Tarmbakterier i riset på grillrestaurang: ”Mänskligt misstag som alla kan göra”
I slutet av januari klagade en restauranggäst på misstänkt matförgiftning efter att besökt Indian Grill House, vid Berga industriområde.
Kommunens livsmedelsinspektörer ryckte ut och tog prover på maten i restaurangens buffé.
I tre av fem prover upptäcktes bakterier som inte borde vara där. Det rör sig om två olika sorters tarmbakterier: E-coli och enterobacteriae.
– Det är troligt att maten har förorenats med avföring från människa eller något annat varmblodigt djur, säger Adam Jönsson, livsmedelsinspektör på Kalmar kommun.
Den 9 februari – när provsvaren var klara – gjordes ytterligare en inspektion. Då hittades brister i mathanteringen, och brister i den personliga hygienen.
Personalen bar privata kläder och skor i köket, och vid flera tillfällen tvättade de inte händerna mellan olika arbetsmoment. Dessutom tillagades rått kött och grönsaker på samma arbetsbänk, konstaterar livsmedelsinspektörerna i sin rapport.
”Personal hanterade rå kyckling, torkade av golvet med en smutsig trasa och fortsatte sedan att hantera kycklingen utan att ha tvättat händerna emellan”, står det i rapporten.
”Det är troligt att maten har förorenats med avföring från människa eller något annat varmblodigt djur.”Adam Jönsson, livsmedelsinspektör på Kalmar kommun
Det är inte första gången restaurangen får kritik. Vid en kontroll i början av januari kontrollerades bland annat värmen på maten. Den höll då en temperatur på 38–45 grader.
– Det är tillväxttemperatur för mikroorganismer. Maten behöver hållas över 60 grader, säger Adam Jönsson.
Det saknades också kvitton på bland annat lammkött – trots att både lammfiléer och lammfärs fanns på menyn.
– Det framgick inte att de hade köpt varken lamm eller högrev, säger Adam Jönsson.
Nu har restaurangen fått en rad krav på sig från kommunen – och riskerar att få betala vite.
– Det är totalt åtta punkter, och ett totalbelopp på 90 000 kronor.
Sajeel Malik är kökschef på Indian Grill House. Efter inspektionerna har restaurangen ändrat sina rutiner, uppger han.
– När det gäller bakterierna i riset. Det var någonting som vi inte visste om. Så fort vi fick reda på det så har vi naturligtvis åtgärdat det med omedelbar verkan.
Inspektörerna skrev också att ni hade fel på menyn. Att det stod lammfilé och lammfärs – trots att ni inte hade några kvitton på det?
– De ville ha en faktura på att lammkotletterna är köpta liksom specifikt. Men vi köper hela lamm. Vi delar dem och sen säljer vi vissa delar i vår grill och andra delar genom buffén. Vi har förklarat det.
För att bevisa att restaurangen nu har fått ordning på bakterieproblemen mejlar Sajeel Malik färska provsvar som precis kommit tillbaka från labbet.
– I dag har vi rätt temperatur på maten, allt det där är löst. Och alla punkter som de har påpekat: Det har vi åtgärdat med omedelbar verkan.
Så nu är det inga bakterier i riset?
– Inga bakterier och inga som helst anmärkningar på restaurangen.
Hur kommer det sig att bakterierna kunde hamna i maten?
– Det är ett mänskligt misstag som alla kan göra. Huvudsaken är: Vad gör man åt det? Vi har säkrat våra rutiner och dessutom har vi haft inspektörer här som har gjort en uppföljning.