Kalmar krokas av
Kalmar är staden som har det mesta – utom kommunikationerna brukar det sägas. Efter flygbolaget SAS besked att förbindelsen mellan Kalmar och Arlanda läggs ned ökar avståndet än mer till stora delar av världen. Kalmar ligger med tåg någon timme för långt från Kastrup, jämfört med Växjö.
Och fler avgångar till Bromma kan inte ersätta betydelsen av Arlanda som knutpunkt, även om det går att ta sig vidare till exempelvis destinationer som Umeå och Luleå från den mer centralt belägna flygplatsen. Till saken hör också att SAS-flighterna betraktas som mer stabila och bekväma.
”Till saken hör också att SAS-flighterna betraktas som mer stabila och bekväma.”
Värdet av en flygplats uttrycks ofta i betydelsen att kunna flyga ”från” en plats. Men förekomsten är minst lika viktig för att flyga ”till”. För forskaren, ingenjören eller föreläsaren som ska flyga till Kalmar från en utrikesdestination blir det mer komplicerat om staden inte finns med i SAS bokningsapp. Det försvårar också vid transfer och förseningar om resan från eller till Kalmar inte kan genomföras med ett och samma flygbolag.
Många gånger har det med rätta kritiserats att staten inte tar tillräckligt finansiellt ansvar för de regionala flygplatserna. Samtidigt har det tvingat en kommunägd flygplats om Kalmar-Öland att vara kreativ och ständigt finna nya aktörer och pröva andra destinationer. Det har varit och är flygets och regionens räddning.