Efter rekordåret – nu vässas hotellkampen
Sommarstaden Kalmar har blivit ett begrepp som spridit sig runt om i landet och även utanför rikets gränser. Under högsäsongen trängs gäster på stadens hotell. I juli var beläggningen nästan 91 procent, vilket kan jämföras med 77,5 procent 2013. Det året hade staden runt 238 000 gästnätter totalt och 2019 var siffran 300 000. Det innebär ett nytt rekordår med knappt 19 000 gästnätter.
– Vi har en väldigt tydlig trendkurva med en klar ökning av gästnätter boende hotell de sista fem-sex åren, säger turismchefen Stefan Johnson.
Totalt finns knappt 900 hotellrum och 2 200 bäddar i Kalmar och uppenbarligen ser flera aktörer att det finns fina förutsättningar att etablera hotellverksamhet i staden.
I hamnområdet har Skanska skrivit ett föravtal med Kalmar kommun för hotellet som i folkmun går under namnet Foppa-hotellet då ishockeylegendaren Peter Forsberg finns med i kulisserna. Ett föravtal har även LW Fastigheter för ett hotell bredvid Linnéuniversitet.
Frågan är då om hotellnäringen klarar av 350 nya hotellrum om även Kalmarsund Hotells utbyggnad inkluderas.
– På sikt behöver vi ta emot större konferenser och då behöver vi flera rum. Sedan kan det också bli tufft. Vi planerar 50 rum, 300 rum på de nya hotellen och sedan kanske Packhuset bygger ut. Inom fem år är det möjligt att vi har 400 rum till. Då kan det bli tufft en torsdag i november om det inte händer något speciellt. Sedan är arenorna viktiga. Vad kan Kifab Arena locka och en ny simhall med vilka tävlingar som kan bli där? Med bättre arenor under vintern kan även idrotten hjälpa till, säger Jerker Petersson som är hotellchef på Kalmarsund Hotell.
André Åberg, hotellchef på Packhuset, är positiv till att fler hotell etablerar sig.
– Det tror jag absolut blir bra. Kalmar är en av städerna som är på uppgång vilket 2019 är ett bra exempel på. Destination Kalmar har jobbat på bra. Sedan finns det toppar och dalar där man behöver jämna ut det. Det är det tuffa, säger han.
Det finns diskussion om att ni också ska bygga ut, hur ser det ut?
– Vi har en dialog fortfarande men jag får hänvisa till fastighetsägaren.
Vad önskar du?
– Man vill alltid utvecklas, göra det större och bättre. Det finns alltid en vilja men sådant här tar tid och kräver analyser. Det inte bara att bygga.
Hotellnäringen själva mäter beläggningen och nya hotell som ska etablera sig tittar just på beläggningsgraden.
– Det ger hotellentreprenören en tydlig bild av vad staden har för möjligheter. I Kalmars fall ligger vi väldigt högt för en liten stad. 2019 hade vi en beläggningsgrad på över 63 procent, säger Stefan Johnson.
Här saknas innehåll
En annan viktig parameter vid en etablering är titta på logiintäkter i en stad.
– Även snittpriser har haft en konstant utveckling. I procent är det ganska mycket. Logiintäkten var 2018 928 kronor på ett belagt rum. Det har också ökat.
– Alla de här siffrorna är underlag som bekräftar att det finns utrymme för ytterligare hotelletablering i Kalmar. Hur stort utrymmet är, är dock omöjligt för mig att bedöma. Allt beror på hur man belägger rummen för kunden. Är det ett affärsdrivande hotell eller privatturism. Det beror vad man har för målgrupp du som hotellentreprenör vill jobba mot.
Om de planerade hotellen blir verklighet är det 300 rum, plus att Kalmarsund hotell utökar med 50. Då blir det runt 350 nya rum. Finns det ingen risk att det slår tillbaka?
– Inte som det ser ut idag. Årsbeläggningen kommer att gå ned något, det är jag ganska övertygad om. Men samtidigt är det en del i vår process. Vi har ett jobb som destinationsbolag att tillsammans med hotellnäringen utveckla: ”Okej, nu har vi mer beläggningsmöjligheter. Vad kan vi satsa på för att beläggningen ska bli positiv”, säger Stefan Johnson.
– Att Kalmarsund hotell har tagit ett strategiskt beslut att bygga ut sitt hotell ser vi som en positiv destinationsutveckling. Vi ligger, jämfört med andra städer, rätt högt på en årsbeläggning. Det är ingen panik om vi backar några procent där. Det är fortfarande lönsamt att driva hotell i Kalmar.