mars.
Edvard Olsson, Alva Bratt och Adrian Öjvindsson under premiären på Sagabiografen i mars.

Däremot var det långt i från någon självklarhet att Eagles skulle bli en succé.

Att låta en serie så påtagligt kretsa kring ishockey var ingen given framgångsfaktor, var det ett för nischat ämne?

Att förlägga serien i en oansenlig småstad i Småland, skulle det skrämma bort storstadspubliken?

Eagles var också ett lågbudgetprojekt med ett relativt färskt gäng bakom spakarna, skulle kvaliteten vara tillräcklig? Skulle de oprövade skådisarna hålla?

Ett annat frågetecken var jämförelsen med Skam. Initialt var det nog en draghjälp som ingen hade något emot. Men det var också en förrädisk våt filt, som riskerade att bli ett ok. Förväntningarna kunde ha kantrat, publiken kunde ha dömt ut Eagles som en blek kopia.

I stället gjorde SVT, produktionsbolaget New Stories och Eaglesteamet allt rätt. De tog en egen väg, fjärmade sig från Skam. Serien profilerades i en egen, mer amerikansk ungdomsseriekontext. De tog hjälp av Zara Larsson, målgruppens kanske största artist, i marknadsföringen och fick draghjälp av SVT som lanserade serien inför miljonpublik i samband med finalen i Melodifestivalen.

Faktum som så klart hjälpt till för att göra Eagles till Sveriges mest sedda program i åldersspannet 15-24.

Men framför allt är Eagles en succé för att det är en väldigt bra serie.

Serien är extraordinärt snygg. Oskarshamn ser inte ut som ett finnigt fucking Åmål, utan som ett småländskt San Remo genom X-Pro II-filter.

Annons

Manuset är down with the målgrupps-fingertoppskänsligt. Det är alltid svårt när vuxna ska skildra ungdomars vardag, väl och ve. Men Michaela Hamilton & Co landar perfekt i 17-års-Sverige.

Castingen är klanderfri. Bra vuxenskådisar i återhållna roller, men det är ungdomarna, med den glimrande Alva Bratt i spetsen, som glänser och skiner.

Producenten Stefan H Lindén och regissören Amanda Adolfsson.
Producenten Stefan H Lindén och regissören Amanda Adolfsson.

Eagles har kort sagt landat så väl den kunde ha landat. Det mesta har fallit på plats.

Det är väl ganska troligt att det inte stannar vid två säsonger, utan att tv-serieinspelningar blir ett stående inslag i Oskarshamnshöstarna. Allsköns filmfonder och cineastinstitut sneglar plötsligt mot regionen.

Jag vet att det i smyg smids drömska 0491-planer på att göra regionen till nån slags döderhultskt Trollywood. Det är så klart bara abstrakt drömmar, men en andra säsong av Eagles är en god början.

• • •

I Oslo frodas Skam-turismen. Besök inspelningsplatserna, gå i karaktärernas fotspår. Inför första säsongen skojades det om att det skulle kunna bli så med Eagles i Oskarshamn.

Där är vi inte än, dit kanske vi aldrig kommer, men Eagles är i alla fall redan nu på väg att bli det alla drömde om och hoppades på.

Annons
Annons
Annons
Annons